כ"ח סיון התשפ"ד
04.07.2024
הגדולה ביותר

ה-7 באוקטובר: למעלה מ-125 תובעים את איראן, סוריה וצפון קוריאה

איראן, סוריה וצפון קוריאה, נתבעות על תמיכתן במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר בישראל. מדובר בתביעה הגדולה ביותר מסוגה, עם למעלה מ-125 תובעים, על מנת להטיל אחריות על מדינות תומכות טרור

ה-7 באוקטובר: למעלה מ-125 תובעים את איראן, סוריה וצפון קוריאה
טילים איראניים צילום: שאטרסטוק

הליגה נגד השמצה (ADL) ומשרד עורכי-הדין קרואל ומורינג (Crowell & Moring) הגישו היום תביעה פדרלית שבה נטען כי איראן, סוריה וצפון קוריאה סיפקו תמיכה חומרית לחמאס, שאפשרה לו לבצע את הזוועות בישראל ב-7 באוקטובר 2023, שהרגו, פצעו והטילו טרור על עשרות אזרחי ארה"ב ובני משפחותיהם, ותובעים פיצוי כספי בהתאם לחוקים הפדרליים והמקומיים הישימים בארה"ב.

התביעה כוללת למעלה מ-125 תובעים, כולל אזרחי ארה"ב שנפצעו או נהרגו כתוצאה מהמתקפה ב-7 באוקטובר, ובני משפחה מדרגה ראשונה של אלו שנפצעו או נהרגו.
 
"איראן היא המדינה תומכת הטרור והאנטישמיות הגדולה בעולם, יחד עם סוריה וצפון קוריאה. עליהן לשאת באחריות לחלקן במתקפה האנטישמית הגדולה ביותר מאז השואה. אנו עושים כל שביכולתנו כדי למצות את הדין עם מחבלי החמאס ועם הגורמים התומכים בהם, כולל הטלת כל כובד משקלה של הליגה נגד השמצה להצלחת התביעה הזו" אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "בעולם שבו הכאב והסבל היהודי נמחקים לעתים קרובות מדי, אנו מקווים שתיק פורץ דרך זה יביא צדק לכמה מהקורבנות וייצור תיעוד של הברוטליות הנוראה של חמאס, שבוצעה בתמיכת נותני החסות המדינתיים הללו לטרור".
 
תביעה זו מבקשת להטיל אחריות על נותנות החסות המדינתיות של המתקפה הנתעבת הזו בהתאם להחרגת הטרור לחוק חסינות ריבון זר. מדינות זרות התומכות בפעילות טרור לרוב מסרבות לכבד את פסקי דין נגדן. הקורבנות יזדקקו לאחר מכן לתמיכה מקרן קורבנות הטרור של מדינות התומכות ומממנות טרור – קרן שיצר הקונגרס בשנת 2015 כדי לאפשר לקורבנות אמריקאים של טרור, כמו אלו במקרה זה, לקבל הקלה משמעותית על סבלם.

מאז היווסדה, למעלה מ-18,000 קורבנות אמריקאים של טרור במימון מדינות זרות נמצאו זכאים על ידי הקרן. למרבה הצער, לאחרונה, הקרן אינה מספקת פיצוי משמעותי לקורבנות כפי שהתכוון הקונגרס, מה שמחייב פעולה חקיקתית כדי להבטיח תשלומים עקביים ומשמעותיים לקורבנות. לאחרונה, בחודש מאי, הנציגים מייק לולר, רפובליקני מניו יורק, וג'וש גוטהיימר, דמוקרט מניו ג'רזי, הגישו הצעת חוק דו-מפלגתית שמטרתה לטפל בהיעדר התקצוב הזה ולסייע לקורבנות. 

הליגה נגד השמצה ומשרד עוה"ד קרואל עובדים במקביל עם מנהיגים בקונגרס על מאמצי החקיקה האלה תוך כדי ליטיגציה, כדי להבטיח שהקורבנות האמריקאים של מתקפת ה-7 באוקטובר יקבלו את הפיצויים להם הם זכאים בעת קבלת פסקי הדין. 
 
"קיים בסיס רחב של תקדימים למקרה זה: בתי המשפט בארה"ב קבעו שוב ושוב כי איראן, סוריה, וצפון קוריאה אחראיות לתמיכה מהותית במתקפות טרור שפגעו באזרחי ארה"ב ובבעלי אזרחות כפולה אמריקאית-ישראלית", אמר ג'יימס פאש, מנהל בכיר לליטיגציה לאומית בליגה נגד השמצה, והפרקליט הראשי של הליגה בתיק זה. "ישנן גם ראיות ברורות לכך שמדינות אלה, נותנות חסות לטרור, סיפקו תמיכה חומרית למחבלי החמאס, שאפשרה להם לבצע את זוועות ה-7 באוקטובר. בעולם שבו הכחשת ה-7 באוקטובר קנתה לה אחיזה כמעט מיד לאחר האירועים, תיק זה יעמיד את הדברים על דיוקם בכל הקשור לזוועות שהתחוללו באותו יום, והגורמים שהיו אחראים על מתן תמיכה חומרית למתקפת הטרור הנתעבת הזו, ובסופו של דבר יסלול דרך לעשיית צדק, להטלת אחריות, ולפיצוי". 
 
כל אחד מיותר מ-100 התובעים בתביעה זו הוא אזרח ארה"ב, או בן משפחה של אזרח ארה"ב, ועל כן זכאי להגיש תביעה בגין מקרי המוות והפגיעות הפיזיות והנפשיות שגרם חמאס במהלך הטבח הברברי. התיק מפרט את הזוועות שחוו הקורבנות מידי מחבלי חמאס במקומות רבים, ביניהם פסטיבל הנובה, קיבוץ בארי, קיבוץ סעד, קיבוץ כיסופים, בסיס סופה, קיבוץ ארז, קיבוץ עלומים, קיבוץ ניר עוז, והעיר אופקים.

אדריאן נטע, ילידת קליפורניה, נרצחה בפיגוע בקיבוץ בארי.

"אמי, אדריאן נטע, נולדה וגדלה בקליפורניה. אביה היה מהנדס בחיל האוויר, והמשפחה התגוררה בבסיסי חיל הים במשך רוב שנות ילדותה. בתחילת שנות ה-80 היא עלתה לארץ והתחתנה עם אבא שלי ויחד הקימו משפחה בקיבוץ בארי", סיפר התובע נהר נטע. "שום דבר לעולם לא ירפא את הכאב הבלתי נסבל שגרם חמאס למשפחתנו או את האובדן הנורא שספגנו, אך אנחנו מקווים שהתיק הזה יביא תחושת צדק כלשהי. חשוב לנו לקבל את ההזדמנות לספר את הסיפורים שלנו כדי שהעולם ישמע כיצד חמאס הטיל טרור על ישראל, על העם היהודי, ועל אזרחים אמריקאים רבים. אמא שלי הקדישה את חייה לדאגה לאחרים, ללא הבדלי גזע או אמונות דתיות. היא הייתה רודפת שלום וצדק, שעסקה בפעילות אזרחית ענפה שמטרתה גישור על הפערים בין יהודים לערבים בישראל".

בתביעה נטען כי הנאשמים סיפקו לחמאס תמיכה חומרית, ובכללה תמיכה צבאית, טקטית, ופיננסית, שאפשרה לארגון הטרור לחולל את זוועותיו.
 
הליגה נגד השמצה משמשת כפרקליט שותף יחד עם קרואל ומורינג, משרד עורכי דין בעל עשרות שנות ניסיון בליטיגציה וזכייה בתיקי טרור, עם תיקים שנפתחו בעקבות אירועים כגון פיצוץ טיסת UTA 772 בשנת 1989, הפיצוצים בשגרירות ארה"ב בביירות בשנים 1983 ו-1984, ופיצוץ השגרירות האמריקאית בניירובי בשנת 1998, בנוסף למספר תקיפות אחרות. עד כה, קרואל ומורינג זכו במיליארדי דולרים בפסקי דין בגין תביעות הקשורות לטרור בינלאומי. צוות הליטיגציה נגד טרור של קרואל ומורינג מובל על ידי אריה פורטנוי וג'ון מורינו.
 
"הכרחי להילחם בטרור בכל הכלים העומדים לרשותנו", אמר פורטנוי. "אחד הכלים הללו הוא בתי-המשפט, וכלי אחר הוא הקרן לקורבנות של טרור בחסות המדינה. אנו מחוייבים להילחם למען הקורבנות והמשפחות כדי שלעולם לא יישכחו, וכדי שיזכו במידה מסוימת של צדק בגין הזוועות שהם עברו".

הליגה נגד השמצה מלחמת חרבות ברזל חמאס איראן צפון קוריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד