י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הדילמה של נסראללה

הזדמנות לתרגם את ההישגים מול חיזבאללה לשינוי אסטרטגי

נחישותו של חיזבאללה להמשיך בלחימה בצפון ולקשור את סיומה עם הסכמה ישראלית להפסיק את האש בעזה, מייצר דילמה לישראל ברמה האסטרטגית

הזדמנות לתרגם את ההישגים מול חיזבאללה לשינוי אסטרטגי
נסראללה ותומכי חיזבאללה צילום: רשתות חברתיות

אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, משרטטת את תמונת המצב העכשווית במלחמה המוגבלת בין ישראל לחיזבאללה ומפרטת מה המהלך הכדאי עבור ישראל בנקודת הזמן הנוכחית.

היא כותבת: עליית המדרגה בחילופי האש בין צה"ל לחיזבאללה בעקבות חיסולי בכירים בחיזבאללה והתגובות החריגות אך המדודות יחסית מצד הארגון בעקבותיהם משקפים את דבקותו של הארגון באסטרטגיה שבה בחר: מלחמת התשה מתחת לסף המלחמה, תוך מאמץ לייצר משוואות תגובה ברורות מול ישראל.

עם זאת, ממאפייני הפעולה והתגובה הנוכחיים בשטח ניכר, כי צה"ל הוא זה שמכתיב את ההיקף והעוצמה של המלחמה מול חיזבאללה. למרות נאומיו חוצבי הלהבות של נסראללה בדבר מוכנותו של ארגונו לאפשרות של מלחמה, ניכרת לאחרונה זהירות ושיקול דעת במדיניות התגובה, כפי הנראה כדי לא להתדרדר למלחמה רחבה שבה הארגון איננו מעוניין בשלב זה. כך גם בעקבות החיסול (3 ביולי) של בכיר מאוד בארגון (אבו נעמה, מפקד הגזרה המערבית בדרום לבנון, המקביל בדרגתו לתא"ל בצה"ל), והחיסול האחרון (6 ביולי) של מוקד ידע חשוב במערך ההגנה האווירית של הארגון עמוק בשטח לבנון (כ-100 ק"מ מהגבול).

בשבוע שקדם לחיסול אבו נעמה למשל חלה ירידה בהיקף התקיפות מצד הארגון. גם באופיין של התקיפות בעקבות החיסול (שיגור מאות רקטות ועשרות כטב"מים ב-3-4 ליולי שהצטמצמו מאוד ב-5 ביולי) ניכר, כי על אף הרצון להגיב בהיקף חריג ביותר כדי לשמר את משוואות התגובה, הארגון נמנע מלתקוף מטרות חדשות ובטווח רחוק יותר מכפי שנהג עד כה. בתגובה לחיסול ב-6 ביולי בעומק לבנון (100 ק"מ מהגבול), בחר הארגון להגיב בהתאמה: באופן מוגבל יותר, אך עמוק יותר בשטח ישראל (בגליל התחתון עד אזור טבריה והכנרת).

מעבר לשליטת ישראל בקצב הלחימה ובהיקפה, בהסתכלות על מאזן תוצאות המלחמה עד כה ניכר, כי ידו של צה"ל ממשיכה להיות על העליונה. חיזבאללה סופג מכות קשות ופגיעה הן ביכולותיו והן בשדרת הפיקוד המרכזית שלו, בצד נזק נרחב ביותר בכפרים בדרום לבנון, המגביר את ההתנגדות מצד האוכלוסייה בלבנון למעורבותו של חיזבאללה במלחמה לטובת חמאס ובשירותה של איראן, תוך חשיפת לבנון לתוצאותיה ההרסניות של מלחמה רחבה.

ואולם למרות ההישגים המודיעיניים והמבצעיים המרשימים של צה"ל בלחימה, נחישותו של חיזבאללה להמשיך בלחימה בצפון ולקשור את סיומה עם הסכמה ישראלית להפסיק את האש בעזה, מייצר דילמה לישראל ברמה האסטרטגית בשל הקושי להביא להפסקת התקיפות הנמשכות ולייצר שינוי במצב הביטחוני שיאפשר את חזרתם לבתיהם של התושבים המפונים מהצפון.

תקווה לפרימתו של "הפלונטר" האסטרטגי בצפון מסתמנת בעקבות התפנית בעמדת חמאס ביחס ל"עסקת חטופים" שקידומה עשוי להוביל לפחות להפסקת אש זמנית בעזה. הפרסומים בדבר תמיכתו של נסראללה בעמדתו החדשה של חמאס, אם הם נכונים, מבטאים את רצון חיזבאללה לנצל את ההפוגה בלחימה בעזה במהלך יישום העסקה להפסקת הלחימה בצפון. התפתחות זאת רק מחזקת את ההמלצה לישראל לדחות, לפי שעה, את תוכניותיה להרחבת המלחמה בצפון ולתת עדיפות לקידומה של עסקה עם חמאס, אשר תייצר גם הזדמנות להשגת פתרון במקביל בצפון.

חיזבאללה נסראללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}