כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
לא ישן גונב ישראל

עיר של גניבות ללא הפסקה - הנתון החריג של תל אביב

לפי הנתונים - תל אביב תפסה 18% מהגניבות וגידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של השנה. פתח תקווה עם 6% מהגניבות, באר שבע לקחה 6% מהגניבות, ירושלים תפסה 5% כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין 5% כל אחת

עיר של גניבות ללא הפסקה - הנתון החריג של תל אביב
איתור רכב גנוב. זינוק של 46% בכמות כלי הרכב שנגנבו צילום: פוינטר

שוק הרכב בישראל מסכם חצי שנה וכמו שיש מי שקונים מכוניות חדשות, יש מי ש"שותים" להם את המכוניות. אנחנו מתכוונים לבני בליעל שלוקחים בלי רשות. כעת חברת האיתור פוינטר מפרסמת את נתוני סיכום מחצית השנה של 2024 ומהם עולה שלמרבה הצער גנבי הרכב חכמים, לומדים ומשתכללים כל הזמן.

הנתונים שמציגה "פוינטר" מדאיגים ביותר: ראשית, לפי החברה בשלושת החודשים האחרונים נרשם גידול אדיר של 42% בניסיונות גניבת הרכב ביחס לשלושת החודשים הראשונים של השנה. כלומר הגנבים עברו ל"מצב טורבו" בחודשים האחרונים. יותר מכך: שלושת החודשים האחרונים גם מציגים גידול של פי 2.2 ביחס לרבעון הרביעי של השנה שעברה. בתרגום: בשלושת החודשים האחרונים גנבו פי 2.2 יותר מכוניות ממה שגנבו בשלושת חודשי השנה שעברה האחרונים. מה אפשר ללמוד מזה? שבשלושת חודשי השנה שעברה האחרונים הגנבים הבינו טוב מאוד שיש מלחמה והפרנסה שלהם נפגעה, אז הם למדו כיצד כוחות הביטחון עובדים, למדו איך להתחמק, איך לפרוץ ואיך לעשות רע לכולנו גם ישירות וגם בעקיפין דרך פרמיות הביטוח.

מי הכי סובל? התשובה לפי פוינטר היא שהגנבים אוהבים את תל אביב. לפי הנתונים תל אביב תפסה 18% מהגניבות וגידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של השנה. פתח תקווה עם 6% מהגניבות, באר שבע לקחה 6% מהגניבות, ירושלים תפסה 5% כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין 5% כל אחת.

מה גונבים בני העוולה? לפי פוינטר כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  18% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 19%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 15% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 16% מכלל הגניבות. חשוב לזכור כי הנתונים של פוינטר מתייחסים לרכבים שהם של לקוחות פוינטר ויש להם מערכות איתור של פוינטר. אז אם יש לכם סובארו מודל 92 כנראה שלא תהיה מצוידת במערכת איתור של פוינטר ולא תיכנסו לסטטיסטיקה. עוד עולה מנתוני פוינטר שהגנבים הם גנבי היי טק, הם כבר לא באים עם פטיש וחוט חשמל: 85% מהגניבות מבוצעות עם משבש סלולארי שלא מאפשר קליטה סלולארית ושידורי GPS.

ומה אוהבים הגנבים? רכבי פנאי-שטח. אלה תופסים 43% מניסיונות הסחיבה והגניבה רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 25% מסך ניסיונות גניבת רכבים.

לצד הנתונים של "פוינטר", גם חברת איתוראן מפרסמת סיכום משלה שקובע גם הוא שהגנבים פשוט חוגגים. לפי נתוני איתוראן, המחסור בחלקי חילוף מדרבן את הגנבים וכתוצאה מכך אנו רק נראה עליה בגניבות.

לפי הודעת איתוראן, מאי השנה היה החודש בו הסיירים של החברה היו הכי עסוקים, כי הגנבים עבדו הכי הרבה. למעשה, באיתוראן מסבירים שכביש 5 "הפך לאוטוסטרדה למעבר רכבים גנובים" לרמאללה, טול כרם, וקלקיליה. לפי החברה, כ- 70% מכלל גניבות הרכב בגוש דן עברו דרך כביש 5 לשטחי הרשות הפלשתינית.

בדומה לפוינטר, גם איתוראן מציינת את גוש דן כ-"שדה הציד" של הגנבים: 49% מכלל אירועי הגניבה (של מנויי איתוראן כמובן) היו מגוש דן. במקום השני אזור השרון עם 16%, אזור הדרום עם 11%, אזור השפלה עם 9%, ירושלים ומודיעין עם11%, אזור הצפון עם 3% וביהודה ושומרון: אחוז אחד בלבד. עוד עולה מהנתונים שבתל אביב הכי מסוכן: 17% מהגניבות בחציון היו של מכוניות שחנו בתל אביב. אחריה פתח תקוה עם 6% ,אחריה ראשון לציון ירושלים ורמת גן עם 5%.

איך גונבים? 62% מהגניבות בוצעו באמצעות התחברות עם מחשב לשקע האבחון של הרכב זהו "טריק" שגורם לרכב לחשוב שבעליו מתניע אותו. באופן מדאיג מאוד, 18% היו גניבה בשיטות פריצה אלימה ו-11% היו גניבות שבמהלכן ברשות הגנב נמצא מפתח הרכב. בנוסף, חמישה אחוזים בוצעו עם רכב גרר שפשוט נקשר למכונית הגנובה ונסע.

 

פוינטר גניבות רכב איתוראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד