כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
התחרות על הפקדונות

הרפורמה אושרה: הציבור ירוויח תשואה גבוהה יותר על חסכונותיו

התחרות לפקדונות בבנקים יצאה לדרך: החוק, שקודם על ידי רשות ניירות ערך ומשרד האוצר נועד לקדם תחרות בשוק הכסף ולאפשר לציבור הרחב להשיג תשואה גבוהה יותר על חסכונותיו לטווח קצר

הרפורמה אושרה: הציבור ירוויח תשואה גבוהה יותר על חסכונותיו
משכנתא חוץ בנקאית צילום: Yossi Zamir/Flash90

הכנסת אישרה אתמול (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להרחבת פעילות קרנות כספיות. החוק, שקודם על ידי רשות ניירות ערך ומשרד האוצר, נועד לקדם תחרות בשוק הכסף ולאפשר לציבור הרחב להשיג תשואה גבוהה יותר על חסכונותיו לטווח קצר.

"הרפורמה תאפשר לציבור הרחב ליהנות מתשואות גבוהות יותר על חסכונותיו בטווח הקצר," אמר יו"ר רשות ניירות ערך, ספי זינגר. "במצב הנוכחי, הציבור נאלץ להסתפק בריביות נמוכות על פיקדונות ובנקאיים ועל חשבונות עו"ש, ואיננו יכול למצות את הפוטנציאל המלא של השוק".

לדברי מנהלת מחלקת ההשקעות ברשות, ענבל פולק, "הקרנות הכספיות שיקודמו יציעו למשקיע מוצר השקעה שקוף, פשוט ואטרקטיבי. הן תנהלנה השקעות סולידיות לתקופה קבועה, ויוצגו למשקיע תשואות צפויות - בדומה לריבית על פיקדון בנקאי".

חיים גולדברג, פלאש 90בנק לאומיצילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במסגרת הרפורמה, יורחבו סוגי הקרנות הכספיות הקיימות, כולל הקמת קרנות מועדים קבועים המקבילות לפיקדונות בנקאיים. כמו כן, יורחב מעגל הגופים המפוקחים שיוכלו להפיץ קרנות כספיות לציבור הרחב.  

"יתרונה הגדול של הקרן הכספית הוא שהיא מציעה תנאים אחידים ושוויוניים לכלל המשקיעים, ללא צורך בהתמקחות," הוסיפה פולק. "כך נבטיח נגישות רחבה לכלל משקי הבית".

על אף העלייה בריבית בתקופה האחרונה, ניכר כי הציבור הרחב אינו נהנה מהתשואה הפוטנציאלית האפשרית הנובעת מכך באופן מלא. כאשר בוחנים את אחזקות הציבור בישראל במוצרי שוק הכסף, המוגדר בעולם כשוק של מוצרים נזילים קצרי טווח, עד שנה, בעלי סיכון נמוך, מוצאים כי ההשקעה היא בעיקר בפיקדונות בנקאיים ובחשבונות עו"ש הנושאים ריבית נמוכה יחסית בהשוואה לאלטרנטיבה של קרנות כספיות.

קרנות כספיות אמנם מנהלות כיום כספי ציבור בהיקף הולך וגדל, העולה כבר על 125 מיליארד שקלים, אולם אפשר וצריך לפתח עוד אפיק השקעה זה ולקדם הנגשה של הציבור הרחב להשקעה בו. הצעת החוק שאושרה על-ידי הכנסת חותרת לפיתוח כאמור במספר דרכים:

גיוון הקרנות הכספיות – בין היתר באמצעות אפשרות להקים קרנות מועדים קבועים שיהיו מקבילות לפקדונות בנקאיים לתקופות קצובות והשקעתן תוכל להיעשות בהתאם.

תשואה צפויה - הצגת תשואה צפויה לתקופת ההשקעה המוגדרת במטרה לשקף למשקיעים את התשואה האפשרית בהשוואה לריבית על פקדון.

הרחבת מסלולי ההפצה של קרנות כספיות – מתן אפשרות לגורמים נוספים המפוקחים על-ידי רשות ניירות ערך, אף אם אינם בעלי רישיון ייעוץ השקעות או שיווק השקעות, ליתן שירות זה לציבור ביחס לקרנות הכספיות והרחבת אפשרויות התגמולבגין הפצתן .

פיתוח מוצר הקרנות הכספיות באופן האמור יספק למשקיע מוצר השקעה אטרקטיבי, שקוף ופשוט. הקרנות הכספיות שיפותחו יוכלו לנהל השקעות סולידיות לתקופה קבועה וקצובה ובהתאם להציג למשקיע תשואה צפויה לתקופת הקרן, בדומה לפיקדון אשר מציג ריבית. יתרון נוסף לקרן הכספית החדשה הינו בכך שהמוצר מספק למשקיע תנאים אחידים ושוויוניים, מבלי שהוא נדרש להתמקח בהתבסס על כוחו הצרכני ובכך מוצר זה מעניק נגישות רבה לכלל משקי הבית.

כצעד משלים, על מנת להנגיש את הקרנות הכספיות לציבור ולהביא לידיעתו את חלופת ההשקעה, בנק ישראל בשיתוף עבודה עם הרשות פועל לפרסם הוראות בעניין הגילוי הנדרש ללקוחות הבנק.

פיקדון בנק תשואה משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד