כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
איגוד לשכות המסחר

עצירת היבוא מטורקיה: "נעשה הכל כדי למנוע מהממשלה את המהלך"

איגוד לשכות המסחר יתנגד נחרצות לכל הצעות הממשלה בעניין | "אם הממשלה רוצה לעצור את היבוא מטורקיה לחלוטין אז היא תאלץ לפצות את היבואנים בסכום שנתי שיעמוד על ארבעה מיליארד ש"ח בשנה"

עצירת היבוא מטורקיה: "נעשה הכל כדי למנוע מהממשלה את המהלך"
סחר טורקי ישראלי צילום: שאטרסטוק

דיוני הוועדה הבינמשרדית לבחינת צעדי תגובה לחרם הטורקי על ישראל נפתחו בשבוע שעבר. באיגוד לשכות המסחר מסבירים כי הממשלה מתכננת בידול בין ענפי יבוא שונים ובכוונתה לסגור דה פקטו כמה מהם, בין היתר על ידי הטלת "היטל ביטחה", שמהווה כלי לחסימת יבוא שניתן להטיל על ענפים מסוימים במשק כשבמקרה דנן יביא המהלך לסגירת אותם ענפים ליבוא מטורקיה.

בתגובה לכך אומר נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן, כי יעשה ככל שביכולתו למנוע את מהלכי הממשלה וכי איגוד לשכות המסחר יתנגד נחרצות לכל הצעות הממשלה, "לא נאפשר לממשלת ישראל להחזיר את המשק הישראלי עשרות שנים לאחור. הצעדים הנידונים בין משרדי הממשלה יפגעו קשה בסל המצרכים של כל אזרח ויאיצו את משבר יוקר המחייה כלפי מעלה. החשש הגדול שלנו הוא שבעקבות מהלכי הממשלה יתחיל להיווצר מחסור בחלק מהמוצרים".

 Uri lenz/FLASH90טורקיהצילום: Uri lenz/FLASH90

איגוד לשכות המסחר ערך סקר בקרב עשרות יבואנים על השפעת משבר הסחר עם טורקיה על היבוא לישראל. הענפים הבולטים מבין הנסקרים הם חשמל ואלקטרוניקה (14%), פארמה וטואלטיקה (14%), חומרי בניה (לרבות מלט) (10%), כימיקלים 10%, חלפים לרכב (10%) ומזון (7%). מבין הנסקרים, 31% מספרים על ירידה של למעלה מ-50% בהיקף היבוא בתקופה שבין אוקטובר 2023 למאי 2024 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, 17% מתוכם מספרים על ירידה של בין 30% ל-50% ועוד 27% מבין הנשאלים מדווחים על ירידה של בין 10% ל-30%. רוב מוחלט של הנשאלים צופה כי תהיה עליית מחירים של מוצרים מיובאים – 83% מבין הנשאלים. השאלה האחרונה בסקר התייחסה לצפי של היבואנים בכמה אחוזים יעלו המוצרים – הערכות היבואנים מדברות על עליה של כ-20% בממוצע לפריטי יבוא הרלוונטיים. 

נוכח הנתונים הללו החליט תורג'מן לפעול למתן פיצויים בסך מיליארד דולר שהם 20% מסך היבוא הישראלי מטורקיה וזה ביחס ישיר לעליית המחירים הצפויה של פריטי היבוא מיעדים חלופיים: "אם הממשלה רוצה לעצור את היבוא מתורכיה לחלוטין אז היא תאלץ לפצות את היבואנים בסכום שנתי שיעמוד על ארבעה מיליארד ש"ח בשנה. כפי שהמדינה יודעת לפצות את העסקים שנפגעו באזורים שפונו במלחמה כך המדינה חייבת לפצות את היבואנים בעקבות החלטות של ממשלת ישראל למנוע יבוא מטורקיה. רוב מוחלט מבין היבואנים משוכנע כי צפויה עלייה במחירי היבוא ופועל יוצא מכך הוא עליית מחירים לצרכן".

טורקיה מסחר ממשלת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד