כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
פרופיל לדמותו של הרבי החדש

תפנית במסע הלווית הרבי: הבן הגדול ויתר והכתיר את אחיו השני ל'ממשיך'

במסע הלווית האדמו"ר מקאסוב זצ"ל הוכתרו הבנים ל'ממשיכים', אלא שכאן נתן הבן הגדול את הבכורה לבן השני שהוא נינו של פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל וחתנו של האדמו"ר מסערט ויז'ניץ |  'בחדרי חרדים' עם פרופיל ראשוני לדמותו של הממשיך לבית קאסוב

תפנית במסע הלווית הרבי: הבן הגדול ויתר והכתיר את אחיו השני ל'ממשיך'
הרבי החדש מקאסוב צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

חלל עצום הותיר אחריו האדמו"ר מקאסוב זצ"ל שהותיר את עדת חסידיו כצאן ללא רועה, עם הסתלקותו בסערה השמימה לאחר מחלה קשה במשך שנה וחצי כשהוא רק בן 66 בהסתלקותו. 

הסתלקותו היא גם בשיא בניית בית מדרשו הגדול שהיה צר מלהכיל את ההמונים שפקדו את חצר קודשו בבורו פארק הן בשבתות והן במועדים שהרבי לא זוכה לראות בבניינו.

במהלך מסע הלוויה הכתיר ראש הקהל של קאסוב הנגיד החסיד ר' שלמה זלמן קליין הי"ו, איש אמונו הרבי זצ"ל, את הבנים הרה"צ רבי יעקב שמשון הגר - לאדמו"ר מקאסוב בבורו פארק והבן הרה"צ רבי מנחם מנדל דוד הגר - לאדמו"ר בירושלים. 

אלא שכאן התרחשה תפנית דרמטית בסדר גודל בעולם החסידות, הבן הגדול רבי יעקב שמשון שהתחיל להספיד את אביו ויתר על האדמו"רות והכתיר את אחיו השני הרה"צ רבי מנחם מנדל דוד הגר לממשיך דרכו של אביו בהנהגה. 

האח ר' יעקב שמשון שהוכתר למ"מ בארה"ב אמר בהספדו: "אבא היה אדם ענק שהשאיר אחריו חלל עצום שאני לא יכול לצמצם עצמי למלאות חלל זה, אך אחי ר' מנדל דוד מתאים כן למלאת את מקום אבי זצ"ל. אחי הוא אדם המתאים לשמש כרבי על ביהמ"ד והקהילה כאן בבורו פארק".

בורו פארק 24האח מכתיר את אחיו בלוויהצילום: בורו פארק 24

באדיבות המצלםהבנים שלובי זרועה במסע הלוויהצילום: באדיבות המצלם

עם ההכתרה משרטט 'בחדרי חרדים' פרופיל ראשוני לדמותו של הרבי החדש, המכונה בפי כולם 'מנדי הגר' שכעת ישא בתואר האדמו"ר מקאסוב. 

הרה"צ רבי מנחם מנדל דוד הגר בשנות ה- 40 לחייו, נולד לאביו האדמו"ר רבי שרגא פייבוש זצ"ל מקאסוב ולאמו הרבנית שתחי' בתו של הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזר זצ"ל, בעל ה'מחשבת הלוי' ובנו של פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל. 

בבחרותו למד בישיבת ויז'ניץ ממונסי בגיבערס שבהרי הקאנטרי, שם שקד על תלמודו ונודע כשקדן עצום.  

באדיבות המצלםמגביה לאביו את הגביע במלוה מלכהצילום: באדיבות המצלם

בהגיעו לפרקו דובר בו רבות והוא בא בקשרי השידוכים עם נכדתו של האדמו"ר ה'חכמת אליעזר' מסערט ויז'ניץ זצ"ל בת לבנו יחידו האדמו"ר מסערט ויז'ניץ.

שמחת החתונה הגדולה נערכה אז בחודש כסלו תשס"ד בגני התערוכה בתל אביב בהשתתפות הסבים מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל והרבי ה'חכמת אליעזר' מסערט ויז'ניץ זצ"ל. 

אהרן ברוך ליבוביץשמחת הווארט בביתו של הרבי החכמת אליעזרצילום: אהרן ברוך ליבוביץ

ר' מנחם מנדל דוד הקים את בתו ברמת ויז'ניץ בחיפה. בתחילה למד בכולל מתיבתא להוראה סערט ויז'ניץ ובהמשך מונה לר"מ בישיבת 'יחל ישראל' סערט וי'זניץ. ברמת ויז'ניץ בחיפה זכה לחביבות מיוחדת מהסבא הרבי ה'חכמת אליעזר' זצ"ל. 

במהלך השנים החלה אחריו נהירה המונית של אברכים ובחורים, שחיפשו לשהות במחיצתו לשמוע מתורתו ואף להתייעץ עמו בכל צעד ושעל.

בתקופת מגפת הקורונה כאשר לא הייתה אז פעילות בחצר סערט ויז'ניץ במשך חודשים רבים, היווה ביתו של ר' מנדל דוד כעין קהילה בפני עצמה כאשר אברכים ובחורים עולים שם מידי שבת וחג ועורכים שם תפילות והתוועדויות בראשותו.

לפני כשנתיים בחודש מנחם אב תשפ"ב העתיק ר' מנדל דוד את משכנו מחיפה לירושלים ומאז הוא מתגורר בשכונת גוש שמונים הירושלמית.

אהרן ברוך ליבוביץעם אביו וסבו מסערט ויז'ניץצילום: אהרן ברוך ליבוביץ

בחודש חשוון תשפ"ג פתח את ביהמ"ד קאסוב ברח' בר אילן בירושלים ומאז משמש כרב ביהמ"ד. בקיץ האחרון עת ביקר אביו זצ"ל בירושלים הגיע לחנוך את ביהמ"ד וערך תפילה ו'לחיים' טיש במקום. 

בית מדרשו היה בשנתיים האחרונות מקום עלייה לרגל לרבים מאוהדיו שהיו באים מחיפה ועוד ערים שבאו לשבתות וחגים לשהות במחיצתו. בשנה האחרונה עלתה קבוצה נכבדה מחיפה לתפילת שחרית ונענועים בחול המועד סוכות, זיץ 'לעכטל' בחנוכה, סעודת פורים בביתו שנמשכה עד לשעות לפנות בוקר בהם שתו בצמא את דברי תורתו.

בשנה וחצי האחרונות נע על ציר ישראל - ניו יורק כשהוא טס לשהות בצל אביו זצ"ל מספר פעמים בשנה, לפני כחודש נסע שוב לארה"ב לשהות בצל אביו זצ"ל ועד לרגע זה עדיין שוהה בבורו פארק שם ישב שבעה.

כעת עם הכתרתו יעקור מגוש 80 לבורו פארק שם ימשיך את שושלת הקודש של חסידות קאסוב שהפכה בשנים האחרונות לאחת החצרות הגדולות והמשפיעות ביהדות החרדית בארה"ב. 

חמיו האדמו"ר מסערט ויז'ניץ יוצא הערב לארה"ב לניחום אבלים אצל חתנו האדמו"ר מקאסוב היושב שבעה בבורו פארק.

אהרן ברוך ליבוביץבחצר סערט ויז'ניץצילום: אהרן ברוך ליבוביץ

האדמור מקאסוב קאסוב סערט ויז'ניץ הרב שמואל הלוי וואזנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד