כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
"דרוש שיתוף פעולה"

זיהום אוויר מתחבורה: "מאות אנשים מתים מדי שנה"

בדיון שעסק בדרכי ההתמודדות עם זיהום אוויר מתחבורה התברר כי משרד התחבורה מתמהמה בחתימה על מסמכים ותקנות שיכולים לסייע בהפחתת הזיהום | "מאות אנשים מתים מדי שנה והטיפול בזה ממתין כי ניירת לא עוברת מלשכת השרה ודברים לא נחתמים"

זיהום אוויר מתחבורה: "מאות אנשים מתים מדי שנה"
התחנה המרכזית בת"א צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (שלישי) לישיבה שעסקה בדרכי ההתמודדות עם זיהום אוויר מתחבורה, במסגרת ציון יום מיוחד בנושא סביבה בכנסת. ח"כ זאב אלקין, שמילא את מקומו של היו"ר, פתח את הישיבה ואמר כי זיהום אוויר מתחבורה תורם תרומה נכבדת לזיהום אוויר בישראל, הוא פחות נצפה מזיהומים אחרים אבל זה לא אומר שאנחנו פחות משלמים על זה. הוא הוסיף, כי "כדי לפתור את הבעיה דרוש שיתוף פעולה של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות".

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי המשרד מקדם תכנית לאומית לצמצום הזיהום ומפגעי הרעש מתחבורה. "לא רק שאנחנו רוצים עיר נקייה, אנחנו נותנים תמריצים להבטיח מעבר לרכבים מאופסי פליטות. "המשרד נותן קריאת כיוון לשוק, ומעודד בתקורות ותשומות לא גדולות כי אין לנו משאבים", אמרה. היא הוסיפה כי הפעולות לעידוד אזורי אוויר נקי מתחבורה מזהמת דורשים שיתוף פעולה של משרד התחבורה. המנכ"ל הנכנס של המשרד, אסף יזדי, ציין: "יש הישגים משמעותיים מאוד ויש עוד לאף לשאוף. אנחנו באמצע הדרך".

עומר פיכמן, פלאש 90התחנה המרכזית בת"אצילום: עומר פיכמן, פלאש 90

ח"כ יוראי להב הרצנו שאל את השרה האם נכון לפנות את התחנה המרכזית החדשה מת"א, והזכיר כי מדובר במפגע הזיהום החמור ביותר בישראל. השרה סילמן השיבה כי המשרד ממתין לצעדים שצריכה עיריית ת"א לבצע.

מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, רן רייז, ציין כי התחבורה אחראית על 48% מפליטות תחמוצות חנקן ו-24% מפליטות הפחמן הדו חמצני. הוא הוסיף כי מבחינת עלויות הזיהום – משאיות ואוטובוסים אחראים לכמעט חצי מהעלויות החיצוניות של הזיהום – 2.085 מיליארד שקל, לעומת 2.933 מיליארד שקל עלות הזיהום ממכוניות פרטיות. 

רייז הוסיף: "בירושלים ותל אביב זיהום האוויר מתחבורה הוא כמעט 100% מהזיהום. המטרה שלנו להוציא רכבים מזהמים ביותר מהערים. בירושלים וחיפה יש תכנית לאזור נקי מזיהום אוויר מתחבורה ואנחנו בעבודה מול עיריית תל אביב. ככל שנשפר טכנולוגיות ונוציא מזהמים נוכל לראות שיפור משמעותי באיכות האוויר במרכזי הערים". השרה סילמן הוסיפה כי התכנית של עיריית תל אביב אושרה במשרד וממתינה לאישור משרד התחבורה.

נציג עיריית ירושלים, שמואל שפט, הזכיר כי כבר ב-2017 ביקש להכניס את ירושלים לצו אוויר נקי ועד שהשרים חתמו והוועדה אישרה הכנסת פוזרה. השרה סילמן ציינה כי כדי לאפשר לכל עיר לבצע אכיפה נגד רכבים מזהמים נדרשים תיקונים שבסמכות משרדי התחבורה והמשפטים. 

על רקע זה ביקש ח"כ אלקין מנציגי משרד התחבורה להתייחס לחתימה על מסמך עקרונות שיניע תהליך להגדרת אזור אוויר נקי בתל אביב, ואמר: "העירייה חתמה, המשרד להגנת הסביבה חתם, למה משרד התחבורה לא חתם ומתי יחתום". בנוסף ביקש ח"כ אלקין התייחסות המשרד גם לצו אזור אוויר נקי בירושלים ולתיקון פקודת התעבורה שתאפשר אכיפה נגד רכבים מזהמים, ושאל: "אנחנו כבר שנה וחצי אחרי הבחירות, למה זה עדיין לא נחתם על ידי משרד התחבורה ומתי תעשו זאת?". מנהל אגף אסטרטגיה במשרד התחבורה, עופר אלישר, אמר כי לטיפול בכל הנושאים די מתקדמים, והעריך כי סיום הטיפול יהיה בעוד מספר שבועות. 

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי מה שמזהם בירושלים ותל אביב אלו הם אוטובוסים ישנים ומשאיות אשפה ישנות. הוא הוסיף כי תקנות לא יעזרו וגם אכיפה לא, כי כששולחים את המשאיות שהגיעו לגביהן תלונות לבדיקה במכון רישוי הן יוצאות תקינות. "אין תחנות גז במדינה ואין כלום, ואין משאיות כבדות חשמליות בשום מקום בעולם. אז או שתבדקו את מכוני בדיקת העשן או שתסתכלו על גיל הרכב", אמר. נציגת פורום ה-15 במרכז השלטון המקומי, מאיה קרבטרי, אמרה כי כל עוד לשלטון המקומי אין כלים לטיפול בנושא, השינוי יהיה בשוליים.

ח"כ אלקין סיכם את הדיון ואמר כי המשרד להגנת הסביבה צריך לתת עדיפות לטיפול בזיהום אוויר מתחבורה, המהווה 50% מהזיהום בחלק מהמזהמים. "שווה לתת על זה דגש ולא רק בצעדים לקידום אזורי אוויר נקי בערים", אמר. הוא הוסיף כי "כדאי לחזור לצעדים רגולטורים להורדת רכבים ישנים מתקן יורו 3 מהכביש, ולסייע בכלים נוספים לצמצום הזיהום. אפשר לשנות מציאות ולהביא אותנו למצב שרכבי יורו 3 לא יהיו בכבישי ישראל תוך מספר שנים".

באשר למשרד התחבורה אמר אלקין כי "זו תמונה עגומה שלוקח למשרד שנה וחצי לעשות מחדש מה שכבר עשה בקדנציות קודמות. ולכן אני מפציר במשרד התחבורה לסיים את כל התהליכים האמורים תוך שבועיים. "מאות אנשים מתים מדי שנה מזיהום, בדומה להרוגים בתאונות דרכים, והטיפול בזה ממתין כי ניירת לא עוברת מלשכת השרה ודברים לא נחתמים. תעשו חסר עם אזרחי ישראל – תעבירו ניירת ותחתמו", סיים ח"כ אלקין.

זיהום אוויר מוות משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד