כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
למרות הכל

לא לפני סיום המערכה: גלנט דוחה את הדחת הרמטכ"ל

שר הביטחון יואב גלנט דוחה למועד בלתי ידוע את הדחתו של הרמטכ"ל הרצי הלוי, שהצהיר בעצמו על אחריותו למחדל שבעה באוקטובר. בשיחות סגורות התבטא גלנט כי הוא "בוטח ברמטכ"ל וסומך עליו"

"סומך עליו". שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי
"סומך עליו". שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ברקע הקריאה הציבורית להתפטרותו של הרמטכ"ל הרצי הלוי, שנושא גם הוא באחריות למחדל שבעה באוקטובר, שר הביטחון יואב גלנט סיפק בימים האחרונים התבטאויות המנוגדות להלך הרוח הציבורי. 

הבוקר (שני) מפרסם הכתב אמיר אטינגר ב'ישראל היום', כי בשיחות סגורות שקיים לאחרונה שר הביטחון, אמר גלנט כי הוא "בוטח ברמטכ"ל וסומך עליו" וכי אין לו כוונה להחליף את הלוי "כל עוד יש זירה פתוחה בצפון".

נציין כי בעוד שהציבור בישראל חלוק באשר לאחריותה של הממשלה והעומד בראשה לטבח הנורא שבוצע בשמחת תורה, אין מחלוקת על אחריותה של צמרת צה"ל למחדל העצום שהוביל לאסון. יש שיאמרו שגם התנהלות הצבא מאז שבעה באוקטובר והעובדה שהמערכה רחוקה מסיום, היא כישלון שרובץ על כתפיו של רא"ל הרצי הלוי. 

גם הרמטכ"ל הלוי עצמו הצהיר על אחריותו למחדל שבעה באוקטובר. כבר ב-17 לאוקטובר, 10 ימים אחרי הטבח, כתב הלוי באיגרת לחיילים "ספגנו מכה ואנחנו אחראים". 

בטקס הדלקת נר יזכור לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, שנערך בכותל המערבי, אמר הרמטכ"ל במילים ברורות יותר: "אני נושא באחריות לכך שצה"ל כשל במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל ב-7 באוקטובר".

עם זאת, בחודשים האחרונים ביצע הרמטכ"ל שורה של מינויים בכירים בצמרת הצבא וספג על כך ביקורת ציבורית גדולה. בימין אמרו שלמרות אחריותו למחדל, הלוי ממשיך לעצב את צמרת צה"ל ולהציב בה קצינים בדמותו, שתפיסתם היא חלק מאותה קונספציה שהובילה לאסון.

במקומו של ראש אגף המודיעין אהרון חליוה, שכן ראה לנכון לפרוש כבר במהלך המלחמה, מינה הלוי את תא"ל שלומי בינדר.

למפקד פיקוד המרכז מונה תא"ל אבי בלוט. לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה מונה תא"ל דן גולדפוס.

לתפקיד ראש אגף כוח האדם מונה תא"ל דוד (דדו) בר כליפא ולתפקיד ראש אגף התקשוב מונה תא"ל אביעד דגן. כולם כמובן הועלו לדרגת אלוף. 

למרות שברור לכל שעל הרמטכ"ל לפרוש מתפקידו על רקע המחדל, שאלת העיתוי היא השאלה כבדת המשקל והציבור חלוק האם נכון להחליף רמטכ"ל בשעת מלחמה או להמתין לסיומה, שמצד שני גם לא נראה באופק וגם לא ממש ברור מה זה אומר. 'סיום המלחמה' מונח שיכולות להיות לו פרשנויות רבות. 

גם מדברי השר גלנט עולה שהשאלה היחידה היא מתי ולא האם, אלא שהוא, לפי העולה מהשיחות הסגורות שדלפו, איננו מעוניין להחליף את הלוי "כל עוד יש זירה פתוחה בצפון".
 

הרמטכ"ל הרצי הלוי יואב גלנט השבעה באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד