א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
איום עולמי

המלחמה בדאעש: האמריקאים שוקלים לשתף פעולה עם הטאליבן

ממשל ביידן שוקל לעבוד עם הטליבאן כדי להילחם בדאעש. היכולת של אמריקה לעקוב אחר מחבלי דאעש פחתה מאז יציאת צבא ארה"ב מאפגניסטן ב-2021. אבל דאעש והטליבאן הם אויבים, וזה משהו שארה"ב יכולה לנצל

המלחמה בדאעש: האמריקאים שוקלים לשתף פעולה עם הטאליבן
אילוסטרציה צילום: Abed Rahim Khatib /Flash90

האויב של האויב שלי הוא ידידי: מול איום טרור עולמי הולך וגובר, ממשל ביידן בודק שיתוף פעולה עם משטר הטליבאן בקאבול כדי לסייע במעקב אחר מחבלי דאעש, הפעילים באפגניסטן, כך לפי שני מקורות ששוחחו עם רשת NBC.

הממשל וממשלות מערביות אחרות מתאמצים לעמוד בקצב הסכנה הגוברת של שלוחת דאעש באפגניסטן. לפני שנה גורמים אמריקאים וגורמים מערביים אחרים האמינו כי לדאעש באפגניסטן יש כוונה אך לא את היכולת להוציא לפועל פיגועים בחו"ל. 

אבל הדעה זו השתנתה עם הפיגוע הנורא באולם הקונצרטים במוסקבה ב-22 במרץ, שבו נהרגו 130 בני אדם ונפצעו מאות נוספים. זה היה מתקפת הטרור הקטלנית ביותר באירופה מאז 2004. דאעש גם פתח השנה במתקפה גדולה באיראן שבה נהרגו רבים, ועוד מזימות שסוכלו באירופה.

נסיגת צבא ארה"ב מאפגניסטן וירידה בהשפעה המערבית באפריקה החלישו את יכולתה של וושינגטון לאסוף מודיעין על שלוחותיו השונים של דאעש. "יש לנו יכולת מאוד מאוד מוגבלת לראות מה הם עושים", אמר קצין צבאי לשעבר עם ניסיון באזור.

כתוצאה מכך, הממשל שוקל לשתף פעולה עם הטליבאן על שלוחת חוראסאן של דאעש, המכונה ISIS-K. הטליבאן רואה בשלוחת דאעש איום על שלטונו ופתח בשורה של התקפות על הארגון. אבל יש חוסר אמון עמוק בין המערב לטליבאן לאחר מלחמה של 20 שנה, ב-2021 הטאליבן תפסו את השלטון עם נסיגת הכוחות האמריקאים. 

"יש ויכוח פנימי אם לעבוד יותר עם הטליבאן", אמר בכיר לשעבר. חלק מחברי הקונגרס מצדדים בגישה הזאת, אם כי לטענתם ארה"ב תצטרך לדרוש מהטליבאן זכויות לנשים אפגניות.

מספר בכירים בעד פתיחה מחדש של שגרירות ארה"ב כדי לאפשר שיתוף פעולה נוסף בין סוכנויות הביון האמריקאיות ומשטר הטליבאן, אם כי וושינגטון עדיין לא הכירה בהנהגת הטליבאן כממשלה החוקית של המדינה.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמר כי אין תוכניות כרגע לפתוח מחדש את השגרירות, אך ארה"ב כן מדברת עם הטליבאן.

"בעוד שלארצות הברית אין כוונה לפתוח מחדש שגרירות באפגניסטן בשלב זה, אנחנו כן מתקשרים באופן פרגמטי עם מגוון רחב של אנשים בחברה האפגנית, כולל הטליבאן, באמצעות הדיפלומטים שלנו שבסיסם בקטאר", אמר הדובר.

משאבי צבא ארה"ב למעקב אחר טרוריסטים, הועברו למלחמה בין ישראל לחמאס בעזה, המלחמה באוקראינה והמאמץ של חיל הים להגן על הספינות המסחריות בים האדום מפני התקפות של הכוחות החות'ים בתימן, ומטרות באפגניסטן ופקיסטן נמצאות פחות בראש סדר העדיפויות.

גם איסוף המודיעין האמריקאי באפריקה ספג נסיגה. בסדרה של הפיכות באפריקה, החונטות האנטי-מערביות גירשו את הכוחות האמריקאים והצרפתים שעקבו אחר דאעש במשך שנים. הטליבאן הודיע כי הם ניהלו סדרה של מבצעים נגד דאעש במחוזות המזרחיים והרגו חמושים רבים, אך הארגון נותר איום.

"אני חושב שבכמה מקומות, כמו במזרח אפגניסטן, אנשי המדינה האסלאמית ותומכיהם קיבלו יחס חסר רחמים, אבל זה עזר לנו להיפטר מהאיום הזה", אמר איש בכוחות הביטחון של הטליבאן ל-NBC. גורם ביטחוני בכיר אחר בטליבאן אמר כי ביקר לאחרונה בצפון המדינה כדי לאסוף מידע על דאעש וגילה שיש לו נוכחות קטנה אך משמעותית. החמושים של דאעש נעים בין סוריה לאפגניסטן דרך איראן, הוסיף הגורם.

דאעש טאליבאן אפגניסטאן ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד