ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

המחקר מוצא: פריצת דרך במאבק נגד המגפה החמורה

מחקר רחב היקף שמתפרסם בכתב עת רפואי נחשב מגלה כי הטיפול בעזרת התרופה 'אסקטמין' מועיל מאוד לסובלים מדיכאון עמיד * ד"ר טלי וישנה, פסיכיאטרית מומחית מעידה: "מספר מטופלים שלי שלא הגיבו לטיפולים רבים אחרים הראו ממש שינוי מגמה, מעצב לשמחה"

המחקר מוצא: פריצת דרך במאבק נגד המגפה החמורה
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

המאבק בדיכאון: תרופה בשם אסקטמין מסמנת פריצת דרך חשובה בהתמודדות עם מגפת הדיכאון שפוגעת בבני אדם רבים בעולם. מחלת הדכאון מביאה מדי שנה למותם של מאות אנשים בישראל ושל כמיליון נפש בעולם.

מחקר רחב היקף שהתפרסם לאחרונה בכתב עת רפואי נחשב מגלה: הטיפול בעזרת התרופה 'אסקטמין' מועיל מאוד לסובלים מדיכאון עמיד, כמו הטיפול היעיל ביותר שקיים כיום - נזעי חשמל - ועם פחות תופעות לוואי.

המחקר בחן את היעילות של מתן החומר, שפותח כבר לפני עשרות שנים כסם הרדמה, והתגלה מחדש כחומר בעל פוטנציאל משמעותי לשפר את חייהם של אלו שסובלים מדיכאון שלא מגיב לתרופות נוגדות הדיכאון המקובלות כיום.

התגלית סביב האסקטמין מסמנת פריצת דרך בתחום וזאת משום שבמשך עשרות שנים, לאחר פיתוח הדור הראשון והשני של תרופות נוגדות דיכאון, הפסיכיאטריה "נתקעה" ולא מצאה דרכים להתמודדות עם דיכאון עמיד. החיפוש אחר פתרונות אחרים הביא בשנים האחרונות לפיתוח של טכניקות אחרות, אולם אלה שיטות יקרות יחסית, ולכן גם הן לא נגישות להמונים.

השימוש באסקטמין הפך למקובל יותר ויותר, ונכנס לארסנל הרשמי של הפסיכיאטריה במדינות רבות. כדי להשלים את התמונה, המחקר החדש גייס קרוב ל-400 מטופלים הסובלים מדיכאון עמיד בחמישה מרכזים רפואיים בארה"ב. מדובר במחקר הגדול ביותר בהשוואה של השפעות קליניות של תרופה לדיכאון שנערך עד כה.

החוקרים לא עשו לעצמם חיים קלים, הם בחרו את המטופלים המורכבים ביותר. לאחר שלושה שבועות של טיפולים, 55% מהמשתתפים שקיבלו טיפול באסקטמין דיווחו על שיפור משמעותי בתסמיני הדיכאון.

גישה שכבר הוכיחה את עצמה לטיפול יעלי ונוח עבור הסובלים מדיכאון, היא לזקק את הקטמין ולהפיק ממנו מולקולה שנקראת אסקטמין, אותה ניתן לתת בדרך נוחה יותר - בתרסיס לאף שנספג דרך נימי הדם באף, ללא הצורך בהזרקה לווריד.

האסקטמין הוכיח את יעילותו נגד דיכאון והשימוש בו נוח בהרבה. הטיפול באסקטמין אושר לשימוש בידי ה-FDA האמריקאי בשנת 2019, שאף הגדיר אותה כ"תרופה פורצת דרך" לטיפול בדיכאון עמיד. מינהל התרופות האירופי (EMA) ומשרד הבריאות הישראלי, אישרו את השימוש בתרסיס, והוא כלול בסל התרופות בישראל מאז שנת 2020.

יתרון נוסף של הטיפול באסקטמין, הוא התגובה המהירה שיש לעתים לסובלים מהדיכאון העמיד, בהשוואה לזמן תגובה הארוך יותר של הטיפולים המקובלים. כיום הטיפול באסקטמין ניתן במרפאות ייעודיות, בהן המטופלים נדרשים להישאר להשגחה שעתיים לאחר הטיפול. ההליך עדיין מסורבל, אבל עבור מי שסובל ממושכות מדיכאון מאג'ורי ומצליח להשתפר בעזרת הטיפולים החדשים, זה שווה את המאמץ. בארץ התכשיר נקרא ספרבטו.

ד"ר טלי וישנה, פסיכיאטרית מומחית, מנהלת מכון "הבית שלי טלי" לאבחון, טיפול ושיקום, משתפת כי "מספר מטופלים שלי שלא הגיבו לטיפולים רבים אחרים הראו ממש שינוי מגמה, "מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב", תחת הטיפול בספרבטו".

לדברי ד"ר וישנה, " אסקטמין, המשווק בשם המסחרי ספרבטו, הוא אחד הטיפולים החדשניים ופורצי הדרך בתחום הטיפול בדיכאון עמיד".

היא מציינת כי "במחקר שהתפרסם לאחרונה בעיתון New England Journal of Medicine, אחד העיתונים החשובים ביותר ברפואה כיום, החוקרים הצביעו על יעילות של הטיפול בקטאמין לעומת טיפול מתחרה (בקוטיאפין) הן בשלב השגת התגובה והן בהגעה להפוגה ושימור של ההישג בהמשך".

דיכאון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד