כ"ח סיון התשפ"ד
04.07.2024
מחקר מגלה

ההידרדרות במצבם הבריאותי של בני משפחות חטופים

הידרדרות במצבם הפיזי והנפשי של בני המשפחות החטופים. בהם: קשיים נפשיים כגון חרדה ודיכאון, וכן קשיים רפואיים כמו היחלשות המערכת החיסונית והפרעות אכילה

 ההידרדרות במצבם הבריאותי של בני משפחות חטופים
הכנסת למען החטופים צילום: נועם מושקוביץ/נתן ווייל, דוברות הכנסת

מחקר שנערך בשלושת החודשים האחרונים וכלל ראיונות עם משפחות של 18 חטופים וחטופות, הצביע על הידרדרות במצבם הפיזי והנפשי של בני המשפחות. כך דווח היום בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב.

לפי המחקר, בני המשפחות מתמודדים עם מה שמכונה "אובדן עמום", וההשלכות שלו ניכרות לא רק בקרב מעגל הקרובים הראשון - אלא גם במעגלים הרחוקים יותר, שלא בהכרח מקבלים הכרה.

מהראיונות שנערכו עם בני המשפחות עולה כי הם נפגעו תעסוקתית וסובלים מקשיים בתפקוד כלכלי, ביחסים בתוך המשפחה, וכן מקשיים נפשיים כמו חרדה, דיכאון, פוסט טראומה ואשמת ניצולים. מבחינה בריאותית פיזית, עלה כי הם סובלים מקשיי שינה חריפים, התפרצות של מחלות עצבים, היחלשות של המערכת החיסונית, ירידה במשקל, הפרעות אכילה, צריכה מוגברת של כדורי שינה והרגעה והגברה של הרגלים מזיקים כמו עישון.

את המחקר ערכו דוקטור עינת יהנה, פסיכולוגית שיקומית, ופרופסור חגי לוין - ראש מערך הבריאות במטה המשפחות. הם מתריעים לא רק על המצב הנוכחי, שמחייב מענה - אלא גם על החמרה אפשרית עם שובם של החטופים. "נוכח הימצאות המשפחות במצב של סטרס טראומטי מתמשך המאופיין בעמימות, חוסר אונים ואימה, לצד המאבק להשבה, צפויה מגפה של פסיכופתולוגיה נפשית ומחלות כרוניות בקרב המשפחות, שתהיה מורגשת ביתר שאת גם לאחר החזרה מהשבי", מסרו עורכי המחקר.

פרופסור חגי לוין אמר לכאן חדשות: "כפי שאמרה אחת המשתתפות במחקר: "אני משתדלת מאוד לשים את עצמי בצד" אחרי 270 ימים כאלו אנו צופים מגפה של פתולוגיה נפשית וגופנית בקרב המשפחות כולל במעגל השני, שנושא בנטל עם קריסת המעגל הראשון. גם לאחר החזרה מהשבי בני המשפחות עלולים לשים עצמם בצד ללא התערבות מתאימה - ודווקא אז עלולה להיות החמרה והתפרקות".

חטופים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד