ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
בשלושה שלבים

כמעט 1,000 יהודים מבקשים פיצוי על רכוש שהופקע בליטא

בקשות ומסמכים צריך להגיש עד סוף השנה הנוכחית, ואת הפיצויים יש לשלם ליהודי ליטא או ליורשיהם לא יאוחר מ-1 ביולי 2025. כ-90% מהאוכלוסייה היהודית של ליטא, שלפני המלחמה, שמנתה כ-208,000 נרצחה על ידי הנאצים

כמעט 1,000 יהודים מבקשים פיצוי על רכוש שהופקע בליטא
בניין ישיבת טלז בליטא צילום: באדיבות המצלם

כמעט 1,000 יהודים מבקשים פיצוי על רכוש שהופקע בליטא שלא כדין במאה הקודמת. לועידת התביעות הגיעו 951 בקשות לפיצוי כספי על קרקעות שהופקעו שלא כדין במהלך הכיבושים הטוטאליטריים. "הבקשות נבדקות כעת", נמסר מ'קרן הרצון הטוב'.

לטענת הקרן, ההערכה מורכבת משלושה שלבים: תחילה נבדקת הזכאות המנהלית של הבקשות, לאחר מכן נדונות הבקשות בוועדת ההשבה, ולבסוף מתקבלת החלטה בוועדת הקרן לרצון טוב.

"התוכנית היא להשלים את הערכת הזכאות המנהלית של הבקשות, כמו גם את הערכת הבקשות בוועדת ההשבה, עד 1 בנובמבר, ולאחר מכן להעביר את הבקשות להחלטה סופית במועצת הקרן" אמרה אידרה רוטקאוסקאייט, מנהלת בפועל של הקרן. מאחר שהבקשות טרם נבדקו, הקרן אינה מסוגלת לציין כמה כסף יידרש לפיצוי.

על פי החוק, ניתן להקצות בסך הכל לפחות 5 מיליון יורו, אך לא יותר מ-10 מיליון יורו, לבקשות פרטניות לפיצויים שמגישים יהודי ליטא או יורשיהם לקרן.

בקשות ומסמכים צריך להגיש עד סוף השנה הנוכחית, ואת הפיצויים יש לשלם ליהודי ליטא או ליורשיהם לא יאוחר מ-1 ביולי 2025.

האפשרות לפיצוי על רכושם האישי של יהודי ליטא שהופקעו על ידי הנאצים והסובייטים נפתחה על ידי סיימאס (הפרלמנט הליטאי) בשנה שעברה.

בשנת 2023 השלימה ליטא את התשלום של 37 מיליון יורו עבור הרכוש שהופקע מקהילות יהודיות.

כ-90% מהאוכלוסייה היהודית של ליטא, שלפני המלחמה, שמנתה כ-208,000 נרצחה על ידי נאצים ומשתפי פעולה מקומיים בין השנים 1941 ו-1944.

ליטא נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד