כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
אין פרטנר

"תפסיקו עם המשחקים": הנהגה אזרחית ברצועה? לא בטוח שיש עם מי

ישראל מעוניינת להצמיח הנהגה מקומית בעזה שאינה חמאס, אך נראה שבירושלים רודפים אחרי הזנב של עצמם. חמאס עדיין שולט ברחוב העזתי ואין מוכתר שמעז לקרוא תיגר על שלטונו

אדמה חרוכה, אך חמאס עדיין מטיל אימה על המקומיים. רצועת עזה
אדמה חרוכה, אך חמאס עדיין מטיל אימה על המקומיים. רצועת עזה צילום: דובר צה"ל

חלום באספמיה? בישראל מדברים כבר חודשים על הצורך להצמיח הנהגה אזרחית עזתית מקומית שאינה חמאס, ליום שאחרי המלחמה. בנוסף, חברי כנסת ושרים דיברו לא אחת על תרחיש שבה תשלוט בחיים האזרחיים ברצועה קואליציה של מדינות ערב המתונות יחד עם הנהגה מקומית שלא עוסקת בהשמדת ישראל.

התוכניות הללו ידרשו שיתוף פעולה עם חמולות עזתיות רבות השפעה, אלא שכעת מתברר כי המגעים בין ישראל לחמולות נתקלים בקשיים בשל החשש של המשפחות מידו הארוכה של חמאס, שעדיין שולט ברצועה ביד רמה, בטח בניהול החיים האזרחיים. 

ברצועת עזה יש עשרות חמולות גדולות ורבות השפעה שצברו את כוחן באמצעות עסקים מקומיים ונאמנות של מאות ואולי אף אלפי קרובי משפחה. בראש כל אחת מהן עומד מנהיג שמכונה מוכתר והן נהנות מאוטונומיה מסוימת, למראות השלטון של חמאס ברצועה. 

לפי הפרסום ב'רויטרס', שניהלה שיחות עם חמש משפחות שכאלה שיש להן השפעה רבה ברצועה, הן לא רוצות לקחת חלק בתהליך אליו מכוונת ישראל. 

וכנראה שהן יודעות היטב למה: כאשר נשאל איסמאעיל אל-טוואבטה, ראש לשכת התקשורת של ממשל חמאס, מה יקרה למשפחה שתשתף פעולה עם ישראל, השיב אל-טוואבטה כי הוא מצפה שהתגובה "תהיה קטלנית".

ב'רויטרס' דווח כי בשבועיים האחרונים יצרו גורמים ממשרד הביטחון קשר עם שני אנשי עסקים עזתים, שסירבו לקיים את השיחות. חבר באחת החמולות אמר: "אנחנו לא משתפי פעולה, ישראל צריכה להפסיק עם המשחקים האלה".

חמאס רצועת עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד