ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
יוצג בפני הרמטכ"ל

התחקירים יסתיימו בימים הקרובים: "צה"ל כשל בהגנה על יישובי העוטף"

התחקירים עשויים לשפוך אור על כשלי צה"ל במודיעין על חמאס, בהגנה על הגדר ובמענה לקריאות לעזרה. הרמטכ"ל יקבל היום את מסקנות אירוע ירי הפגזים בהוראת תא"ל ברק חירם על הבית שבו התבצרו מחבלים עם חטופים

התחקירים יסתיימו בימים הקרובים: "צה"ל כשל בהגנה על יישובי העוטף"
חמאס חוטף אזרחים מעוטף עזה צילום: מצלמת אבטחה

בימים הקרובים יסתיימו התחקירים הראשוניים על הפלישה ליישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, שצה"ל מבצע בחודשים האחרונים. התושבים מסרו מאות עדויות.

ממצאי הטבח בבארי, אחד מאותם התחקירים, יוצג כבר היום לרמטכ"ל הרצי הלוי, וביום חמישי לתושבי היישוב, והוא צפוי לשפוך אור על התנהלותו של תת אלוף ברק חירם באירוע ירי פגזי הטנק לבית של פסי כהן, שבו שהו בני ערובה ישראלים, כך דווח בווינט.

Abed Rahim Khatib/Flash90עזתים קרוב לגדר הגבולצילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

אלוף במיל' מיקי אדלשטיין יציג בפני הרמטכ"ל את התחקיר הראשון, שיסוכם במסגרת תחקיר אירועי הטבח. כחלק מאותו תחקיר, נבדקה כאמור התנהלותו של תת אלוף חירם באירוע בני ערובה. צוות התחקיר ימליץ לרמטכ"ל אם להמשיך לקדם את הקצין, בצל תפקודו באירוע. לפי ההערכות, התחקיר יציג ממצאים שלא יפסלו את חירם מהמינוי למפקד אוגדת עזה, אך הרמטכ"ל יהיה זה שיצטרך להחליט על עתידו.

"מבחינתנו כאזרחים, התחקיר הוא חלק מהריפוי ואולי בהמשך חלק מתהליך של החזרת האמון במערכת הצבאית. התושבים רוצים לדעת בדיוק מה קרה ליקירים שלהם, לבני המשפחות ולחברי הקהילה, עד לפרטים האחרונים. היו הרבה מאוד שמועות, הרבה גרסאות, וכל אלו יצרו אי-ודאות. מבחינתנו כאזרחים, התחקיר אמור לעשות סדר, שאיתו נלמד לחיות ולקבל את המציאות הכואבת", סיפר אחד התושבים לווינט שמלווה את הצוותים החוקרים.

כמעט בכל היישובים העידו תושבים לא היה מענה של הצבא. בדיעבד, התברר שהמחבלים חדרו גם לבסיסים צבאיים והתנהלו שם קרבות, ולכן הקצינים והחיילים לא היו כלל בפניות להגנה על היישובים.

חיים גולדברג, פלאש 90קיבוץ באריצילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בצה"ל אמרו: "הצגת התחקיר לקהילת בארי ולציבור כולו היא מבחן ראשון להשבת האמון בציבור בנו, וביטוי השקיפות להראות שערכנו תחקיר נוקב ופרטני, כזה שמעולם לא נערך בצבא בהיקף פרטיו. היו קרבות רבים ומורכבים באותה שבת, אך בבארי היה הקרב המיוחד ביותר. מאות שעות עבודה, איסוף אלפי עדויות ושיחות הושקעו בתחקיר, כדי שהתחקיר יהיה מדויק ככל האפשר וייתן תשובות לשאלות הרבות. לאחר מכן יוצג התחקיר גם לשר הביטחון. יש לזכור שמדובר בתחקיר צבאי שמציג עובדות, מסקנות ולקחים, ולא בוועדת חקירה ממלכתית. ממצאי התחקיר יסייעו לנו לשפר את המענה הביטחוני בהגנה על יישובי העוטף. מדובר באירוע היסטורי שבו צה"ל כשל בהגנה על יישובי העוטף ובהם על הקהילה הגדולה ביותר, של אנשי בארי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: צה"ל ישלים בתקופה הקרובה את התחקירים המבצעיים של אירועי ה-7 באוקטובר. לאחר סיכום התחקירים, הם יוצגו קודם לקהילות יישובי וקיבוצי הדרום, למשפחות החטופים ולמשפחות השכולות, ולאחר מכן יפורסמו בשקיפות לציבור. כלל התחקירים יפורסמו באתר צה"ל ויהיו נגישים לכל אזרח. אנו מבקשים לכבד את נפגעי ה-7 באוקטובר ולהימנע מהעברת מידע לא מאומת או שמועות בנוגע לתחקירים, טרם פרסומם הרשמי על-ידי דובר צה"ל.

מלחמת חרבות ברזל חמאס הרמטכ"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד