א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024

מקרה נדיר בישראל: צעיר אושפז בגלל "אמבה אוכלת מוח"

הצעיר אושפז לאחר שאובחן עם דלקת מוחית שנגרמה בגלל אמבה. האמבה חיה בטבע במים מתוקים והיא חודרת למוח דרך האף. בעזרת שילוב של תרופות ניתן, בחלק מהמקרים, להביא לצמצום הפגיעה במוח

מקרה נדיר בישראל: צעיר אושפז בגלל "אמבה אוכלת מוח"
אמבה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

מקרה נדיר בישראל: צעיר בן 25 מאושפז בבית החולים בילינסון לאחר שאובחן עם דלקת מוחית שנגרמה בגלל אמבה נדירה (נגלריה פאולרי), המוכרת גם בשם "אמבה אוכלת-מוח". מדובר על אמבה שנמצאת בעיקר במים מתוקים שחודרת למוח דרך המחיצת שבין האף למוח.

משרד הבריאות מעדכן כי הצעיר תושב מחוז המרכז, ללא מחלות רקע, מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. בעולם דווחו כ-400 מקרים. מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. 

האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של משרד הבריאות מצאה כי ככל הנראה הצעיר נדבק בחוף גיא. משרד הבריאות מבצע חקירה ושלח היום בקרי בריאות הסביבה לבדוק ולדגום את המים.

החשיפה לאמבה עלולה לגרום לזיהום מוחי קטלני שעלול בסבירות גבוהה להוביל למוות. החדירה לגוף האדם מתרחשת דרך האף ישירות למוח. אין טיפול ייעודי לאמבה אך בעזרת שילוב של תרופות ניתן, בחלק מהמקרים, להביא לצמצום הפגיעה במוח.

הזיהום כתוצאה מהאמבה מתרחש בדרך כלל בשחייה או בצלילה במים מתוקים וחמים. ניתן להידבק באמבה באמצעות שאיפת רסיסי מים מתוקים נגועים, למשל שחייה במקור מים כמו אגם או ימה שהאמבה נמצאת בהם.

ד"ר טל ברוש, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי באשדוד אמר לווינט: "מדובר על מחלה קשה מאוד ונדירה. בחו"ל מקרי ההדבקה בעיקר בנחלים ובמאגרי מים מתוקים. בישראל נדבק אדם במחלה בשנים האחרונות כתוצאה מהתזה של מים עכורים משלוליות. אני מניח שמשרד הבריאות בודק כעת את נסיבות המקרה החדש".

אמבה בילינסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד