ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
עם עבר אנטישמי

יהודי פורטוגל מזהירים מנשיא האיחוד האירופי החדש

חצי שנה לאחר פיטורי ממשלת פורטוגל עקב פרשיות שחיתות, מונה ראש הממשלה לשעבר אנטוניו קושטה, לתפקיד נשיא מועצת האיחוד האירופי, אחד משלושת תפקידי ההנהגה החשובים ביותר של האיחוד האירופי. מנהיגים בקהילה היהודית בפורטו טוענים, כי קושטה היה מעורב ברדיפת הקהילה היהודית

יהודי פורטוגל מזהירים מנשיא האיחוד האירופי החדש
בניין האיחוד האירופי צילום: Pixabay

הקהילה היהודית של פורטו פרסמה אזהרה חמורה על נשיא מועצת האיחוד האירופי הנכנס, אנטוניו קושטה, שבסוף השנה שעברה התפטר מתפקידו כראש ממשלת פורטוגל עקב חקירות שחיתות מתמשכות סביב מקורביו.

מנהיגים בקהילה היהודית בפורטו טוענים, כי קושטה היה מעורב ברדיפת הקהילה היהודית החזקה ביותר בפורטוגל. מנהיגי הקהילה טוענים גם כי קושטה עמד מאחורי ביטול חוק הלאום של פורטוגל משנת 2015 (המכונה גם החוק הספרדי), שהעניק אזרחות פורטוגלית לצאצאי יהודים שנאלצו לעזוב את המדינה במאה ה-15 ובמאות השנים הבאות.

חצי שנה לאחר פיטורי ממשלת פורטוגל עקב פרשיות שחיתות, מונה קושטה לתפקיד נשיא מועצת האיחוד האירופי, אחד משלושת תפקידי ההנהגה החשובים ביותר של האיחוד האירופי.

הקהילה היהודית בפורטו פרסמה דו"ח פתוח לכולם ברשת אמזון "החיים היהודיים בסכנה באירופה", הדו"ח מתעד את פעולות הממשלה הסוציאליסטית של קושטה נגד יהודים והקהילה היהודית. הם מזהירים כי זו עלולה להפוך כעת לבעיה בכל היבשת כאשר ראש ממשלת פורטוגל לשעבר ייכנס לתפקידו החדש באיחוד האירופי בהמשך השנה.

"אנחנו חושבים שחשוב להביא את הסיפור של אלה שעומדים לקחת על עצמם תפקיד משמעותי באיחוד האירופי", אמר נשיא הקהילה היהודית של פורטו גבריאל סנדרוביץ'.

"לאיחוד האירופי יש תוכנית לעזור לקדם את החיים היהודיים בשנים הקרובות. עם זאת, התכנית עלולה להיות מאוימת על ידי מינוי של אדם שיש לו היסטוריה של איבה כלפי יהודים, והקהילה היהודית וניסה לתקוף אותה בארץ הולדתו במהלך כהונתו כראש ממשלה", אמר.

"זה חיוני שהאירופאים ילמדו את הזהות והאידיאולוגיה האמיתית של קושטה, והעולם היהודי יבין את הסכנות לקהילות היהודיות ביבשת".

חלק מהטענות בדו"ח כוללות אזהרה כי שר החוץ בממשלת קוסטה, אוגוסטו סנטוס סילבה, פעל קשה לביטול "חוק הלאום הספרדי" בגלל "העניין הפלסטיני" ("Causa Palestine") במילים. של נשיא הרפובליקה הפורטוגלית.

אנטוניו קוסטה בקשר קרוב עם הפוליטיקאית קונסטנצה סוסה שבשנת 2020, צייתה לסנטוס סילבה, והובילה את הדיון ההרסני בפרלמנט נגד "חוק הלאום הספרדי".

סוסה אף השוותה את הגידול האקספוננציאלי של יהודים ספרדים שגורשו מפורטוגל להתפשטות נגיף הקורונה והזהירה בוועדה פרלמנטרית שיהיו "עשרות מיליונים" של יהודים ממוצא ספרדי שיבקשו אזרחות.

במקביל, מתנגדי החוק יזמו קמפיין שבו השתמשו במוטיבים אנטישמיים כדי לערער את החוק. הקהילה היהודית סיפקה הוכחות מתועדות המעידות על כך.

את הפרטים פרסמה הקהילה בספר שנמכר באמזון תמורת 0.99 סנט, ומציגה טענות על הרדיפה של הקהילה היהודית בפורטו, עיתונאים ומעצבי דעת קהל הצטרפו למאמצי הממשלה.

אנטוניו קושטה הוא אחיו של ריקרדו קושטה, שהוא מנהל שניים מכלי התקשורת שפרסמו את הפרסומים השליליים ביותר נגד הקהילה היהודית בפורטו ונגד "חוק הלאום הספרדי", מה שהוביל את הקהילה לפרסם דו"ח נוסף שכותרתו "שחיתות עיתונאית בפורטוגל - כיצד לנסות להרוס קהילה יהודית".

בנוגע לרדיפת הקהילה היהודית בפורטו, הייתה זו שרת המשפטים של קושטה, פרנסיסקה ואן דונן, ששלחה "תלונות אנונימיות" נגד הקהילה לתובע הכללי של ליסבון שהיא עצמה מינתה. אותו היועץ המשפטי לממשלה אישר פתיחת חקירה נגד הקהילה היהודית, שמשטרת פורטו כבר דחתה בשל חוסר אמינות בתלונות האנונימיות.

חקירת הפרקליטות והמשטרה של ליסבון כללה חיפוש בבית הכנסת בפורטו, הגדול ביותר בחצי האי האיברי, וכן בבתי חברי מועצת הקהילה, פשיטה על מוסדות הקהילה ושורה של צעדים נוספים. פעולות אלו היו ניסיון להרוס את המוניטין של הקהילה ולקדם שנאה ואפליה נגדה.

היו איומי פצצה שווא נגד בית הכנסת ומוזיאון השואה של פורטו וכן הפגנות של אלפי אנשים נגד "בעלי הבית היהודים" של הקהילה, חלקם משקיעים בשוק הנדל"ן.

יתרה מכך, אנטוניו קושטה הצליח להיחלץ מחקירות השחיתות נגד הממשלה, לאחר שהפך לעד ולא נאשם על ידי אותה תובעת, ריטה מדיירה, שהובילה את החקירה נגד הקהילה היהודית בפורטו שכבר הוגדרה על ידי בית המשפט לערעורים בליסבון כמקרה "מבוססת על כלום".

פורטוגל אנטישמיות ספרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד