ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
תעלומה בסוריה

יועצת בכירה של אסד נהרגה בתאונה מסתורית

בעולם הערבי מעריכים כי מקורביה הדליפו מודיעין על תנועת הבכירים האיראנים בסוריה מה שאפשר את התקיפה הישראלית בקונסוליה האיראנית בדמשק. אחיה נעצר ימים אחדים לאחר תקיפת הקונסוליה והוא מוחזק מאז במעצר

יועצת בכירה של אסד נהרגה בתאונה מסתורית
המבנה שהותקף בדמשק צילום: רשתות ערביות

יועצת בכירה של הנשיא הסורי בשאר אסד, אל-שיבל, נהרגה בתאונה דרכים מסתורית שהתרחשה ביום שלישי בשבוע שעבר סמוך לדמשק. היועצת שנפצעה קשה בתאונה, פונתה לבית החולים אל-שאמי בדמשק, שם מתה מפצעיה בבוקר יום שישי.

נסיבות התאונה עדיין לא ברורות, אך על פי הידוע עד כה, רכב משוריין ללא פרטים מזהים שבחזיתו זרוע ברזל משוננת, התנגש במכונית בה נסעה אל-שיבל ופגע בעוצמה במושב האחורי בו ישבה. בסוכנות הידיעות אי-פי דווח על פי המרכז הסורי לזכויות אדם היושב בלונדון, כי מיד לאחר ההתנגשות הראשונה הגיע רכב נוסף שנגח במכונית פעם נוספת. 

אל-שיבל בת ה-42, הייתה דמות מוכרת ומרכזית במערכת הפוליטית הסורית. היא שימשה כיועצת בכירה של אסד במשך מספר שנים, ומילאה תפקידים משמעותיים בתחומי המדיניות, הכלכלה והתקשורת, כשהיא מעורבת באופן הדוק בקבלת ההחלטות בלשכתו של אסד, בהן גם כאלה הרות גורל. לאחר מותה פרסם ארמון הנשיאות פרסם מודעת אבל בה צוין כי היא מתה "בתאונת דרכים".

אחת התאוריות שצוברות תאוצה בעולם הערבי בהקשר מותה של אל-שיבל, היא שקרוביה חשודים בהדלפת מודיעין על תנועת הבכירים האיראנים בסוריה, בדגש על סיוע לתקיפה הישראלית בקונסוליה האיראנית בדמשק בשלהי אדר ב'.

כלי התקשורת הסעודיים 'אל-ערבייה' ו'אל-חדת'' דיווחו בשבוע שעבר לאחר התאונה, כי אחיה מולהים אל-שיבל, קצין במשמר הנשיאות של אסד, נעצר ימים אחדים לאחר המתקפה על הקונסוליה שהביאה למותם של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, סגנו הבכיר ועוד חמישה יועצים צבאיים, בחשד שהדליף לרוסיה מודיעין על מיקומי הבכירים האיראנים בסוריה. 

בנוסף, דווח כי בעלה של אל-שיבל, ד"ר עמאר אל-סאתי, ניסה לעזוב בימים האחרונים את סוריה בטיסה לעבר סוצ'י שברוסיה, אך הרשויות הסוריות מנעו זאת ממנו. בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד דווח כי לאחר התאונה נמנע ממנו להיכנס לבית החולים בדמשק שבו אושפזה רעייתו, והוא לא הצליח לראות אותה לפני מותה. עוד דווח כי לאחר מותה הוא נחקר על ידי המשטרה ומאז הוא במעצר בית.

על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, תפקידיה של אל-שיבאל בארמונו של אסד צומצמו לפני כחודש, בשל חשדם של האיראנים כי היא היתה קשורה להדלפת פרוטוקולים של פגישות בין אסד ובכירי ההנהגה הסורית והאיראנים, לרוסיה. ההערכות הן כי זרועה הארוכה של איראן קשורה גם לתאונה המסתורית בשבוע שעבר בה מצאה את מותה.

סוריה איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד