ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
50 אחוזי הצבעה

דרמה באיראן: המועמד המתון ניצח בבחירות; ארה"ב: "לא היו הוגנות"

המועמד הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן נבחר לנשיא איראן אחרי שניצח בסיבוב השני את יריבו, סעד ג'לילי המקורב לחמינאי. פזשכיאן הבטיח לשפר את היחסים עם המערב אך ללא ישראל. ארה"ב: "הבחירות לא היו הוגנות"

דרמה באיראן: המועמד המתון ניצח בבחירות; ארה"ב: "לא היו הוגנות"
יהודי איראן מצביעים בבחירות צילום: באדיבות המצלם

הפתעה עצומה באיראן. הנשיא החדש של איראן, הוא מסעוד פזשכיאן, שנבחר בסיבוב השני, אחרי נצחונו הבטיח כי הוא יהיה הנשיא של כל אזרחי הרפובליקה האיסלאמית וימשיך את דרכו של הנשיא הקודם איברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק.

בארה"ב, הגיבו לבחירות לנשיאות ואמרו כי הן "לא היו חופשיות או הוגנות", ולא יובילו לשינוי מהותי בדרכה של טהראן. 

מסעוד פזשכיאן, ששייך למחנה הרפורמיסטי באיראן, ונתמך על ידי שר החוץ לשעבר מוחמד ג'וואד זריף שהוביל את שיחות הגרעין עם ממשל אובמה, ניצח בסיבוב השני של הבחירות את סעיד ג'לילי שנחשב לקיצוני ממנו, ומי שהיה מועדף על המנהיג העליון עלי חמינאי.

פזשכיאן אמר כי ברצונו לחלץ את איראן מהבידוד הבינלאומי ומהסנקציות שהוטלו עליה. פזשכיאן הבטיח שאם ייבחר לנשיא הוא ישפר את היחסים של המערב ויחזיר את איראן להסכם הגרעין, הוא ציין כי הוא ימשיך את דרכו של ראיסי בנכ הנוגע ליחסים המלחמתיים עם ישראל. יש לציין שבאיראן המנהיג העליון חמינאי קובע הכל, כך שלא ברור עד כמה פזשכיאן יצליח לקיים את הבטחות הבחירות שלו.

בנאום שנשא אמר הנשיא החדש, אמר: "אני מתחייב בפני חמינאי שנמשיך את דרכם של ראיסי והרוגי המסוק. בבחירות לא הבטחתי הבטחת שווא ולא שום דבר שאני לא יכול לקיים. אני לא משקר. מאז המהפכה חלפו שנים רבות, שבהן הבטחנו הבטחות ונכשלנו בהגשמתן. זו הבעיה הכי גדולה שלנו".

במחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי הבחירות "הן לא היו חופשיות או הוגנות. מספר משמעותי של איראנים לא השתתפו בהן". מתנגדי משטר קראו להחרים את הבחירות באיראן. שיעור ההצבעה בסיבוב השני שהיה שלשום עמד על כ-50%.

איראן האיתוללה עלי חמינאי מסעוד פזשכיאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד