כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
"האירוע יתוחקר"

שחרור העזתיים ומנהל שיפא מעורר סערה רבתית | נתניהו וגלנט מגלגלים אחריות

משרד ראש הממשלה הודיע כי נתניהו הנחה לערוך "בירור מידי" בנושא שחרור עשרות האסירים הפלסטינים ובהם מנהל בית החולים שיפא. שר הביטחון גלגל גם הוא אחריות תוך שהוא רומז לאחריות השר בן גביר: "זה תחת שב"כ ושב"ס, לא כפוף לשר הביטחון"

שחרור העזתיים ומנהל שיפא מעורר סערה רבתית | נתניהו וגלנט מגלגלים אחריות
מנהל בית החולים שיפא ששוחרר צילום: רשתות ערביות

במשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו התנערו בצהריים (שני) מהאחריות לכך שמנהל בית החולים שיפא, מוחמד אבו סלמיה, שוחרר אמש יחד עם עשרות פלסטינים נוספים לרצועת עזה אחרי ששהה במעצר בישראל למעלה מחצי שנה וטענו כי השחרור הגיע בעקבות החלטת בג"ץ ואת זהות המשוחררים קבעה מערכת הביטחון.

"ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי ע"י גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מידי בנושא", נמסר ממשרד ראה"מ.

גם שר הביטחון התנער מהאחריות וטען כי לא ידע על השחרור. "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב״כ והשב״ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון", נמסר מלשכתו.

מוקדם יותר התעוררה סערה בקבוצת הוואטסאפ הממשלתית אחרי ששרי הממשלה זעמו על שר הביטחון יואב גלנט ועל ראשי מערכת הביטחון בעקבות שחרור הפלסטינים.

השר עמיחי שיקלי פנה לשר הביטחון וכתב: "יואב גלנט, אפשר לקבל הבהרה למה האיש הזה שבבית החולים שלו רצחו לנו חטופים ופעלה מפקדת חמאס משוחרר?".

רשתות חברתיותמנהל ביה"ח שיפא, מוחמד אבו סלמיהצילום: רשתות חברתיות

השרה סטרוק כתבה: "מה?! לא יעלה על הדעת לבצע מהלך כזה בלי ישיבת ממשלה! אם על עסקת חטופים ביקשתם את הסכמתנו - על אחת כמה וכמה על שחרור מחבלים ללא שום תמורה. אני דורשת לעצור הכול ולכנס ישיבת ממשלה".

היא הוסיפה: "שואלת ברצינות - באיזו סמכות?".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב: "הגיע הזמן לשלוח את ראש שב"כ הביתה. הוא עושה מה שהוא רוצה, וגלנט איתו על מלא. שמים פס על הקבינט והממשלה. הוא מנהל מדיניות עצמאית, עושה מה שהוא רוצה ובדיונים הפך להיות קצין ת"ש של המחבלים. נכון צפוף להם, לא טוב להם, אבל הוא אמור לדאוג לתנאים שלהם?". 

השר שלמה קרעי כתב: "ישראל צריכה הנהגה ביטחונית חדשה. מהמסד עד הטפחות. הנהגה שתהיה מחויבת לרוח וגבורת הלוחמים כמו שראש הממשלה מחויב לה, ויפה שעה אחת קודם".

במענה לפניות כתבים, שב״כ פרסם את התייחסותו: "לאחרונה התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של מתקן ״שדה תימן״, כך שיוחזקו בו עצורים לתקופות קצרות בלבד. 

בהתאם לכך נדרשו שב״כ וצה״ל, בהמשך לדיונים שהתקיימו בראשות המל״ל, לפעול לשחרור עשרות עצורים בכדי לפנות מקומות כליאה. 

מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו״ש וברצועת עזה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה. גם הלילה בוטלו מעצרים ובכללכם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל.

לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך. 

בהמשך לכך, שב״כ התנגד לשחרר עצורים פלסטיניים משטחי איו״ש, מהם נשקפת מסוכנות מיידית ופעילי נוח׳בה של חמאס המעורבים בלחימה ובפגיעה באזרחים ישראלים. לכן, לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל״ל הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים. 

על אף שמנהל בית החולים שיפאא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים - האירוע יתוחקר. 

בלית ברירה, ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר", כך בשב"כ.
 

בנימין נתניהו יואב גלנט מלחמת חרבות ברזל שחרור אסירים מוחמד אבו סלמיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד