ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
גזירת החינוך

מוסדות החינוך החרדיים יערערו לבית המשפט העליון של ניו יורק

הרב חיים דוד צוויבל, מראשי אגו"י בארה"ב: "אנו מאוכזבים מההחלטה, אך נחושים להמשיך במאבק המשפטי להגנה על זכויות החינוך של קהילתנו. אנו מאמינים שבסופו של דבר, הצדק ייצא לאור"

מוסדות החינוך החרדיים יערערו לבית המשפט העליון של ניו יורק
חרדים בניו יורק צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

לאחר שבית המשפט לערעורים של מדינת ניו יורק הכריע לטובת המדינה בסוגיית הרגולציות והדרישה של משרד החינוך לחייב את הישיבות בהכנסת לימודי ליבה, בהחלטה שמבטלת פסיקה קודמת של בית המשפט המחוזי, מתכננים מוסדות החינוך החרדיים לערער לבית המשפט העליון בניו יורק.

החלטת בית המשפט מאפשרת למדינה להמשיך באכיפת תקנות שעלולות לחייב הורים להוציא את ילדיהם מישיבות שלא יעמדו בביקורות ממשלתיות. בית המשפט נימק את החלטתו בחוק פלדר מ-2018 שהעניק למדינה סמכות לקבוע אלו ישיבות עומדות בדרישות החוק.

עם זאת, בית המשפט קבע כי לישיבות שהצטרפו לתביעה יש זכות עמידה לתבוע נגד החוק – דחיית טענה מרכזית של המדינה נגד פסיקת הערכאה הנמוכה יותר.

בנוסף, בית המשפט ציין כי הדרישה של המדינה להוציא ילדים מישיבות היא בגדר "המלצה" להורים בלבד. החרדים מקווים שניתן יהיה להשתמש בקביעה זו כדי להגביל את פעולות המדינה נגד הורים שימשיכו לשלוח את ילדיהם למוסדות שיוגדרו כבלתי חוקיים.

ההחלטה התקבלה ברוב של 4 שופטים מול אחד שתמך בפסיקה המקורית לטובת הישיבות. ארגון פרל"ס, המייצג את מוסדות התורה והישיבות החרדיות המתנגדות לאימוץ תכנית הלימודים של המדינה, מתכנן לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון של ניו יורק. צעד זה מרמז על המשך המאבק המשפטי המתמשך בנושא.

מנהיגי הקהילה החרדית הביעו דאגה עמוקה מההחלטה. הרב חיים דוד צוויבל, מראשי אגו"י בארה"ב ומנכ"ל פרל"ס, אמר: "אנו מאוכזבים מההחלטה, אך נחושים להמשיך במאבק המשפטי להגנה על זכויות החינוך של קהילתנו. אנו מאמינים שבסופו של דבר, הצדק יצא לאור".

מומחים משפטיים מציינים כי המאבק צפוי להימשך עוד זמן רב. פרופ' אלן דרשוביץ, מומחה לחוקה, אמר: "זהו מקרה מורכב המעלה שאלות יסוד על היחס בין חופש הדת לבין סמכות המדינה בעניני חינוך. סביר להניח שהוא יגיע בסופו של דבר לבית המשפט העליון של ארצות הברית".

בינתיים, הקהילה החרדית בניו יורק מתארגנת להמשך המאבק. מתוכננות עצרות תפילה ומחאה בימים הקרובים. מנהיגי הקהילה קוראים לציבור להישאר מאוחד ולתמוך במאמצים המשפטיים והציבוריים להגנה על מערכת החינוך החרדית.

ארצות הברית לימודי ליבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד