ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
ביקורת על נתניהו

דובר צה"ל לשעבר לתקשורת הזרה מאשים: "שרים צעקו בקולי קולות ובלי חשבון"

במשך שמונה חודשים ניסה פיטר לרנר לשכנע את העולם בצדקת פעולות צה"ל ברצועה. עכשיו הוא מסביר כיצד אמירות של שרים גרמו נזק ממשי למאמץ המלחמתי. "בזירה הבינלאומית נתניהו וממשלתו הובילו אותנו לתבוסה"

דובר צה"ל לשעבר לתקשורת הזרה מאשים: "שרים צעקו בקולי קולות ובלי חשבון"
פיטר לרנר צילום: דוברות ההסתדרות

מתחילת המלחמה ניסה פיטר לרנר, דובר צה"ל לתקשורת הזרה לשעבר שגויס למילואים מתחילת המלחמה, לשכנע את העולם בצדקת פעולות צה"ל ברצועה, עכשיו לרנר מאשים את הממשלה כי הובילה לאובדן אמון בישראל, וטוען כי אמירות של שרים גרמו נזק ממשי למאמץ המלחמתי. "נתניהו הבטיח ניצחון מוחלט על חמאס, אבל בזירה הבינלאומית הוא וממשלתו הובילו אותנו לתבוסה", הוא אמר ל'הארץ'.

פיטר כיום מכהן כמנכ"ל האגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות, ומתנהל מול גופים בעולם ויש לו נסיון רב בהתנהלות מול מדינות וגופי תקשורת. סיפר על הקושי מול התקשורת העולמית: "פרשתי מדובר צה"ל ב–2017, והייתי הדובר לתקשורת הבינלאומית בזמן מבצע צוק איתן. בתור דובר ישראלי בכיר שעובד מול תקשורת בינלאומית אני נתקל בהרבה אתגרים, אבל כל השנים תמיד הרגשתי שבסוף יש אמון בסיסי בצה"ל. לא קרה לי שעיתונאי מצהיר ככה בשידור 'אני לא מאמין לך'".

פיטר התייחס לתוכנית של ערוץ הטלוויזיה האוסטרלי ABC. הוא התראיין על התקרית בה נהרגה מאש צה"ל אזרחית אוסטרליה שהתנדבה בארגון הסיוע ההומניטרי "המטבח המרכזי העולמי" (WCK). באוסטרליה, על פי רוב מדינה ידידותית לישראל, התפשט זעם ציבורי בעקבות התקרית. לרנר התבקש להתייצב מול המצלמות ולהציג את עיקרי התחקיר של צה"ל בעניין.

לרנר ניסה להסביר כיצד חקר צה"ל את המקרה, לפרט אילו צעדים ננקטו נגד הקצינים שנמצאו אחראים לפקודת הירי (שניים מהם הודחו משירות מילואים), ולהביע צער בשם מדינת ישראל. המגישה, שרה פרגוסון, התווכחה איתו והקשתה עליו בשאלות. אבל למשפט הסיכום של הריאיוןהוא לא היה מוכן. "אני לא מאמינה לך".

לרנר אמר ל'הארץ': "נתניהו הבטיח ניצחון מוחלט על חמאס. אבל בזירה הבינלאומית הוא וממשלתו הובילו אותנו לתבוסה".

ל'בחדרי חרדים' אמר לרנר: "אי אפשר לנהל מדיניות חוץ במלחמה כאילו מדובר בשוק. לאורך חודשים ארוכים שרים צעקו בקולי קולות ובלי חשבון, ובעצם נתנו ליריבים ולאויבים שלנו את היתרון, את היוזמה ואת התחמושת להפוך את מדינת ישראל למדינה מנודה".

לרנר העניק יותר מ–750 ראיונות לכלי תקשורת ברחבי העולם. "מתוך מאות ראיונות, היו רק שני ימים שבהם היו לי בשורות טובות לספר. פעם אחת בשחרור של החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר בפברואר, ובפעם השנייה בשחרור של נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ואנדריי קוזלוב. חוץ משני המקרים האלה, זה היה לעלות לשידור כל יום, כמה פעמים ביום, לדברים קשים וכואבים" אמר ל'הארץ'.

לרנר ציין: "זה לא התפקיד של הצבא לגבש אסטרטגיה כזו, אבל אני, בתור דובר, התחלתי לקבל שאלות בנושא הזה כבר ב–10 באוקטובר. מה המטרות שלכם, מה אתם מנסים להשיג, מה התוכנית שלכם לעתיד. ומהר מאוד הבנתי שאין לי תשובות על השאלות האלה, לא בגלל שטרם החליטו, אלא בגלל שפשוט לא הולכים להחליט".

לרנר הגדיר בראיון ל'הארץ' את שרי הממשלה: "חבורה של פירומנים שמדברים שטויות" כמו האמירות שצריך לעשות לפלסטינים נכבה כמו ב-1948: "אנחנו מנסים בכל ריאיון להעביר מסר שהאוכלוסייה צריכה להתפנות זמנית כדי שנוכל להילחם בחמאס ולא לפגוע באזרחים. עזוב את זה שאני, ועוד הרבה אנשי מילואים, לא התגייסנו כדי לעשות נכבה. זה לא הצבא שלנו".

פיטר לרנר אוסטרליה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד