ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
הפתעה יוצאת דופן

התגלתה מצבה עם כיתוב בעברית מהמאה ה-13

האת'ים עלי, בן 32, מהנדס כימי צעיר וחובב היסטוריה מרמאנטהפוראם שבהודו, הביא את המצבה לידיעת הציבור. תאופיק זאקריה, חוקר היסטוריה יהודית וקליגרף עברי (אומנות כתיבה), היה הראשון לפענח את הכתובת

התגלתה מצבה עם כיתוב בעברית מהמאה ה-13
המצבה עם הכיתוב בעברית מהמאה ה-13 צילום: Thoufeek Zakriya

מצבה עתיקה עם כיתוב בעברית נמצאה בהודו, ועשויה לשפוך אור על קהילה יהודית שנשכחה. המצבה נמצאה בעיר רמאנטהפוראם Ramanathapuram במדינת טמיל נאדו בדרום הודו.

תאופיק זאקריה, חוקר היסטוריה יהודית וקליגרף עברי (אומנות כתיבה), היה הראשון לפענח את הכתובת, אומר שהמצבה מתוארכת לשנת 1224 או 1225. "משמעות הדבר היא שהיא ישנה יותר ממצבת שרה בת ישראל בצ'נמנגלאם שבמדינת קראלה, שנחשבת למצבה העברית העתיקה ביותר שזוהתה אי פעם בהודו", כך אמר זקאריה לאתר ההודי THE WEEK.

Thoufeek Zakriyaהמצבה עם הכיתוב בעברית מהמאה ה-13צילום: Thoufeek Zakriya

תאופיק שמתגורר כיום בדובאי, הוא אמן מוסלמי הודי העוסק בקליגרפיה בעברית, ערבית ובשפות שמיות שונות. הוא נולד וגדל בעיירה ההיסטורית קוצ'ין שבהודו שהייתה לה היסטוריה יהודית מפוארת, והוא חובב היסטוריה.

האת'ים עלי, בן 32, מהנדס כימי צעיר וחובב היסטוריה מרמאנטהפוראם, הביא את המצבה לידיעת הציבור. "אחד החברים שלי הודיע ​​לי על המצבה הזו שנמצאה בחווה", סיפר עלי. "כשהלכתי לבדוק את זה הבנתי שזה לא טמילית ולא ערבית. אחר כך חשבתי שאולי זה יכול להיות עברית". למרות שהודיעו לרשויות הממשלתיות, איש לא בא לבדוק זאת.

Thoufeek Zakriyaתאופיק זאקריה בעבודתוצילום: Thoufeek Zakriya

זקאריה שעובד באיחוד האמירויות, למד על התגלית באמצעות ידיעה שפורסמה בתקשורת ההודית על ידי נשיא הקרן למחקר ארכיאולוגי של רמאנטהפוראם. לאחר מכן פנה זקאריה להאת'ים, ששלח לו תמונות של הכיתוב לפענוח.

"הכתובת העברית נושאת את התאריך א' בשבט 1536 או 1537 של התקופה הסלאוקית", הסביר. התקופה הסלאוקית היא המערכת הראשונה של מספור שנים רצוף, שהוצגה במערב אסיה על ידי הסלאוקים. האימוץ היהודי של התקופה נבע בעקבות הכיבוש של אלכסנדר מוקדון והשלטון הסלאוקי שלאחר מכן על היהודים.

Thoufeek Zakriyaהמצבה עם הכיתוב בעברית מהמאה ה-13צילום: Thoufeek Zakriya

הממלכה הסלאוקית הייתה מדינה הלניסטית שנוסדה בשנת 312 לפנה"ס על ידי סלאוקוס הראשון ונשלטה על ידי בית סלאוקוס, כך לפי ויקיפדיה. בשיא כוחה שלטה ממלכה זו על מסופוטמיה, אסיה הקטנה, סוריה, ארץ ישראל, והמישור האיראני עד נהר האינדוס, זו הייתה המדינה הגדולה ביותר בשטחה בעולם ההלניסטי.

"כשהמירו את התאריכים מהתקופה הסלאוקית לתקופה המקובלת, נמצא כי התאריך על המצבה שווה בקירוב ל-1 בינואר 1224 לספירה, או 18 בינואר 1225 לספירה", ציין זקאריה והוסיף כי לא כל שורה ניתן לפענח עקב נזק. "לכן, לא הצלחתי למצוא את שמו של המנוח או של אביו, אבל יכולתי לראות שם בחלקו שניתן לקרוא אותו בעברית כנחמיה. הניתוח הראשוני מראה השפעה חזקה של יהודי תימן בתבנית המצבה".

זקאריה הדגיש כי יש לבצע מחקרים נוספים באזור שכן זוהי האבן העברית השנייה שנמצאה במרמאנטהפוראם. על מצבה יהודית אחרת שנמצאה באזור היה כיתוב של מרים בת דוד.

בעבר פרסם זקאריה כי מצא מצבה של אדם שנפטר בשנת 1817 בשם יחיא בן סלימאן גמל וכתב: "שם בעל צליל ערבי מאוד מבית הקברות היהודי של קוצ'ין. השם הזה מזכיר לנו את הנוכחות של יהודי תימן בקרב יהודי בהודו".

 Thoufeek Zakriyaזאקריה מטפל במצבה של יחיא בן סלימאןצילום: Thoufeek Zakriya

תאופיק זאקריה הודו מצבה דובאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד