ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
סערת המנכ"לית

הרשות השניה נגד עובדי 'חדשות 13': "פגיעה ברורה וודאית בעצמאות וחופש הפעולה"

הרשות השנייה מדגישה בתשובתה לבג"ץ בדבר מינוי מנכ"לית חברת החדשות בערוץ 13 את "העיקרון המרכזי של "שמירה על עצמאות חברת החדשות"

הרשות השניה נגד עובדי 'חדשות 13': "פגיעה ברורה וודאית בעצמאות וחופש הפעולה"
אולפן חדשות 13 צילום: משידורי הערוץ

הרשות השנייה הגישה היום (חמישי) את תשובתה לעתירה שהוגשה לבג״ץ, על ידי ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל וועד העובדים בחברת חדשות 13, בדבר מינויה של יוליה שמאלוב- ברקוביץ׳ למנכ״לית חברת החדשות של ערוץ 13. 

בתשובתה ציינה הרשות השנייה כי: ״מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק בנוגע ליכולת התערבותה בנשוא העתירה, לקעקע את העיקרון המרכזי של "שמירה על עצמאות חברת החדשות", ולהתערב בענייני ניהולה של חברת חדשות בישראל ובמינוי מנהלה, כל זאת תוך התעלמות מהשלכותיה הקשות והמסוכנות של התערבות גורם חיצוני, שהינו גוף מאסדר מטעם המדינה״. 

עוד ציינה הרשות, כי: ״הן ההסדר החיובי שבחוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, תש"ן-1990 ("החוק" או "חוק הרשות השניה") והן ההסדר השלילי שבהוראות רישיון חברת החדשות, בעניין מינוי מנהל חברת החדשות, קובעים בכוונת מכוון מנגנון ברור וחד משמעי, שנועד למנוע את אפשרות ההתערבות של הרשות השנייה בענייני ניהול דירקטוריון חברת החדשות ככלל ומינוי מנהל חברת החדשות בפרט״. בנוסף, טענה כי: "דרישת העותרים "להתערבות כדי למנוע התערבות" הינה עתירה הסותרת את עצמה בכל אחד מנדבכיה".

הרשות מדגישה כי: ״יוצא אפוא, שדווקא בקשת העותרים להתערבות מצד הרשות בהליכי המינוי של מנהל חברת החדשות מהווה פגיעה ברורה וודאית בעצמאות וחופש הפעולה של חברת החדשות ואורגניה המוסמכים, בניגוד להוראות החוק המסדירות עניין זה ותכליתן, על ההשלכות המסוכנות שלה. התערבות המאסדר בהחלטת הדירקטוריון תפתח את השער לראשונה להתערבות באופן ניהולו ותפקודו. בהקשר אחרון זה וכפי שמצוין בעתירה עצמה, יש לזכור כי מנהל חברת החדשות נושא גם בתפקיד העורך הראשי.  אין זה "מדרון חלקלק", אלא זוהי תהום פעורה אליה מבקשים העותרים לגרור את חברת החדשות״.

גם דירקטוריון 'חדשות 13' מסר את תגובתו לבג"צ נגד מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד המנכ"לית. עיקרי הטענות הן: "עניינה של עתירה זו אינו חופש העיתונות, אלא ניסיון של עובדי חברה פרטית לסכל מינוי של מנכ"לית לחברה, שנעשה בהחלטה שהתקבלה על ידי דירקטוריון החברה בהתאם לכל דרישות החוק, ואשר לא נפל בו כל פגם. לעתירה אין בסיס, ולעובדים אין זכות לקבוע מי ינהל את החברה שמעסיקה אותם".

כזכור, ועד העובדים ב'חדשות 13' מסרב לקבל את מרותה של יוליה שמאלוב ברקוביץ', לשעבר חברת כנסת ויו"ר הרשות השנייה שמונתה לתפקיד מנכ"לית והעורכת הראשית של 'חדשות 13'. רובם הגדול לא מקיימים איתה קשר מאז נכנסה לתפקידה ומחרימים אותה בכל צורה אפשרית.

הכתב הכלכלי של 'חדשות 13', מתן חודורוב שמוביל את ההתנגדות למנכ"לית החדשה, הגיב לתגובת הדירקטוריון ואמר: "ניסיון מגוחך של יש״ב (כינוי שלו בראשי תיבות ליוליה שמאלוב ברקוביץ'. ק.ע.) להקטין את ממדי הסכנה במינויה, כאישיות פוליטית שאינה עיתונאית, על עצמאותה של חדשות 13. אין מדובר ב״חברה פרטית״ שכן 40% ממניותיה מוחזקות בידי הציבור והיא משדרת מכוח רישיון שתנאיו הופרו - כל אלה מכפיפים את התנהלותה לביקורת שיפוטית. יוליה חוששת בצדק מהתערבות בג״ץ".

חדשות 13 בג"ץ עתירה לבגץ ערוץ 13 יוליה שמאלוב ברקוביץ' הרשות השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}