ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
בשורה לישראל?

הכירו: נשיא איראן הנבחר שעשוי להוביל להתחממות ביחסים עם המערב

בסבב השני של הבחירות באיראן ניצח מסעוד פזשכיאן מנתח לב בן 69 שנתמך על ידי התנועה הרפורמיסטית את יריבו, המקורב לחמינאי, סעיד ג'לילי, שנחשב לקיצוני בעמדותיו וביחסו למדינות המערב והתנגד בעבר להסכם הגרעין | פרופיל

הכירו: נשיא איראן הנבחר שעשוי להוביל להתחממות ביחסים עם המערב
מסעוד פזשכיאן צילום: צילום מסך

בסיבוב השני של הבחירות אתמול (שישי) לנשיאות איראן ניצח המועמד מסעוד פזשכיאן בן ה-69, שנתמך על ידי התנועה הרפורמיסטית, והוביל את הסבב הראשון בבחירות עם 42.4% מהקולות. 

פזשכיאן, שר הבריאות לשעבר (2001-2005) תחת מוחמד חתאמי, ידוע כבר כמה שנים כמחוקק רפורמיסטי. אך הודות לשיקול דעתו לגבי השתייכותו הפוליטית, הוא זכה לפופולריות רבה גם בקרב שמרנים ואלו הרואים בהצבעה חובה דתית.

"ההימנעות שלו ממלכודות קלאסיות ומהבטחות פופוליסטיות משכה את תשומת הלב", אומר חאמד, סטודנט וחוקר איראני. באיראן הסבירו כי "אין לזלזל במדיניות החוץ, עם השפעתה הישירה על הסנקציות והכלכלה. עם פז'קיאן, איראן לא בהכרח תתמודד עם בידוד בינלאומי מוגבר". 

מנגד, רבים מתנגדים לגישתו של פזשכיאן. רבים מרגישים שהם רואים חזרה על האסטרטגיה הרפורמיסטית ב-2009 וב-2013: "בהתחשב בנאמנותו המוצהרת של פז'קיאן לממשלה, הרקורד הפוליטי שלו והרקע הדתי המסורתי שלו, אין הבדל משמעותי מג'לילי", אמר אריה ספאבחש, עורך דין בדימוס שנמנע מלהצביע. "אם ייבחר, ​​הוא לא יאתגר את המערכת".

באיראן יש קולות הטוענים כי תחת כהונתו הנשיא החדש הוא יקיים מגעים קרובים יותר מול המערב, בין היתר גם בעניין הסכם הגרעין. בישראל יצטרכו לבחון בדקדוק את כהונתו הקרובה. 

המועמד שהפסיד הוא סעיד ג'לילי, שנחשב לקיצוני בעמדותיו וביחסו למערב. ג'לילי היה אחד המועמדים הראשונים שהכריז על ריצתו לנשיאות איראן לאחר מותו של הנשיא ראיסי בהתרסקות המסוק. 

ג'לילי, שנחשב לדמות שמרנית במיוחד גם בתוך איראן, גרף 9.4 מיליון קולות בבחירות לנשיאות ביום שישי, וסיים במקום השני.

לאחר שהגיש את בקשתו למועמדות ב-30 באפריל, ג'לילי דיבר על "ההזדמנות ההיסטורית" העומדת בפני האומה האיראנית. הוא התחייב לשמר בחיים את מורשתו של הנשיא המנוח אברהים ראיסי. 

בין המשימות הבולטות שביצע ג'לילי נכללת הובלת שיחות הגרעין של איראן עם ארה"ב בשנים 2007-2013 תחת הנשיא דאז, מחמוד אחמדינג'אד. הוא גם כיהן כראש המועצה העליונה לביטחון לאומי, גוף ביטחוני בעל השפעה רבה במדינה.

לפני כן היה סגן מנהל צפון ומרכז אמריקה במשרד החוץ האיראני. ב-2013, ג'לילי הגיש את ההצעה הראשונה שלו לנשיאות וסיים במקום השלישי. בשנת 2021, הוא הצטרף שוב למירוץ אך בסופו של דבר פרש ופינה את הדרך לניצחון ראיסי.

ג'לילי היה אחד המתנגדים הקולניים ביותר להסכם הגרעין עם איראן מ-2015, עמדה שהדגיש במסע הבחירות האחרון שלו. ג'לילי תומך בתוקף בחוק חיג'אב חובה והאשים את המערב בהסתרת "התפקיד המפואר" שהיה לנשים איראניות בתחומים שונים. הוא כינה את החיג'אב קוד לבוש כדי "לשמור ולחזק את קדושת מוסד המשפחה".

 
מסעוד פזשכיאן איראן סעד ג'לילי האיתוללה עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}