י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"לא החמיץ אף קרב"

אופי תגובת החיזבאללה נועד להרתיע את ישראל מפני המשך פגיעה בבכירים

ב-3 ביולי 2024, הודיע חיזבאללה על מותו של מחמד נעמה נאצר, בתקיפה אווירית ישראלית, שבוצעה נגד כלי רכב מדרום-מזרח לצור, בדרום לבנון. פעיל חיזבאללה נוסף נהרג בתקיפה. חיזבאללה הציג את נקודות הציון הבולטות בפעילותו של נאצר, מאז הצטרף לארגון בשנת 1986

אופי תגובת החיזבאללה נועד להרתיע את ישראל מפני המשך פגיעה בבכירים
שיגור טילים מלבנון צילום: חיזבאללה

ב-3 ביולי 2024, בשעות הצהריים דיווחו כלי תקשורת בלבנון כי כלי טיס בלתי מאויש (כטב”ם) ישראלי תקף כלי רכב בעיירה אלחוש, כשלושה ק”מ מדרום -מזרח לצור וכ-16 ק”מ מהגבול עם ישראל, וכתוצאה מכך נהרגו שני בני אדם.

בהמשך דווח כי אחד ההרוגים הוא מפקד בכיר בחיזבאללה והוא זוהה בשם “אבו נעמה” או “אבו עלי נאצר”, שהוגדר כמפקד יחידת עזיז, וכי מדובר בתקיפה הישראלית השלישית המשמעותית ביותר מאז תחילת העימות הנוכחי ב-8 באוקטובר 2023.

חיזבאללה פרסם הודעה רשמית על מותו של “השהיד המפקד”, מחמד נעמה נאצר, המכונה “חאג’ אבו נעמה”, יליד 1965 מהעיירה חדאת’א שבדרום לבנון.

מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, מביא סיקור נרחב בנושא ומציין כי מדובר בפעם השלישית בעימות הנוכחי שבה בחיזבאללה כינו את אחד מהרוגי הארגון בתואר “מפקד” (המקרים הקודמים היו לאחר הריגת וסאם חסן טויל, מפקד יחידת רדואן, ב-8 בינואר 2024, והריגת טאלב סאמי עבדאללה, מפקד יחידת אלנצר, ב-11 ביוני 2024), עדות למעמדו הבכיר של נאצר בשורות חיזבאללה. כמו כן, נמסר על מותו של מחמד ע’סאן ח’שאב, המכונה “ד’ו אלפקאר, יליד 1997 מהעיירה אלמנצורי בדרום לבנון.

חיזבאללההודעת חיזבאללה על מות “השהיד המפקד”צילום: חיזבאללה

חיזבאללה הציג את נקודות הציון הבולטות בפעילותו של נאצר, מאז הצטרף לארגון בשנת 1986.

השתתף בפעולות צבאיות רבות נגד עמדות הצבא הישראלי במהלך “הכיבוש” של דרום לבנון, שם הוא נפצע יותר מפעם. קיבל בהדרגה יותר תחומי אחריות במסגרת מערכי חיזבאללה.

השתתף ב”תגובה ההרואית לתוקפנות הישראלית” במלחמת לבנון השנייה ביולי 2006.

השתתף בעימות מול “ארגוני טרור” בעיראק ובסוריה בין 2011 ל-2016, שם הוא נפצע בקרבות ברכס המזרחי (בגבול סוריה-לבנון) בשנת 2015.

קיבל את הפיקוד על יחידת עזיז אחרי “מות הקדושים” של “המפקד” חסן מחמד אלחאג’, שכונה “חאג’ אבו מחמד אל אלאקלים” בשנת 2016.

במהלך מבצע “מבול אל אקצא”, הוא תכנן, הוביל ופיקח על פעולות צבאיות רבות נגד אתרים, מתקנים, בסיסים ונקודות פריסה של “האויב הישראלי” בצפון “פלסטין הכבושה”.

חיזבאללהנאצר בפעילות בשטחצילום: חיזבאללה

קיבל מספר פעמים אות הוקרה ממנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה.
כמו כן, חיזבאללה פרסם סרטונים ותמונות של נאצר לאורך פעילותו בארגון. בין השאר, הוא נראה במהלך פעילות בשטח ובמפגשים עם יו”ר המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם צפי אלדין, עם מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סלימאני, שנהרג בתקיפה אמריקאית בינואר 2020, עם טאלב סאמי עבדאללה (“אבו טאלב”), מפקד יחידת נאצר שנהרג ביוני 2024, ועם וסאם חסן טויל, מפקד כוח רצ’ואן שנהרג בינואר 2024.

אחד הסרטונים תיעד את נאצר בעת שהשתתף בפשיטה של כוח חיזבאללה על מוצב של צבא דרום לבנון (צד”ל) בבית יאחון ב-15 במאי 1999.

חיזבאללהנאצר עם מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני שחוסל ב-2020צילום: חיזבאללה

טקס הלוויה הרשמי של נאצר התקיים במתחם סיד אלשהדאא’ שבצ’אחיה אלג’נוביה, הפרבר הדרומי של בירות המהווה מעוז חיזבאללה, בנוכחות פעילי הארגון ושורת בכירים, בראשם יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, האשם צפי אלדין. לאחר מכן, הועבר ארונו לקבורה בכפר הולדתו חדאת’א.

מזכ”ל חזבאללה, חסן נסראללה, צפוי לשאת דברים במהלך טקס לזכרו של “חאג’ אבו נעמה” שיתקיים במתחם סיד אלשהדאא’ ב-10 ביולי 2024, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

חיזבאללההלווית מחמד נעמה נאצרצילום: חיזבאללה
חיזבאללההלווית מחמד נעמה נאצרצילום: חיזבאללה

נאצר, ששירת בכוחות המיוחדים של חיזבאללה, היה בעל ניסיון ארוך שנים בחיזבאללה. הוא היה מעורב בכל ניסיונות הפיגועים והחטיפה בגזרה המערבית של דרום לבנון ועמד בקשר עם האיראנים. במסגרת הפיקוד על יחידת עזיז, נאצר היה אחראי על כל הגזרה המערבית, בין הגבול עם ישראל ועד נהר הליטאני, פיקד על כל שיגורי הרקטות וטילים נגד טנקים (נ”ט) ושאר תקיפות חיזבאללה נגד ישראל, מאביבים ועד ראש הנקרה. דווח כי הוא נהרג בעת שנסע במכוניתו יחד עם אנשיו בגזרה המערבית שתחת פיקודו.

חיזבאללהתיעודי שיגורי הטילים והכטב”מים לעבר הצפוןצילום: חיזבאללה

חיזבאללה הגיב בשיגור של יותר מ-200 טילים ורקטות מסוגים שונים לעבר חמישה בסיסי פיקוד ברמת הגולן ובגליל העליון; במקביל, שיגור “טייסת” של כטב”מי נפץ לעבר שבעה בסיסי צה”ל באזור צפת, רמת הגולן והחרמון, הגליל המערבי והגליל התחתון. “מקור” בחיזבאללה מסר כי שוגרו יותר מעשרים כטב”מים.

מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, מציין עוד, כי ערוץ אלמיאדין, המקורב לחיזבאללה, ציין כי התקיפה, שנמשכה באופן רצוף במשך יותר משעה, הייתה הכבדה והנרחבת ביותר של חיזבאללה מאז תחילת העימות ב-8 באוקטובר 2023

משך התגובה: התקיפות התפרסו על פני יומיים, בניגוד לתקיפות בשל הרג פעילים או פגיעה באזרחים בדרום לבנון שמבוצעות ביום אחד.

על אף העלייה בעוצמת האש, ניתן לזהות מספר הבדלים לעומת תקיפות התגובה בעקבות סיכולו של מפקד יחידת נאצר, טאלב סאמי עבדאללה, ביוני 2024. ראשית, הפעם חיזבאללה הכריז על שש תקיפות תגובה לעומת 13 תקיפות אחרי הסיכול הקודם. שנית, התגובה התפרסה על פני יומיים, בניגוד לתקיפות לאחר מותו של עבדאללה שנמשכו שלושה ימים.

חוסיין אלאמין פרסם באלאח’באר כתבה מקיפה על פעילותו של נאצר בשורות חיזבאללה שהתבססה על שיחות עם פעילים בארגון בעבר ובהווה. בין השאר, צוין בכתבה כי הוא החליט להילחם בישראל לאחר כניסת צה”ל ללבנון ביוני 1982 וכי הוא היה בין הפעילים הראשונים של חיזבאללה בכפרי דרום לבנון.

בשנות התשעים, הוא קיבל את הפיקוד על אזור בנת ג’בל ופיקד על “מספר גדול של מבצעים מיוחדים ומכאיבים לאויב”. לאחר יציאת צה”ל מלבנון בשנת 2000, הוא היה בין הראשונים בחיזבאללה שעסקו בסיוע ל”ארגוני ההתנגדות” הפלסטיניים ביהודה ושומרון וברצועת עזה.

במלחמת לבנון השנייה, הוא השתתף בלחימה בכפרים הקרובים ביותר לאזור הגבול, כולל קרבות פנים אל פנים עם לוחמי צה”ל. לאחר פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2012, נאצר פיקד על הלחימה באזור חמץ.

בשנת 2014, הוא טס לעיראק ופיקד על הלחימה נגד דאעש באזור סאמראא’. אחרי שלושה חודשים, הוא שב לסוריה והשתתף בקרבות ברכס המזרחי, שם נפצע. בכתבה נאמר כי עם תחילת מבצע “מבול אלאקצא” באוקטובר 2023, פיקח נאצר, כמפקד יחידת עזיז, על חדירה של חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין שניהלה לחימה נגד כוחות צה”ל בערב אלעראמשה. “פעיל התנגדות” שצוטט בכתבה תיאר את נאצר “אמיץ, רגוע ובטוח בעצמו” בתשעת חודשי הלחימה.

במאמר נוסף, חסין אבראהים חלק שבחים לנאצר, אותו כינה “בו נעמה”, וציין כי הוא היה “אדם נדיר”, “מנהיג צבאי מנוסה” ו”לוחם אמיץ”. אבראהים ציין כי נאצר “לא החמיץ אף קרב, מפלסטין, שם הוא סיפק אמצעי לחימה ללוחמי ההתנגדות, ועד עיראק וסוריה”.

 

מחמד נעמה נאצר חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל נסראללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}