ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
הנשיא הרצוג בירך

מכה אנושה לשמרנים: השמאל חוזר לשלטון בבריטניה אחרי 14 שנה

הלייבור תקבל ככל הנראה 405 מושבים בפרלמנט הבריטי, המפלגה השמרנית של ראש הממשלה הנוכחי רישי סונאק סיימה רק עם 154.

מכה אנושה לשמרנים: השמאל חוזר לשלטון בבריטניה אחרי 14 שנה
בית ראש הממשלה דאונינג 10 בריטניה צילום: ממשלת בריטניה

מפלגת הלייבור בבריטניה חזרה לשלטון אחרי 14 שנה: ממדגמי הטלוויזיה אתמול עולה כי הלייבור זכתה ב-405 מושבים בפרלמנט, מפלגת השלטון השמרנית התרסקה עם 154 מושבים בלבד, כך לפי ה-BBC. מדובר במספר המושבים הנמוך בתולדות המפלגה, שעמד עד כה על 156 מושבים בבחירות 1906. ראש הממשלה הבא של בריטניה, יו"ר הלייבור קיר סטרמר תומך ישראל הוא ראש הממשלה החדש.

בחודשים האחרונים חזו הסקרים התרסקות חסרת תקדים למפלגה של ראש הממשלה רישי סונאק: בפרלמנט הבריטי יש 650 חברים, וכדי לזכות ברוב מוחלט זקוקה המפלגה המנצחת ל-326 מושבים לפחות. הלייבור השיגה הרבה יותר והיא לא צריכה מפלגות נוספות כדי לקדם חוקים שהיא התחייבה להם.

מאז 2016 כיהנו בבריטניה חמישה ראשי ממשלה שונים והשנים האחרונות מאופיינות בחוסר יציבות כלכלית, ובעלייה ביוקר המחיה. מדובר בהישג אדיר למפלגת הלייבור שרק לפני חמש שנים קיבלה 202 מושבים בלבד, תוצאה הגרועה ביותר שלה מאז 1935.

לפי המדגמים המפלגה הליברל-דמוקרטית צפויה לזכות ב-61 מושבים. מפלגתו הימנית של נייג'ל פרג' שהיה מראשי מחנה ה"ברקזיט" תזכה כנראה ב-13. המפלגה הסקוטית הלאומית, SNP, תזכה ב-11 בלבד אחרי שהיא החזיקה ב-43 מושבים, ובשנים האחרונות ניסתה שוב ושוב להוביל למשאל עם נוסף על עצמאות לסקוטלנד והיפרדות מבריטניה ללא הצלחה, יש לציין כי אלו תוצאות לא סופיות.

ראש הממשלה סונאק יגיש היום את התפטרותו למלך צ'ארלס. לאחר מכן ייפגש המלך עם קיר סטארמר, מנהיג המפלגה המנצחת ויטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה שתהיה קלה מאד. לאחר מכן ייסע המנצח למעון הרשמי בדאונינג 10, ויישא נאום ראשון לציבור כראש הממשלה. הפרלמנט יתכנס ב-9 ביולי, והממשלה תציג רשמית את תוכניותיה ב-17 ביולי.

נשיא המדשינה הגיב הבוקר על הניצחון של הלייבור: "אני שולח ברכות חמות לקיר סטארמר על היבחרו לראשות ממשלת בריטניה ומאחל לו הצלחה רבה. נפעל יחד איתו ועם ממשלתו החדשה על מנת להשיב את החטופים לביתם, ליצור עתיד טוב יותר לאזור, ולהמשיך ולחזק את החברות הקרובה בין ישראל לבריטניה. כמו כן, אני מבקש להביע תודה והערכה לרישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה היוצא, על הנהגתו ועמידתו לצד מדינת ישראל, במיוחד בתקופה קשה זו".

קיר סטארמר רישי סונאק בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד