א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
סיפור מדהים

השגחה פרטית: המערה במרקש, ביהכנ"ס בחדרה והמצבה שהתגלתה

סיפור מפעים: ביום הפקדת היתרי בניה לבית הכנסת "היכל שאול" ע"ש רבי שאול נחמיאש זצוק"ל בעיר חדרה ולאחר 160 שנה בהם נערכו חיפושים אחר מקום קבורתו, התגלה באורח פלאי ציון הצדיק המלוב"ן שעל שמו נקרא היכל בית הכנסת

השגחה פרטית: המערה במרקש, ביהכנ"ס בחדרה והמצבה שהתגלתה
הקבר שהתגלה במרוקו צילום: באדיבות המצלם

הצדיק רבי שאול נחמיאש הינו מגדול חכמי מרוקו ומחבר הספרים ויאמר שאול, גבעת שאול, קדש הלולים, ועוד (כיום כל ספריו יצאו במהדורה חדשה הנקראת "באר שאול" כל כתבי רבי שאול ובנו רבי שלמה זיע"א). רבי שאול נחמיאש בעל ה'באר שאול' הוא מצאצאי רבי יוסף בן רבי יוסף נחמיאש חבר בית הדין של הרא״ש, רבי אשר בן יחיאל זלה"ה ונין ונכד לגדול צדיקי מרוקו, בעל הניסים המופלאים המלוב"ן רבי יעקב נחמיאש במכונה בפי כל "מול אנמאי" (בעל המים) הקבור בציון קדושים בעיירה סידי רחאל שליד מרקש.

רבי שאול נחמיאש זלה"ה נפטר בשנת תרכ"ח (לפני 156 שנה) מקום קבורתו לא נודע, בנו רבי שלמה נחמיאש זצוק"ל כתב פיוט בו מצוין כי הוא נקבר בבית העלמין במראכש, בסמוך לחומות בית העלמין ולצד בנו רבי דוד נחמיאש זצוק"ל. כנהוג בקבורת צדיקי מרוקו הגדולים ובמשך השנים הושקע ממון רב  ורבים ניסו למצוא את קברו, ולא עלה בידם.

לרבי שאול מיוחס קונטרס נסים אודות פועלו במרוקו ונסים גלויים הקשורים בשמו. בכרך הראשון של כתבי הצדיק אשר הודרו על ידי הרב הפרופ' משה עמאר מגדולי חוקרי יהדות המגרב מופיע כתב ההסכמה מידיו של מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי זצ"ל אשר צירף את הסכמתו לדברים בכתב הסכמה שסופר כי היה האחרון שחתם בימיו:

"הרה"ג שאול נחמיאש זלה"ה ובנו הרה"ג שלמה נחמיאש שהם מחכמי המערב שלשלת יוחסין זרע קודש, מזרעו של הגאון הקדוש רבי יוסף רבי יוסף נחמיאש תמליד הרא"ש, ומבין דפי הספר ניכרת גדולתם וקדושתם"

וכן הוסיף הרב הפרופ' עמאר בלשונו: "בן לשושלת חכמים שהתפרסמה בגדולתה בתורה בנגלה ובנסתר... עד שיצא שמעה לתפארת במשך דורות רבים, וזכתה להערצה מצד המוני בית ישראל באזור נרחב אשר שמו נודע בשערים בכל ערי מרוקו"

וכך לפני שנתיים התקיים אירוע רב משתתפים בהשתתפות ראש העיר חדרה מר ניר בן חיים ובו הושק הכרך הראשון של כתבי הצדיק וכן הונחה אבן פינה לבניית בית הכנסת "היכל שאול" שבשכונת הפארק בחדרה בה קיימים מעל 5,000 יחידות דיור ללא בית כנסת. בבית הכנסת הארעי הפועל במקום הוכנסו ספרי תורה וקודש על שם הצדיק נחמיאש ובנו רבי שלמה נחמיאש זצוק"ל בעל ה'ויחכם שלמה'.

באדיבות המצלםמעמד הנחת אבן הפינה בא' אלול לפני שנתייםצילום: באדיבות המצלם

וזהו סיפור המעשה; מאז הנחת אבן הפינה לבית הכנסת "היכל שאול" התעכבו העניינים בכל טרדות הזמן ואלו הגיעו לכדי השלמת בקשת היתרי הבניה לבית הכנסת לאחר שנתיים של עיכובים.

באורח פלא ביום ראשון כ"ד בסיוון בשנה זו ממש, בשבוע זה ממש, נחתמו והוגשו לאישור היתרי בניה עבור בית הכנסת ואלו הועברו לעירית חדרה בשעה 14:00 במדויק.

בשעה זו ממש, כך התברר עוד באותו היום ובדיעבד, התקיימו בבית העלמין הגדול במרקש המכונה "המערה" עבודות איתור ושיקום קברים של צדיקי מרוקו אשר נטמנו בראשית המאה ה-19 בעיר. עבודות השיקום נעשו בקברים אחרים אשר התגלו במקום. בשעה 12:00 בצהריים שעון מרקש, אותה השעה בה הופקדו היתרי הבניה ל"היכל שאול" בחדרה, איש העוסק במלאכת גילוי ושיקום הקברים נטל כסא וביקש לשבת למנוחה קצרה כשהוא ממקם את הכסא בצמוד למצבה עליה ביצעו את עבודות השיקום. הכסא שהונח סרב להתמקם והונח בחלקו על בליטת קרקע עשויה משכבת בטון ואבן גיר שנמצאה במקום. בניסיון השני למקם ולסדר את הכסא החליקה רגל הכסא שוב על פני בליטה בקרקע. איש שיקום בית העלמין חשב בספק בליבו שמא הוא מניח את הכסא על מצבה נסתרת של חכם שכן רוב בית העלמין מכוסה שכבות שכבות של אבני גיר וחלקי בטון שהצטברו במאות שנים...

מציאת הציון במרוקו צילום: קובי יפרח, ראש "כולנא" מרוקו

באדיבות המצלםרגע מציאת רצפת הבטון במרוקוצילום: באדיבות המצלם

בבהלה התאספו אנשי המקום והחלו לחפור ולפרק את שכבת הבטון והאבן שהתגלתה עד שנחשפה חלקת מצבה. בו במקום נעצרו עבודות הפינוי, תועדה חלקת המצבה שהתגלתה ולמחרת הבוקר, כ"ה לחודש סיוון. בבוקר המחרת השלים צוות העבודות את סילוק שכבת האבן ונגלתה מצבה שלמה, אשר נערכות אחריה חיפושים למעלה מ- 160 שנים, וזהו לשונה.

נין ונכד לרבי שאול מר אמיר לנג יחד עם רבני השכונה הרב שובע והרב נורדמן מספרים לבחדרי שבכל התקופה הזו הם חוו ניסים גדולים מעל לדרך הטבע לפיתוח ושגשוג הקהילה מאז יום כניסת ספרי הקודש ע"ש הצדיק ובנו אך גם הם לא האמינו על העיתוי של פעולת הצדיק בתזמון כה פלאי כנגד כל הסיכויים והאמונה

באדיבות המצלםמצבת קבורתו של הצדיק רבי שלום נחמיאסצילום: באדיבות המצלם

רבי שלמה הבן הצעיר של רבי שאול נחמיאש כל ימיו עסק בהדפסת ספרי אביו הקדוש במסירות נפש, וטילטל עצמו מעל עשרים שנה בדרכים, זכה ובזמן ההילולא שלו נימצא קברו של אביו שהיה נעלם מעיני כל. מעל למאה שלמה נערכים חיפושים אחר מקום קבורתו של הצדיק ובעל ה'באר שאול' ומאמצים אלו בהשקעה אדירה הורחבו עת יצאו לאור כתביו במהדורה מהודרת בראש חודש אלול בשנה שעברה.

השעה שקיבלו את היתר הבניה בישראל עבור בית כנסת "היכל שאול" היא השעה בו בחר הצדיק כי מקום קבורתו יתגלה. רעד וחלחלה עבר על כל עוסקי מלאכת הקודש במראכש ועל כל העוסקים בקודש הקמת בית הכנסת "היכל שאול" על הנס הגלוי והסגולה העצומה על בנייתו והקמתו בארץ ישראל.

הנס הגדול נמצא והתגלה ביום ה- 87 לפטירת בנו של הצדיק, רבי שלמה נחמיאש זצוק"ל, פז שנים לאחר פטירתו גילה בן הצדיק את מקום קבורת אביו כפי שגילה את כתביו במסע חייו.

הדמייהבית הכנסת שייבנה בחדרהצילום: הדמייה

מרוקו חדרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד