י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

5 עובדות מהותיות על הקשר בין הריון ופגיעה בראיה

ישנן מספר סיבות שמובילות לירידה באיכות הראייה. שינויים ברמות ההורמונים, אגירת נוזלים ונפח דם המשתנה בגוף האישה ההריונית. כל אלו, יוצרים לא פעם, שינויים בקרנית ובעדשה כמו גם ירידה בכמות הדמעות, שמביאים לפגיעה בחדות הראיה

5 עובדות מהותיות על הקשר בין הריון ופגיעה בראיה
ראיה מטושטשת במהלך ההריון צילום: פריפיק

בשיתוף אסותא אופטיק

נשים רבות חוות במהלך ההיריון תסמינים של ראייה מטושטשת או של ירידה באיכות הראייה. תסמינים אלו נפוצים יותר בקרב נשים שמרכיבות משקפיים או עדשות מגע באופן קבוע – אך עלולים להופיע גם בקרב נשים שלא התמודדו קודם להיריון עם ליקויי ראייה מכל סוג שהוא. מחקרים מראים כי כ -15% מכלל הנשים שמרכיבות משקפיים או עדשות יחוו טשטוש ראייה במהלך ההיריון – לרוב בשלבי ההיריון המאוחרים. במרבית המקרים, הראייה חוזרת למצב כפי שהייתה מעט לאחר הלידה – ללא התקבעות של השינויים. ישנן כאלו שהפגיעה שלהן תהפוך למציאות כמעט מוגמרת. עם פגיעה ארוכת טווח. הבשורה המרגיעה – שיטת טיפול חדשנית, בטוחה ויעילה ביותר שמשפרת באופן דרמטי את איכות הראייה. להלן 5 היבטים חשובים ביותר על הקשר בין הריון ופגיעה בראיה.

השתוללות הורמונלית

ישנן מספר סיבות שמובילות לירידה באיכות הראייה. שינויים ברמות ההורמונים, אגירת נוזלים ונפח דם המשתנה בגוף האישה ההריונית. כל אלו, יוצרים לא פעם, שינויים בקרנית ובעדשה כמו גם ירידה בכמות הדמעות, שמביאים לפגיעה בחדות הראיה. המציאות מלמדת כי עבור חלק מהנשים, מדובר על אפיזודה ופגיעה זמנית, אולם חלקן תאלצנה להרכיב משקפיים לאחר מכן, או לבצע ניתוח לייזר בעיניים. מדובר בעיקר, על נשים שחולות בסוכרת הריונית שעלולות לסבול משינויים קבועים לחוש הראייה.

הסיכון שטמון בלידה רגילה לאישה שעברה היפרדות רישתית

אישה שבעברה היפרדות הרישתית תהיה חייבת לעבור לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי, למניעת מאמץ המופיע בעת הצירים. היפרדות רשתית היא הפרעה בעין בה מצטבר נוזל תת-רשתי והרשתית הסנסורית נפרדת משכבת האפיתל הפיגמנטרי של הרשתית. כלומר, התופעה כוללת את ניתוקה של הרשתית ממקומה התקין בעין ומרקמות דופן העין שמזינות אותה. על פי הספרות הרפואית שכיחות המחלה היא אחת ל־10,000 וזו נפוצה יותר בקרב אנשים שסובלים מקוצר ראייה גבוה ומשינויים ניווניים בהיקף הרשתית. 

זהירות: טשטוש ראיה יכול לנבוע גם מרעלת הריון

חשוב להיוועץ ברופא עיניים עם הופעת טשטוש ראייה כדי לשלול חשד לסיבוכים אחרים הטמונים בהיריון – כמו רעלת היריון. מדובר על מחלה שמופיעה רק אצל נשים הרות, לאחר השבוע ה־20 להיריון, והיא עלולה לסכן את האם ואת העובר. השכיחות שלה בישראל היא 3% עד 5% מכל ההריונות. אחד מהסימנים השכיחים לרעלת היריון הם לחץ דם גבוה, שעלול לבוא לידי ביטוי גם בטשטוש ראיה. המחקרים מלמדים כי נשים שהאימהות שלהן חלו ברעלת היריון נמצאות בסיכון יתר לחלות במחלה. לצד זאת, גם הופעת לחץ מאחורי העיניים או כתמים שחורים בשדה הראיה – מהווים תמרורי אזהרה ומחייבים בדיקה רפואית. כך גם ליקוי ראיה שמלווה בכאבי ראש.

יובש בעיניים במהלך הריון: לא נעים אך גם לא נורא

במקרים מסוימים יופיע במהלך ההיריון גם תסמין של יובש בעיניים כתוצאה משינויים בשכבת הדמעות בעין שלנו. הפתרון זמין ופשוט - שימוש בדמעות מלאכותיות, אך זאת תוך היוועצות מקדימה ברוקח. סוגיית יובש בעיניים במהלך הריון נבדק באין ספור מחקרים. כך למשל, נמצא כי חומרת היובש בעיניים מתעצמת במהלך השליש האחרון של הריון ביחס לשליש הראשון. לצד זאת, השורה התחתונה של מחקר אחר – מעודדת מאוד: רוב הנשים במדגם, חזרו למדדים נורמליים כשישה שבועות לאחר הלידה. ויש צפירת הרגעה נוספת –  עלייה ברמת הלחץ התוך-עיני או לחילופין צניחת עפעפיים, הינם  מצבים שכיחים בקרב נשים בהריון אך לרוב הם נעלמים כלעומת שהופיעו לאחר הלידה.

טכנולוגיה חדשנית שמשנה את פני התמונה

כך או אחרת, תהיה הסיבה אשר תהיה שהובילה לפגיעה ארוכת טווח בראיה, השד אינו נורא כל כך וקיימים כיום פתרונות יעילים ביותר לתיקון ראיה ובראשם ניתוח להסרת משקפיים באמצעות לייזר בשיטת  Z LASIK . קרן לייזר משגרת 'פולסים' קצרים ומתפרצים של אור במהירות מדהימה שיוצרת קרום דק ברקמת הקרנית. רקמה זו היא דקה מאוד וניתנת להסרה בקלות מעל פני העין ומאפשרת ללייזר לעצב מחדש את הקרנית. עד כה, מיליוני מנותחים ברחבי הגלובוס עברו בהצלחה ניתוח לייזר בעיניים בשיטת .z-lasik בה בעת, ההמלצה הגורפת היא להמתין מספר חודשים עד לביצוע ההליך הרפואי. הסיבה - שינויים הורמונליים שמתרחשים לאחר הילדה, שמשפיעים על מבנה העין ,מגדילים את הסיכון להופעת סיבוכים במהלך הטיפול ומפחיתים את יעילות ההליך.

אסותא אופטיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}