ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
העירייה מואשמת

תביעת מיליונים על איחור מסירה בדירות מחיר למשתכן גורמת לסערה משפטית

-57 משפחות שרכשו דירה בפרויקט מגורים בשכונת מורשת במודיעין, במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן', קיבלו לידיהן את המפתח לדירותיהן באיחור ניכר של כ-7 חודשים בממוצע | כל הפרטים על התביעה המדוברת בעיר

תביעת מיליונים על איחור מסירה בדירות מחיר למשתכן גורמת לסערה משפטית
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

תביעת המיליונים על איחור במסירת דירות בפרויקט מחיר למשתכן במודיעין, מחוללת רעידת אדמה משפטית.

החברה הקבלנית שנתבעה על ידי הדיירים על איחור במסירת הדירות ב-7 חודשים בממוצע, מאשימה את הועדה המקומית של עיריית מודיעין מכבים רעות, בעיכובים מתמשכים באישורי בנייה לפרויקט, שגרמו לדבריה לאיחור הניכר במסירת הדירות, ועל כן שלחה לעירייה הודעה צד שלישי.  

כמו כן מאשימים בחברה הקבלנית את החברה הכלכלית שבבעלות העירייה, בשורה ארוכה של כשלים ופעולות לא מתואמות, שגרמו לאיחורים נוספים בבנייה, וגם לה נשלחה הודעת צד שלישי.

גם חברת חשמל ו'בזק' זכו להודעות צד שלישי מצד החברה הקבלנית, המפרטת כיצד פעולתן גרמה לה לעיכובים נוספים בבנייה. 

בעיריית מודיעין מכבים רעות לא נותרו אדישים להודעה, והחליטו להשיב מלחמה שערה.

לאחרונה שלחה העירייה הודעת צד רביעי לאדריכל הפרויקט, שהגיש מטעם החברה הקבלנית, את תכניות הפרויקט לאישור הוועדה המקומית. על פי העירייה, האדריכל עשה זאת בחובבנות וברשלנות, שגרמה ל-8 סבבי תיקונים, אשר גרמו לדחיית אישור הפרויקט בכ-10 חודשים. 

כל הפרשה החלה כש-57 משפחות שרכשו דירה בפרויקט מגורים בשכונת מורשת במודיעין, במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן', קיבלו לידיהן את המפתח לדירותיהן באיחור ניכר של כ-7 חודשים בממוצע. 

גיא גואטהעו"ד עמנואל יוזוקצילום: גיא גואטה

חרף פנייתן של המשפחות ל'מורשת הנחלה' - החברה הקבלנית האחראית על הקמת הפרויקט, לא ניאותו בחברה לפצות אותם על פי חוק המכר, ובלית ברירה, הוגשה נגד החברה הקבלנית תביעה, באמצעות עו"ד עמנואל יוזוק ממשרד עורכי הדין יוזוק מלכין, שבה דרשו הדיירים מהחברה הקבלנית פיצוי בסך כולל של כ-4.5 מיליון שקלים.

אל כתב ההגנה אותה הגישה חברת 'מורשת הנחלה', היא צירפה הודעות צד שלישי לשורה ארוכה של גורמים שלטענתה גרמו לה לעיכובים ממושכים, שלבסוף הצטברו לאיחור הניכר במסירת הדירות. 

במסגרת הודעות אלה היא מבקשת מבית המשפט שיורה לאותם גורמים לשפות אותה על כל הוצאה שתידרש להוציא, בשל הצורך לפצות את הדיירים על האיחור במסירת דירותיהם. 

על פי כתב ההגנה של 'מורשת הנחלה', בעיריית מודיעין מכבים רעות החליפו את שיטת פינוי האשפה הנדרשת, לאחר אישור הפרויקט, מבלי להודיע על כך לאדריכל. הדבר הצריך תכנון מחדש של כל הבניינים בפרויקט, דבר שגרם לאיחור ניכר בהגשת התכניות לאישור הוועדה המקומית.

כמו כן נטען, שעבודת עיריית מודיעין מכבים רעות שובשה לאורך תקופות ארוכות, עקב מגפת הקורונה, ובעקבות זאת חל עיכוב בלתי סביר של כ-10 חודשים, באישורי הוועדה המקומית.

מעבר לכך, בחברה הקבלנית גם מאשימים את החברה הכלכלית שליד עיריית מודיעין מכבים רעות, בשורה של מחדלים, שגרמו לעיכובים נוספים. 

בין השאר נטען, שהחברה הכלכלית הניחה צינור מים באורך כ-30 מטר בתוך השטח שיועד לבנייה, וחרף פניות וחוזרות מצד החברה הקבלנית, התעקשו בחברה הכלכלית כי הצינור הונח במקומו, וזאת לאורך תקופה ארוכה, עד שלבסוף הכירה החברה הכלכלית בטעותה. הדבר גרם לעיכוב משמעותי בקידוחים ליסודות אחד הבניינים, ועיכוב ניכר בבנייתו. 

על פי הנטען, החברה הכלכלית הניחה תשתיות מים במקומות שלא יועדו לכך תכנונית, דבר שגרם לעיכובים ותקלות, כולל השבתת מכונות הטיח בבניינים. 

בנוסף, כך נטען, החלו כל קבלני המשנה של החברה הכלכלית להניח תשתיות מסביב למתחם הבנייה וחסמו לחלוטין את כל דרכי הגישה אליו, לאורך תקופות ארוכות. כתוצאה מכך, כלי רכב כבדים לא יכלו להגיע אל המתחם שנחסם בו-זמנית מכל צדדיו, וכתוצאה מכך העבודה באתר הושבתה. 

בין השאר, כך נטען, נחסמה גם הדרך לדיירים עצמם, שנקראו להגיע לדירה לדוגמא, כדי לבחור אביזרים שונים לבתיהם. בשל חוסר יכולת הדיירים להגיע ולבחור, החברה נאלצה להתעכב בבנייה, ועד שהנפיקה מדריכים ויזואליים שלא מצריכים הגעה לפרויקט, חלפו שבועיים לפחות. 

כמו כן, נטען שחברת החשמל התעכבה בצורה בלתי סבירה. תוכניות החשמל שהוגשו לה לאישור ב-10 ביוני 2020, אושרו רק ב-30 במרץ 2021, וההיתר הסופי להן התקבל רק ב-13 ביוני 2021. כמו כן, דרשו בחברת החשמל לפצל את חדר הטרפו, וזאת בשלב מאוחר של תהליך הבנייה, דבר שגרם לעיכובים ממושכים נוספים. חדר הטרפו (טרנספורמציה) אחראי לקשר בין מערכת הולכת החשמל, לבין דירות הדיירים השונים בבניין. 

גם לחברת 'בזק' נשלחה כאמור הודעת צד שלישי על ידי החברה הקבלנית, וגם בה טענות על עיכובים שונים שגרמו לעיכוב הפרויקט.

כאמור, בעיריית מודיעין מכבים רעות לא עברו בשתיקה על האשמות החברה הקבלנית, ובמסגרת כתב ההגנה צירפו הודעת צד רביעי נגד אדריכל הפרויקט, אשר היה אמון, כך נטען, על הגשת התכניות של הפרויקט לוועדה המקומית.

לטענת העירייה, שינוי דרישות מערך האשפה בשכונה התקבל כשנה לפני הפנייה הראשונה לאישור הפרויקט. בוועדה המקומית הגיעו למסקנה כי הדרישה לשינוע פניאומטי של האשפה בשכונה הוא סבוך, וחסרונותיו עולים על יתרונותיו. על כן הוחלט לחזור לדרישות פינוי האשפה הישנות, הנהוגות בעיר. לדברי העירייה, הדבר אמור היה דווקא לפשט את התכנון והבנייה, ובכל מקרה, האדריכל היה אמור להיות מצוי ומעודכן בדרישות הוועדה המקומית. על כן, לדברי העירייה, הגשת התכניות השגויות לוועדה המקומית בנושא זה היא באשמתו הבלעדית של האדריכל. 

בנוסף נטען, כי התכניות שהוגשו לוועדה המקומית על ידי האדריכל, הוגשו בצורה שגויה ולא מספקת, ודרשו 8 סבבי תיקונים שונים, שגרמו לאיחור מצטבר של כ-10 חודשים באישור התכניות על ידי הוועדה המקומית. 

מכל הסיבות הללו, דורשת העירייה מבית המשפט, שאם יוטל עליה לשלם לחברה הקבלנית חלק כלשהו מהוצאותיה בשל איחור במסירת הדירות לדיירים, חלק זה ישופה לחלוטין על ידי האדריכל, אשר במחדלו גרם לכך שהעירייה התעכבה באישור הפרויקט. 

לדברי עו"ד עמנואל יוזוק, התביעה של בעלי הדירות בפרויקט, לפיצוי מצטבר בסך כ- 4.5 מיליון שקלים, נטועה עמוק בחוק המכר, ועל כן אין לו ספק שבית המשפט יפסוק לבסוף כי בעלי הדירות אמורים לקבל פיצוי. "מי מכלל הגורמים ששמם שורבב לתביעה בהודעות צד שלישי ורביעי ישלם לבסוף את הכספים המגיעים לדיירים?  זה כבר לא מענייננו" דברי עו"ד יוזוק. 

מחיר למשתכן איחור מסירת דירה מודיעין מכבים רעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד