ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
פרופיל

הכירו: זה ראש ממשלת בריטניה הנכנס שהוביל את הלייבור לניצחון מוחץ

לפי המדגמים בבריטניה, מפלגת הלייבור תעלה לשלטון אחרי 14 שנות שמרנים. את ראשות הממשלה יכבוש קיר סטארמר, שנחשב בעיני רבים כמועמד "משעמם" אחרי ראשי הממשלה הקודמים שכיהנו מטעם השמרנים

הכירו: זה ראש ממשלת בריטניה הנכנס שהוביל את הלייבור לניצחון מוחץ
קייר סטארמר מבקר בבית ספר יהודי צילום: מפלגת הלייבור

לפי המדגמים שפורסמו אמש בבריטניה, מפלגת הלייבור כובשת בסערה את השלטון אחרי 14 שנות שמרנים. משמעות הדבר היא שאת ראש הממשלה המכהן סונאק יחליף המועמד של הלייבור קיר סטרארמר. 

סטארמר יהיה מנהיג הלייבור הראשון שזוכה בבחירות כלליות בבריטניה מזה כמעט 20 שנה, מאז טוני בלייר ב-2005. במהלך המאה האחרונה, הלייבור הייתה באופוזיציה הרבה יותר מאשר בשלטון.

סטארמר הוא עורך דין לזכויות אדם שקרא בעבר לבטל את המלוכה הבריטית. הוא חבר פרלמנט מאז 2015, ומנהיג האופוזיציה מאז 2020. בין הבטחותיו לקראת הבחירות ניתן למנות את ההבטחה להעלות את שכר המינימום, להטיל מס על שכר לימוד בבתי ספר פרטיים, ולשפר את מערכת הבריאות הציבורית. 

בשנותיו הצעירות הצטרף סטארמר לתנועת ה"סוציאליסטים הצעירים" - מה שהיווה את המעורבות הציבורית הראשונה שלו. הוא גדל והפך לעורך דין לזכויות אדם, כשהוא נאבק בתיקים נגד חברות נפט שונות ונגד חברת מקדונלד'ס.

כאמור, ב-2015 הצטרף סטארמר למפלגת הלייבור. חמש שנים מאוחר יותר, סטארמר נבחר על ידי עמיתיו ללייבור למנהיג החדש, במקום המועמד קורבין. עם היבחרו הוא השעה במהירות את קורבין מהמפלגה, בעקבות האשמותיו באנטישמיות. 

ההובלה של סטארמר בסקרים שנערכו לאחרונה בבריטינה עשויה להעיד פחות על המצע של מפלגתו או על ההנהגה שלו, כמה שהיא מעידה על ההסתייגות מהשמרנים. כמה כותרות בריטיות כינו אותו "משעמם". סקר שנערך לאחרונה מראה שיותר אנשים מסתייגים מההתנהלות שלו במפלגה, מאשר מאשרים אותה.

"ניצחון של הלייבור מעיד יותר על הסלידה של המצביעים מהשמרנים השליטים", כתבה כותבת הטורים של ה"גרדיאן" פולי טוינבי. "מועמד משעמם נראה די טוב אחרי בוריס ג'ונסון וליז טרוס. אני חושבת שהרבה אנשים רוצים מישהו שינהל דברים בצורה מפוכחת והגיונית".

ב"ניו יורק טיימס" תואר סטארמר כמי שיכול לעשות סדר ולשלוט בדברים בצורה טובה: "רציני, אינטנסיבי, פרקטי, ולא שופע כריזמה - סטארמר מוצא עצמו על סף ניצחון היסטורי ללא ה"סטאר קווליטי" שאפיין מנהיגים בריטיים אחרים".

סטארמר נשוי ליהודייה ומגדיר עצמו כציוני. כאשר נשאל אם יכבד את הצווים שבית הדין בהאג עשוי להוציא נגד השר גלנט וראש הממשלה נתניהו השיב כי "קודם כל שיוציאו – ואז נראה'". 

בהתייחסו למשפחתו היהודית ציין סטארמר כי "מחצית ממשפחתי יהודים". לדבריו, רעייתו ויקטוריה והוא עורכים קידוש מדי ערב שבת. 

סטארמר התייצב לצידה של ישראל מאז פרצה המלחמה, ובתקופה זו קורא להפסקת אש. בשלב מוקדם יותר אמר: "תודה לאל, איש מקרוביי לא נפגע ב-7 באוקטובר, אבל אין ספק שהמשפחה בישראל הושפעה על ידי המלחמה".

קיר סטארמר מפלגת הלייבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד