א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
ברקע המטחים הכבדים

נשק קני, לייזר ומיקרוגל: הדרכים להתמודדות עם איום הכטב"מים

מדובר בסוגיה טכנית שניתנת לפתרון באמצעים טכנולוגיים שונים שחלקם מיושם מבצעית, וחלקם ייושם בעתיד הקרוב

נשק קני, לייזר ומיקרוגל: הדרכים להתמודדות עם איום הכטב"מים
שריפות ברמת הגולן בעקבות נפילות צילום: Maor Kinsbursky/Flash90

ד"ר יהושע קליסקי,  חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מפרט על הדרכים המגוונות להתמודדות מול איום הכטב"מים המטריד של הציר השיעי ומסביר כי "מדובר בסוגיה טכנית שניתנת לפתרון באמצעים טכנולוגיים שונים".

קליסקי מסביר כי "הכטב"מים, בהם נעשה שימוש תכוף בידי הציר השיעי מתחילת מלחמת חרבות ברזל, מהווים איום על אזרחים ועל כוחות צה"ל ומתקניו כאחד. השימוש בהם על ידי חיזבאללה כבר הסב נזקים בנפש וברכוש, ועלול לגרום בעתיד לעיכובים משמעותיים בתמרון התקפי". 

"לחיזבאללה מספר סוגים של כטב"מים", הוא מפרט, "בהם כאלה המשמשים לצילום, כטב"מים מתאבדים, כטב"מי תקיפה וכטב"מי דמה. הקושי ליירט סוגים שונים של כטב"מים באמצעות טילים מונחי מכ"ם או באמצעות מטוסי קרב נובע מהמהירות האיטית של כלי טיס זה, מממדיו הקטנים, פרופיל טיסה נמוך ובמסלולים משתנים, יכולות הסתתרות והתחמקות תוך ניצול טופוגרפיה מורכבת, וחתך מכ"ם נמוך". 

לדבריו: "ההתמודדות של צה"ל עם נשק הכטב"מים הינה בשני זרועות מקבילות: הזרוע האחת היא הזרוע ההתקפית, כלומר, פגיעה במחסני אחסון, במסלולי שיגור ובצוותים של מפעילים. הדבר מותנה בפיתוח יכולות איסוף ופענוח מודיעין באופן רציף ובזמן אמת. הזרוע השנייה היא זרוע הגנתית, והיא כוללת מספר אמצעים שניתנים להפעלה במקביל, מלבד היירוטים באמצעות "כיפת ברזל" או מטוסי קרב". 

האמצעים להתמודדות מול האיום

"האמצעי הראשון בקטגוריה זו הינו נשק קני בעל קצב אש גבוהה כמו תותחי וולקן M61 (תותח גאטלינג) בעל 6 קנים עם קצב של מעל 1,000 כדורים בדקה לקנה, תותחי נ"מ מונחי מכ"ם תוצרת גרמניה או תוצרת ארה"ב, בשילוב מערכות גילוי ובקרה ועקיבה, או שימוש בטילי כתף נ"מ כגון "סטינגר". 

האמצעי השני הוא נשק הלייזר, שעדיין איננו מבצעי. תותח הלייזר בהספק משוער של 100 קילוואט עשוי לגרום לכשל מכני בכטב"ם וליירוטו. יש לזכור כי לתותח הלייזר מגבלות הפעלה שנובעות מתנאי סביבה, מגבלות של מרחק פגיעה אפקטיבי, וזמן שהייה שנדרש על מנת לגרום לנזק על המטרה. מסיבה זו תותח הלייזר אינו מהווה פתרון אולטימטיבי לבעיה אלא נדבך נוסף בשכבות ההגנה הקיימות. 

אמצעי שלישי הנמצא כרגע בפיתוח מבצעי בארה"ב הוא תותח המפיק קרינת מיקרוגל בהספקים גבוהים. מטרתה של קרינה זו הוא ל"בשל" את המנגנונים האלקטרוניים של הכטב"מים. קרינת המיקרוגל מתבדרת במרחב כך שביכולתה לפגוע – בשילוב של יישומי AI למעקב, גילוי וזיהוי - בנחילי כטב"מים. 

האמצעי הרביעי הוא שליטה בממד הספקטראלי, דבר שמאפשר שליטה על ערוצי התקשורת של הכטב"מים עם מפעיליהם ושיבושם".     

"לסיכום", הוא כותב, "הכטב"ם אינו מהווה נשק שובר שוויון ויישומו בשדה הקרב אינו מהווה הפתעה. מדובר בסוגיה טכנית שניתנת לפתרון באמצעים טכנולוגיים שונים שחלקם מיושם מבצעית, וחלקם ייושם בעתיד הקרוב, ועלותם הכלכלית נמוכה פי 40-50 מעלות האמצעים הנוכחיים".

כטב"ם יירוט כטב"מ חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד