ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
בשורה טכנולוגית

'כלב נחייה' רובוטי יסייע ללקויי ראייה להתנהל באופן עצמאי

יחליף את הכלבים המסורתיים בתחום מהם יש בסין רק כ-400 מול אוכלוסיית עיוורים של כ-20 מיליון איש. היתרון שלהם הוא שניתן לייצרם באופן המוני

'כלב נחייה' רובוטי יסייע ללקויי ראייה להתנהל באופן עצמאי
אילוסטרציה צילום: unsplash

לקויי ראייה ישמחו להאזין לשורות הבאות: 'כלב נחייה' סיני בעל שש רגליים, יוכל בקרוב לעזור לאנשים שאינם רואים לחיות בצורה עצמאית יותר, כך על פי צוות פיתוח המחקר של הכלב הרובוטי  בשנגחאי.

כלב הרובוט, שאוחז כרגע בשלב הבדיקות התפעוליות בשטח, מסוגל לנווט בסביבתו הפיזית באמצעות מצלמות וחיישנים, כולל זיהוי אותות רמזורים, משימה שכלבי נחייה מסורתיים אינם מסוגלים לבצע.

הרובוט שהוא קצת יותר גדול במידותיו מכלב סטנדרטי, יכול לתקשר עם בעליו ב'שיחה' הכוללת דיבור והאזנה ומבוססת על טכנולוגיה מתקדמת המשולבת בזיהוי הקולי שלו, יכולות תכנון המסלול וזיהוי הרמזור. יש לו גם שש רגליים, שלדברי החוקרים גורמות לו ללכת באופן חלק ויציב.

"גם כאשר שלוש רגליים מורמות, עדיין יש שלוש רגליים שניצבות על הקרקע, כמו חצובה של מצלמה. זו הצורה היציבה ביותר", אמר פרופסור גאו פנג, ראש צוות המחקר בבית הספר להנדסת מכונות של אוניברסיטת 'ג'יאאו טונג' בשנחאי.

לי פיי, בן ה-41, הוא אחד מלקויי הראייה שעוזרים לצוות אוניברסיטת ג'יאאו טונג לבדוק את הרובוט באמצעות פקודות בשפה הסינית. לי, שהינו עיוור לחלוטין, משתמש בדרך כלל במקל כדי לסייע לו להתנייד.

"אם כלב הנחייה הרובוטי הזה יגיע לשוק ואוכל להפעילו ולהשתמש בו כיאות, הוא עשוי לפתור עבורי כמה מהבעיות הכרוכות בנסיעה לבד", אמר פיי. "למשל, אם אני רוצה ללכת לעבודה, לבית החולים או לסופרמרקט, אני לא יכול לצאת כיום לבדי וחייב להיות מלווה במשפחה או מתנדבים".

כלבי נחייה רובוטיים נמצאים בפיתוח גם במדינות נוספות, בהן אוסטרליה ובריטניה, אך לסין יש מחסור דרסטי בכלבי נחייה מסורתיים, עם קצת יותר מ-400 כלבי נחייה לאוכלוסייה של קרוב ל-20 מיליון עיוורים, אמר פרופ' גאו.

ככלל, הסינים הם לא חובבים מושבעים של בעלי חיים או חיות מחמד, כך שכלבים אמיתיים על ארבע, לא כל כך מתקבלים בברכה במקומות עבודה, מסעדות או מתחמים ציבוריים אחרים. הרובוט לעומת זאת, יתקבל בסבר פנים יפות.

יתרון נוסף וחשוב שיש לכלב הרובוטי, זו העובדה שניתן לייצר אותו באופן המוני, והוא יהיה מוכן להפעלה מיד בצאתו לשוק, זאת בניגוד לכלבים הביולוגיים שזקוקים לאילוף משך תקופה ארוכה, בכדי להתאים לתפקיד הנחייה. לדברי פרופ' גאו, סין, כמרכז עולמי של ייצור ותעשייה, תוכל לספק כמות בלתי מוגבלת של כלבי נחייה רובוטיים.

"זה קצת כמו מכוניות. אנו יכולים לייצר אותן באופן המוני בדיוק כמו שמייצרים רכבים, וכך זה יהפוך לעסק רווחי ומשתלם", אמר גאו. "אני חושב שזה יכול להיות שוק גדול מאוד, כי יש עשרות מיליוני אנשים בעולם שזקוקים לכלבי נחייה", הוסיף.

סין ליקויי ראיה כלב נחייה רובוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד