א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
החיים היהודיים בגרמניה

לראשונה: בית כנסת מפואר נפתח בפוטסדאם, בעלות מיליונים

בית הכנסת החדש של פוטסדאם הוא 'אבן דרך' לקהילה היהודית. פוטסדאם היא האחרונה מבין 16 בירות של המדינות בגרמניה שפתחה בית כנסת. תהליך הבנייה הממושך הסתיים באירוע רב רושם

לראשונה: בית כנסת מפואר נפתח בפוטסדאם, בעלות מיליונים
שגריר ישראל רון פרושאור עם נשיא גרמניה בטקס צילום: שגרירות ישראל בגרמניה

בית הכנסת בפוטסדאם פתח היום לראשונה את שעריו לציבור. בית הכנסת ממוקם כמה מאות מטרים מבניין הפרלמנט של מדינת ברנדנבורג בלב המרכז ההיסטורי של העיר.

פוטסדאם היא האחרונה מבין 16 בירות המדינה של גרמניה שיש לה כעת בית כנסת, בניית הבניין לקחה כמעט 20 שנה. מתוך 199 המושבים בבית הכנסת, רק כשליש שמורים לבני הקהילה היהודית בעיר.

בתחילת ינואר 2005 חתמה הממשלה על הסכם עם הקהילה היהודית של ברנדנבורג, לתמוך בבניית בית כנסת. עם זאת, הדברים לא זזו מהר כפי שהממשלה תכננה.

תחרות אדריכלות נערכה בשנת 2008 האדריכל הברלינאי Jost Haberland וצוותו זכו. עם זאת, גם פוליטיקאים וגם נציגי הקהילה היהודית המשיכו בדיונים, דחו את התוכניות לפרויקט, ערכו בירורים חדשים וניהלו משא ומתן מחדש, מה שגרר עיכובים.

לפי נתונים רשמיים, הבנייה עלתה כ-18 מיליון דולר. אברהם לרא, יו"ר ארגון ZWST המייצג את הקהילות היהודיות, אמר לתאגיד השידור הגרמני DW: "זה ציון דרך עבור הקהילה היהודית בבפוטסדם ובברנדנבורג. בית הכנסת החדש הוא סימן חזק לכך שהחיים היהודיים גלויים ומעוגנים היטב בלב החברה - במיוחד בזמנים מאתגרים אלה עבור היהודים".

רון פרושאור, שגריר ישראל בגרמניה שהשתתף באירוע כתב: "פתיחת בית הכנסת החדש, במיוחד בפוטסדאם, מסמלת את תחיית החיים היהודיים בסביבה שבה האנטישמיות ושנאת היהודים גואה. תודה לך, הנשיא הפדרלי שטיינמאייר, ראש הממשלה ווידקה, שרת החוץ בארבוק, על ההשתתפות ותמיכה בחנוכת הפרויקט הייחודי הזה. זה מראה עד כמה חשוב לממשלה הפדרלית להבטיח את העתיד היהודי בגרמניה. הבניין היוקרתי הזה במרכז בירת ברנדנבורג הוא הזדמנות עבור לא-יהודים לחוות את התרבות היהודית ואת הערכים בהם אנו גאים מאוד. תודה לכם, יוסף שוסטר ואברהם לרר, על שפעלתם שהחיים היהודיים יוכלו לפרוח בגרמניה".

בברנדנבורג היו רשומים 1,691 חברי הקהילה היהודית בסוף 2022. ההערכות מצביעות על כך שכ-1,200 יהודים מתגוררים בפוטסדאם. הארגון יקבל מהמדינה בסביבות 700,000 דולר בשנה.

הנואם המרכזי בטקס הפתיחה היה נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר. בנוסף השתתפו ראש המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה, יוזף שוסטר, ורבנים מקהילות שונות, גם קנצלר גרמניה אולף שולץ ושרת החוץ אנאלנה ברבוק, וכן ראש ממשלת מדינת ברנדנבורג דיטמר ווידקה, וכמה חברי ממשלה נוספים, מספר גבוה במיוחד של פוליטיקאים בולטים שמגיעים לאירוע כזה.

גרמניה אנטישמיות רון פרושאור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד