ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
"כאילו לא עבר עשור"

האיראנים גנבו את העיצוב לאנדרטה לחיילים יהודים?

מי באמת עיצב את אנדרטת המלחמה היהודית באיראן? קליגרף מוסלמי הודי המתגורר בדובאי, טוען שעיצוב האנדרטה האיראנית שהוצבה באיראן ב-2014 לזכר חללי המלחמה היהודים במדינה הועתקה מעבודתו

האיראנים גנבו את העיצוב לאנדרטה לחיילים יהודים?
מימין העיצוב של תאופיק, משמאל העיצוב של האיראנים צילום: באדיבות המצלם

הסיפור מתחיל ב-2014. אנדרטה חדשה הוקמה באיראן לזכר חיילים יהודים שנהרגו במלחמת איראן-עיראק שהתחוללה בין השנים 1980-1988. בחשיפת האנדרטה השתתפו מנהיגי הקהילה היהודית באיראן וכמה גורמים דתיים איראנים ונציגי המשטר.

תמונות האנדרטה פורסמו על ידי סוכנויות הידיעות האיראניות IRNA ותסנים, אך מסתבר כי העיצוב ככל הנראה הועתק מעבודתו של מזקאריה תאופיק. תאופיק אמר ל'בחדרי חרדים': "עיצוב המנורה החקוק באנדרטה מועתק מהעבודה שלי, שעיצבתי ב-2009. יש לי בלוג בו אני מפרסם הכל ואפשר לבדוק את זה. הם הוסיפו את המילה "עולם" בתחתית עבודתי הקליגרפית של המילה שלום, אשר עיצבתי כחנוכייה".

באדיבות המצלםהעיצוב של תאופיק בשנת 2009, והתגובות שקיבל ב-2010, ארבע שנים לפני שהאיראנים העתיקו את העיצובצילום: באדיבות המצלם

תאופיק שמתגורר כיום בדובאי, הוא אמן מוסלמי הודי העוסק בקליגרפיה בעברית, ערבית ובשפות שמיות שונות. הוא נולד וגדל בעיירה ההיסטורית קוצ'ין שבהודו שהייתה לה היסטוריה יהודית מפוארת, והוא חובב היסטוריה.

מאז עברו 10 שנים, אך לתאופיק זה צורם: "אמנם עברו 10 שנים, אבל זה צורם, כאילו לא עבר הזמן, לא שכחתי את זה, הם פשוט העתיקו ממני את העיצוב והוסיפו מילה "עולם" מתחת החנוכייה" הוא אומר בעצב ומוסיף: "מדי פעם אני נזכר בזה, וזה ממש מרגיז, לפחות היו מבקשים רשות. בסופו של דבר זה סמל לשלום לדורות הבאים, אני שמח שהמסר לשלום עובר, זה המטרה".

האנדרטה הוקמה בידי המשטר האיראני לכבודם של החיילים היהודים שנהרגו במלחמת שמונה השנים בין עיראק לאיראן. במלחמה נהרגו כמיליון חיילים משני הצדדים, ביניהם יהודים רבים שאולצו להילחם בצבא איראן.

איראן הודו עיראק דובאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד