כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
עקיפת החוק בגסות

"חדירה לפרטיות" • שלמה פילבר יוצא לתביעת ענק נגד המדינה

תביעת ענק של פילבר נגד המדינה בפרשת הרוגלות. עד המדינה לשעבר תובע מהמדינה חצי מיליון שקלים בגין פגיעה בפרטיות וחדירה לרשות הפרט | כל הפרטים

"חדירה לפרטיות" • שלמה פילבר יוצא לתביעת ענק נגד המדינה
שלמה פילבר בביהמ"ש צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עד המדינה לשעבר שלמה פילבר תובע את מדינת ישראל בחצי מיליון שקלים בעקבות התקנת הפגסוס במכשיר הנייד שלו ומשיכת חומרים ותכתובות פרטיות רבות עם גורמים רבים ובהם בני משפחתו ורעייתו. כך דיווח לראשונה מוטי קסטל במהדורה המרכזית של 'ערוץ 14'.

כזכור, בחודש אפריל ולאחר עדותו של פילבר בבית המשפט, הודיעה הפרקליטות כי היא מבטלת את הסכם עד המדינה עם פילבר ושוקלת את העמדתו לדין בכפוף לשימוע לאחר שלטענתה הפר את ההסכם עמה - כאשר עדותו לא עלתה בקנה אחד עם המצופה ממנו מצד התביעה.

היום הגיע תורו של פילבר, שהגיש לבית המשפט באמצעות עו"ד ליאור שביט, תביעת ענק בגין הפריצה למכשיר הנייד שלו ופגיעה קשה בפרטיותו כאשר גם אשתו הצטרפה לתביעה. 

במשפט נחשף כי לאחר שהותקנה רוגלת הפגסוס, פילבר היה נתון להאזנת סתר במשך חודש ימים אך למרות שאיבה נרחבת של חומרים לא אותר דבר שהיה רלוונטי לכתב האישום או לתיקי נתניהו. 

"בניגוד חמור לצו ותוך הפרה חמורה ובוטה של הוראות הדין, הפעילה היחידה החוקרת תוכנת פריצה (רוגלה) המכונה על ידה "המערכת" (והתפרסמה כתוכנת 'פגסוס'), באמצעותה חדרה לתוך מכשיר הטלפון הנייד של התובע, ושאבה ממנו מידע אישי ופרטי רב ביותר, ובכלל זאת: תיעוד שיחות, תיעוד הודעות, שאיבת נתונים מיישומונים (אפליקציות), שאיבת נתונים שנמחקו, שאיבת נתונים 'בענן', מידע על צדדים שלישיים, נתונים ומידע על התוכן ועל התקשורת, רשימת אנשי קשר ועוד מידע אישי ופרטי רב ביותר השמור והאגור במכשיר הטלפון הנייד של התובע" נכתב בכתב התביעה. 

במשפט עצמו ובמסגרת דיון בבקשות שהגישו עורכי הדין של נתניהו ואלוביץ' לחשיפת החומרים שנשאבו ממכשיר הטלפון והעברתו לידיהם, התברר כי החוקרים פרצו לתכתובות אישיות בין פילבר לרעייתו, עליהן גם נשאל בחקירותיו במשטרה וככל הנראה גם לקבוצת ווטסאפ בה היו חברים פילבר ועורכי דינו תוך הפרה חמורה של החוק ושל חיסיון עורך דין - לקוח. 

"התנהגותה החמורה של התובעת אינה מסתכמת רק בחיטוט במכשיר הטלפון הנייד של התובע, ללא סמכות, ובחשיפת פרטיו האישיים הפרטיים והכמוסים לעיני-כל באופן בוטה ופוגעני כל-כך, אלא היא כוללת גם שאיבת נתונים אישיים ופרטיים שהיו אגורים במכשיר הטלפון הנייד של התובע – הכל כאמור בניגוד לכל דין, ובחריגה חד-משמעית מהצו שניתן. אם יש עוד צורך להוסיף חטא על פשע, הרי שהנתבעת עודנה מחזיקה שלא כדין בכל החומרים שהוציאה ושאבה ממכשיר הטלפון הנייד של התובע. אין דבר וחצי דבר בין השימוש בתוכנת הרוגלה, שיכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות התפרסמו בעיקר בהקשרים של עולמות הביון ונועדו לצרכי מלחמה בטרור, ובין הסמכות שניתנה בצו אד-הוק".

פרקליטו של פילבר מוסיף בשיחה עם חדשות 14: "לא יכול להיות שהגוף שאחראי על אכיפת החוק פועל בניגוד לחוק, לא משנה מהי המטרה. בטח לא בכלים שפוגעים בזכויות יסוד. המשטרה לא עשתה כל הבחנה ושאבה מידע רב תוך שהיא עוקפת את החוק בגסות פעם אחר פעם. העבירות שביצעו חוקרי המשטרה חמורות עשרות מונים מהעבירות כביכול בהן הואשם פילבר". 

יצוין כי ייתכן ולתביעה תהיה משמעות נוספת בדמות ניגוד עניינים של חלק מהאנשים שאמורים להיות מעורבים בשימוע שעתיד להתקיים לפילבר כולל הפרקליטים שליוו את התיק ואישרו את הפעלת הרוגלה הבלתי חוקית. כזכור, פרקליטי נתניהו חשפו הקלטה שנקלטה מרחוק טרם הכניסה לחדר החקירות ובה נשמעים גבר ואשה משוחחים על השימוש הבעייתי והפסול בהאזנות הסתר: "זה כאילו לא חוקי... "זו פעם ראשונה שעושים כזה בתיק. אתה יודע או צל"ש או טר"ש".

מטיוב איכות הסאונד ותמלול שנשלח למעבדה חיצונית ע"י ההגנה לזיהוי קול התגלה כי הדוברים היו ציפי גז, מנהלת יחידת החקירות והמודיעין ברשות ני"ע שמשמשת היום כשופטת שלום בת"א ותת ניצב יואב תלם, מראשי צוות חקירת תיק 4000 וכיום סגן ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה. במידה ויתבעו בתביעות אישיות יהיו מנועים השניים לכאורה להיות מעורבים בשימוע שיערך לפילבר. 

פילבר שמנהל מאבק משפטי להוכחת חפותו פתח לאחרונה בקמפיין מימון המונים. המאבק הנ"ל צפוי להצטרף לנוספים וכחלק מסדרת צעדים משפטיים במאבק במסגרת תיקי האלפים. התביעה הנוכחית ע"ס חצי מיליון השקלים, נקבעה לצרכי אגרה וככה"נ תהיה הסנונית הראשונה בגל תביעות בסכומים גבוהים אף יותר בהתאם לחומרים שיחשפו במהלך התביעה, לכמות ולזהות הגורמים שהיו מעורבים באישור הפעלת הרוגלה והמעשים הבלתי חוקיים.

כאמור את הידיעה פרסם לראשונה הכתב הפוליטי של 'ערוץ 14', מוטי קסטל.

שלמה פילבר חדירה לפרטיות פרשת הרוגלות תוכנת ריגול פרשת פגסוס תביעה נגד המדינה עד המדינה מוטי קסטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד