כ"ח סיון התשפ"ד
04.07.2024
ברוב של 3-6

בית המשפט העליון קבע: טראמפ זכאי לחסינות מהעמדה לדין באירועי הקפיטול

בית המשפט העליון בארה"ב קבע כי כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ זכאי לחסינות מלאה מהעמדה לדין בפעולות שנעשו במסגרת הסמכות החוקתית שלו כנשיא. טראמפ למעשה חסין מהעמדה לדין בפרשת ניסיון הטיית הבחירות ומעורבותו באירועי הפריצה לקפיטול

בית המשפט העליון קבע: טראמפ זכאי לחסינות מהעמדה לדין באירועי הקפיטול
הנשיא עם תומכיו צילום: הנשיא לשעבר טראמפ

בית המשפט העליון בארצות הברית קבע כי טראמפ זכאי לחסינות באירועי הקפיטול ב-6 בינואר 2021, אז פרצו מאות מתומכיו לקפיטול בנסיון לבטל את תוצאות הבחירות, ופרשת ניסיון הטיית הבחירות.

הפסיקה קובעת כי נשיאים זכאים לחסינות מלאה על מעשים רשמיים שביצעו במסגרת תפקידם, אך לא זכאים לחסינות על מעשים לא רשמיים. ההחלטה התקבלה ברוב של 3-6. השופטים השאירו מקום לפרשנות משפטית בקביעת מידת החסינות שהוא זכאי לה בנושא.

השופט הראשי ג'ון רוברטס אמר כי נשיאים אכן זקוקים לחסינות על מעשיהם הרשמיים. "אנו מסיקים שלפי המבנה החוקתי שלנו של סמכויות מופרדות, אופי הסמכות הנשיאותית מחייב שלנשיא לשעבר תהיה חסינות מסוימת מפני העמדה לדין פלילי בגין מעשים רשמיים במהלך כהונתו בתפקיד", כתב רוברטס בפסיקתו. "לפחות ביחס להפעלת סמכויות הליבה החוקתיות של הנשיא, החסינות הזו חייבת להיות מוחלטת". 

בכך ההליך יחזור כעת לבית משפט מחוזי שיקבע מה מבין מעשיו של טראמפ אכן נעשו במסגרת הסמכות החוקתית שלו ומה לא.

טראמפ טען כי הוא חסין מהעמדה לדין מכיוון שהוא עדיין כיהן כנשיא בזמן האישומים שמיוחסים לו, שהיו ב-6 בינואר ב-2021. ג'ק סמית', התובע המיוחד שהגיש את כתב האישום בגין מהומות הקפיטול, התנגד להענקת חסינות לנשיא ואמר כי איש אינו מעל החוק.

דונלד טראמפ ארצות הברית בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד