א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
אופטימיות זהירה

הסעיף הדרמטי שהוסר: מה עומד מאחורי תחיית המגעים לעסקה

העסקה צפויה לכלול הבטחה להמשך הפסקת האש בזמן המשא ומתן לסיום המערכה, אחרי השלב הראשון של העסקה. לפי הדיווח, בתמורה לשחרור החטופים ישראל תפנה גם את מעבר רפיח. עם זאת, ישראל לא תתחייב לסגת מציר פילדלפי

הסעיף הדרמטי שהוסר: מה עומד מאחורי תחיית המגעים לעסקה
יחיא סינוואר צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

מתקדמים לעסקת חטופים: אחרי שאמש מסר חמאס תשובה מרוככת שפתחה פתח לעסקה, בעיתון אל־אח'באר הלבנוני דווח הבוקר (חמישי) כי ההתקדמות נובעת מהצעה של ראש ה-CIA וויליאם ברנס בתיאום עם המתווכות קטאר, מצרים וטורקיה באשר להפסקת האש בזמן המשא ומתן שאחרי השלב הראשון של העסקה. עניין שבו היו פערים גדולים בין דרישות חמאס לתנאים שהציבו בירושלים. הערב יתכנס הקבינט המדיני ביטחוני כדי לדון בתשובת חמאס. ועל פי הדיווח, שר הביטחון גלנט אמר למשפחות חטופים - "אנחנו הכי קרובים לעסקה מאי פעם".

העסקה צפויה לכלול הבטחה להמשך הפסקת האש בזמן המשא ומתן לסיום המערכה, אחרי השלב הראשון של העסקה. לפי הדיווח, בתמורה לשחרור החטופים ישראל תפנה גם את מעבר רפיח, בתנאי שתהיה הסכמה עם המצרים על האופן שבו ינוהל. עם זאת, ישראל לא תתחייב לסגת מציר פילדפלי. 

גורם ישראלי בכיר הדגיש כי תשובת חמאס אמש לא דרשה התחייבות להפסיק את המלחמה כבר בשלב הראשון של העסקה וזהו השינוי הדרמטי שהקים לתחיה את התקווה לעסקה, שעד אמש נראתה רחוקה מאוד. 

למרות התשובה המרוככת של חמאס, גורם ביטחוני בלשכת ראש הממשלה אמר אתמול כי "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מאיתנו לחזור להילחם לאחר שלב א' במתווה – דבר שאינו מקובל על ישראל".

עוד נאמר ע"י הגורם הביטחוני בלשכת ראש הממשלה כי חמאס דורש שהמשא ומתן יימשך בלי אפשרות להפסיקו, עד שיושג הסדר סופי. "ישראל הודיעה כי זה הקו האדום שלה, כי אם תסכים למשא ומתן ללא הגבלת זמן, היא למעשה מאפשרת לחמאס לנהל משא ומתן שנים, בלי תוצאות ובלי לשחרר החטופים הגברים".

גורמים המעורים במשא ומתן הביעו תמיהה על ההחלטה דווקא להדגיש את הפערים. אמש אמרו גורמים המעורים במו"מ, כי תשובת ארגון הטרור מאפשרת לראשונה התקדמות.

בתוך כך, רק לפני יומיים אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כי הוא "לא יתפלא" אם סינוואר ישיב בחיוב על העסקה מתוך מטרה להציל את עצמו ואת שלטונו ולשקם מחדש את זרוע הטרור. 

עסקת חטופים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד