ככה עובדים עליכם: נרשמת כמנוי בתשלום באפליקציה? עכשיו לך תמצא איך מבטלים
75.7% מהאתרים והאפליקציות משתמשים בדפוסים אפלים בשיווק שירותי מנויים על מנת לגרום לצרכנים לקנות יותר או להמשיך לרכוש מוצר או שירות מסוים, לבזבז יותר על קניה או לספק יותר מידע אישי ממה שהתכוונו
- קובי ברקת
- ג' תמוז התשפ"ד
במסגרת פעולה משותפת של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ביחד עם 27 רשויות אכיפה מקבילות ממדינות שונות ברחבי העולם החברות בארגון ICPEN, נמצא כי 75.7% מהאתרים והאפליקציות השתמשו לפחות בדפוס אפל אחד, ו-66.8% השתמשו בשני דפוסים אפלים או יותר. הבדיקה כללה אתרים ואפליקציות של 642 עוסקים.
דפוסים אפלים הם מגוון דרכי פעולה באינטרנט שמטרתם להטעות, להכריח או לתמרן צרכנים, כך שיבצעו בחירות שאינן מתאימות או שאינם רוצים בהן ושלעיתים קרובות אינן לטובתם. לכל הדפוסים האפלים מטרות מסחריות משותפות: לגרום לצרכן לקנות יותר, להמשיך לרכוש מוצר או שירות מסוים, לבזבז יותר על קניה או לספק יותר מידע אישי ממה שהתכוון במטרה להגדיל מכירות ו/או לאסוף מידע על הצרכן.
ממצאי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן (אתרים ואפליקציות בישראל): נבדקו עשרות אתרים/ אפליקציות המציעות "שירותי מנוי" כגון: ערוצי תוכן, בידור ומגזינים , משחקי מחשב, שירותים מתמשכים שונים , שירותי השמה תעסוקתית ועוד.
בין היתר עולה שילוב של הפרקטיקות הבאות:
• דחיקת צרכנים להירשם למנוי רווחי יותר עבור העוסק באמצעות יצירת היררכיה כוזבת בין מוצרי מנוי שונים דחיפה, הצקות, הצעות זמן מוגבלות, הדגשות ויזואליות שונות הגורמות להטיות קוגניטיביות.
• שימוש בכלי דירוג והמלצה של הוכחה חברתית.
• חידוש אוטומטי- באמצעות ברירת מחדל - שימוש בפעולה כפויה של עדכון פרטי תשלום כתנאי לצריכת שירות חינמי, חברות רבות מחדשות מנויים באופן אוטומטי ללא הסכמה אקטיבית של הלקוח.
• קושי בהסרת / ביטול מנויים: חברות רבות מקשות על לקוחות להסיר מנויים, כגון דרישה ליצור קשר עם שירות הלקוחות, ביצוע מספר שלבים מורכבים, מכשולי גלישה או חיוב בעמלות ביטול.
• חיוב חבוי על ידי "התגנבות" - תוספת חיוב חבוי למנוי, כגון עמלות עסקאות, דמי משלוח, או חיובים על שירותים נוספים שלא שוקפו או התבקשו באופן יזום על ידי הצרכן במהלך ביצוע העסקה.
הדוח של ICPEN מצא שפרקטיקות "התגנבות" פוטנציאליות, כגון אי יכולת הצרכן לכבות את החידוש האוטומטי של שירות המנוי, והפרעות בממשק, הפיכת מנוי המיטיב עם העוסק לעוסק ליותר בולט, נמצאו בתדירות גבוהה במיוחד במהלך הבדיקה.
ICPEN הוא ארגון של למעלה מ-70 רשויות אכיפה בתחום הגנת הצרכן, המספק פורום להחלפת מידע על בסיס קבוע בין רשויות הגנת הצרכן ומעודד שיתוף פעולה חוצה גבולות במטרה להגביר את ההגנה על הצרכנים ברחבי העולם.
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן זיהתה עוד בשנת 2022 שימוש פסול בדפוסים אפלים בדמות "הטיית ברירת מחדל", והוציאה הנחיית ממונה הקושרת את שימוש בהטיית ברירת מחדל להשפעה בלתי הוגנת וקובעת כי הדבר מפר את חוק הגנת הצרכן. בימים אלו בוחנת הרשות האם ישנן בשימוש פרקטיקות שיווק נוספות אשר למעשה מהוות דפוסים אפלים האסורים.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות