כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
"נעמוד לימינן"

השר בן צור בפגישת דחופה עם נציגות פורום נשות הנופלים

השר בן צור, בפגישה עם נציגות פורום נשות הנופלים 'חרבות ברזל': ״במלחמה הקשה שנכפתה עלינו, מדינת ישראל הקריבה בחזית הקרב את טובי בניה על מזבח החיים. האתגרים המורכבים הנפשיים, המשפחתיים והכלכליים שעימם נשות הנופלים מתמודדות בגבורה, מחייב את ממשלת ישראל לדאוג עבורן לתגמולים בעבור אבדן כושר העבודה שנפגע בעקבות הטרגדיה הקשה שפקדה אותם בנפילת אב המשפחה״

השר בן צור בפגישת דחופה עם נציגות פורום נשות הנופלים
השר יואב בן צור צילום: באדיבות המצלם

לאור האתגרים הרבים עימם מתמודדות אלמנות חללי צהל במלחמת 'חרבות ברזל', שר העבודה יואב בן צור קיים פגישת עבודה דחופה עם נציגות פורום נשות הנופלים בכדי לגבש עבורן את עמדת משרד העבודה למענה בחקיקה הנדרשים לטובת אלמנות של חללי צה״ל וכוחות הביטחון באבדן כושר העבודה ופגיעה בפרנסתן.

כידוע, התמודדות עם אבדן בן הזוג במלחמה הביאה על אלמנות מלחמת 'חרבות ברזל' לגלות את היקף הקשיים איתן הם נאלצות להתמודד. 

נשים שאיבדו את אב ילדיהם בצורה טראגית וכואבת. מעבר לחלל העצום שנפער בחייהם והתמודדות הרגשית והנפשית הקשה שהן עוברות, נדרש מהם גם להתמודד בעבור ילדיהן והם נאלצות לשנס מותניים ולהתמודד גם עם כלכלת המשפחה ללא אב המשפחה.

חוק משפחות חיילים שנספו במערכה "תגמולים ושיקום" תש״י- 1950 נחקק לפני 74 שנה ועל אף התיקונים הרבים שנעשו בו לאורך השנים, אינו מותאם בבסיסו למציאות הזמן בה בנות זוג הן שותפות מלאות בנטל כלכלת המשפחה. כיום, רוב מוחלט של בנות הזוג של הנופלים והמשרתים עובדות במשרה מלאה ומפרנסות את הבית במקביל לנטל ההורות וקיום המשפחה.

במהלך הפגישה עם השר בן צור עלה הצורך לתיקון המצב החוקי כיום אשר אינו נותן מענה למספר סוגיות משמעותיות איתן נתקלות אלמנות חללי צה"ל בחיי היומיום ועתידות להיתקל בהמשך חייהן.

א. אי הכרה באובדן כושר העבודה של נשות הנופלים - בעת האובדן ולמשך תקופה ארוכה בת הזוג אינה מסוגלת לעבוד כלל. עומק האובדן של, ההתמודדות עם אובדנם של הילדים והצורך לבנות את החיים מחדש מאלצות את רובן של האלמנות שלא לעבוד כלל.  גם בהמשך, לאחר תקופת האבל הראשונה, רוב האלמנות אינן חוזרות למשרה מלאה בשל העול הכבד של החזקת משק הבית כולו על גבן.
 
ב. ירידת ההכנסה הביתית עם הגיע הילדים לבגרות - ההכנסה של משק הבית שנקבעה בחוק יורדת עם הגעתם של יתומי צה"ל לגיל 21. אלמנות צה"ל מתפרנסות ומסתמכות על הכנסה זו לצורך קיום הבית ותחזוקתו. בעוד משקי בית מקבילים חווים עלייה בהכנסות לאורך השנים,  אלמנות צה"ל חוות ירידה משמעותית עם הגעת הילדים לגיל בגרות. פרנסת הילדים אינה נפסקת בגילאים אלה והם ממשיכות לתמוך בהם ולהחזיק את שלל הוצאות משק הבית.

 שר העבודה יואב בן צור אמר: ״85 אחוז מאלמנות הנופלים במלחמת 'חרבות ברזל', עצרו את שגרת יומן ועזבו את מקום עבודתן. מדובר בנשים שהיה להן חלק משמעותי בכלכלת הבית ועכשיו הן עסוקות נטו לשקם את חייהן ולגדל את ילדיהן בצל הטראומה הקשה שהמשפחה עברה ועוברת בנפילת האב. הזעקה שלהן לגיבוש מתווה עבורן בגין אובדן כושר העבודה - הכפלת התגמולים של אלמנות המלחמה במשך 36 חודשים, היא צודקת וממשלת ישראל מחויבת לעמוד לימינם.״

השר יואב בן צור מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד