כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
השאבעס גוי בסקווירא

אונס או שוגג? הכרעת עמוד ההוראה בנוגע לגוי שהתגלה כיהודי

עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין בפסק הלכה על פרשיית ה'גוי של שבת' בחסידות סקווירא שהתגלה כיהודי: "אלו שהשתמשו בו אינם צריכים על כפרה שהכשילו יהודי בחילול שבת, משום שהיו אנוסים בדבר. אך ראוי שינסו לקרבו לשמור שבת מעתה". הפסק המלא

אונס או שוגג? הכרעת עמוד ההוראה בנוגע לגוי שהתגלה כיהודי
הגאן רבי יצחק זילברשטיין צילום: שוקי לרר

בשבועות האחרונים התפרסם סיפור שהרעיש את העולם היהודי כולו ופורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', כאשר גוי של שבת ששימש כמאבטח בשיכון סקווירא בניו יורק שבארה"ב, הגוי שגילו בן שבעים, עבד קרוב לחמש עשרה שנה כ"גוי של שבת" בסקווירא, ובחודש האחרון התגלה באופן פתאומי כי הוא בכלל יהודי. הדיינים בראשות אב בית הדין הגאון רבי יוסף ישראל אייזנברגר, אשר חקרו ודרשו את העובדות, אכן הורו להפסיק להשתמש בו, מאחר והתברר שמבחינה הלכתית הוא יהודי לכל דבר.

אברכים רבים מתושבי המקום, אשר עדיין נתונים בתדהמה לנוכח הגילוי המפתיע וליבם נקפם על חילולי השבת שנגרמו על ידם, שיגרו את שאלתם לארץ הקודש עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, ושאלתם בפיהם האם הם צריכים כפרה על שבעצם הכשילו יהודי בחילול שבת.

במכתב השאלה, שהתפרסם בגליון "דברי חמד" היוצא לאור מתורתו של עמוד ההוראה מידי שבוע, נכתב כי בעצם כל מי שהיה נצרך לגוי של שבת לאחר שקיבל היתר מרב, היה פונה אליו והוא היה עושה לו את המלאכה הנצרכת. מה שאירע, הוא שלפני כמה שבועות, אחד מהתושבים שוחח עמו, והוא סיפר על סבו ששם משפחתו היה 'רדיצקי' והוא ברח מאוקראינה בעקבות איזו פרשיה. כשהדבר נודע שכך היה שם משפחתו של הסבא, התפלאו כי זה נשמע כשם משפחה של יהודי...

ואכן לאחר שחקרו ודרשו נדהמו לגלות שסבו הנ"ל שהיה אביה של אמו, אכן היה יהודי וכך גם סבתו, וא"כ לפי ההלכה הוא יהודי גמור לכל דבר, שלצערנו גדל כל השנים כגוי. כמובן שמיד ביטלו את העסקתו כ'גוי של שבת', למרות שלא הצליחו להבהיר ולהסביר לו שהוא יהודי ולא גוי.

והשאלה היא, האם כל אלו שבמשך השנים השתמשו באותו 'גוי' של שבת צריכים כפרה על כך, שהרי נמצא שהכשילו יהודי בעשיית מלאכה בשבת, או שמא אינם צריכים כפרה כי היו אנוסים, שהיו בטוחים שהוא גוי ממש".

הגר"י זילברשטיין בתשובתו האריך בגדרי סוגיית חטאים בשוגג ובאונס, והאם מקרה זה נחשב כאונס או כשוגג, ובדבריו הכריע שהדבר נחשב לאונס גמור, שהרי אדם זה הוחזק לגוי, ומבואר במסכת קידושין שאם אחד הוחזק שהוא בן של פלוני, הרי הוא אביו, ואם יכה אותו הרי זה נחשב שהיכה את אביו ויסקלוהו. ומוכח מהדבר שחזקה הוא דבר ברור בעינינו. וכך גם בשאלתנו, שהוא היה מוחזק לגוי, ופרט שגם מגיע ממקום שרובם גויים הרי שמצטרף רוב לחזקה, ואם כן לא היה להם לחשוב שהוא יהודי, וממילא זה אונס גמור, ומפורש ברמב"ם בשלושה מקומות שחטא הנעשה באונס גמור אין צריך כפרה.

אך בסוף דבריו הסתייג עמוד ההוראה וכתב, שבכל אופן טוב יעשו אם יקרבו את אותו 'גוי' של שבת שהתגלה כיהודי, וישכנעו אותו אפילו בתשלום לשמור שבת, כדי לכפר על כל החילולי שבת שעשה בגרמתם, ובזה בוודאי גם אם אונס צריך כפרה, הרי זה כפרתם.

בשולי הדברים, הוסיף עמוד ההוראה חידוש הלכתי מעניין, שכל דבריו שאלו שהשתמשו בגוי של שבת שהתגלה כיהודי אינם צריכים כפרה, אמורים רק למי שהזמין את הגוי בהיתר על פי הוראת רב ולא עבר על איסור אמירה לעכו"ם. אך מאחר וקורה לפעמים שאנשים אינם יודעים ואינם בקיאים בהלכות אמירה לעכו"ם, ומזמינים את הגוי ללא היתר הלכתי, ועוברים על איסור אמירה לעכו"ם, א"כ אחד כזה אינו צריך לחזור בתשובה רק על אמירה לעכו"ם, אלא צריך לחזור בתשובה על שגרם ליהודי לחלל שבת על ידו, ואף שהיה אנוס שלא ידע שהוא יהודי, מ"מ כיון שפשע באמירה לעכו"ם נענש גם על מה שלא ידע שהוא יהודי, והביא על כך כמה ראיות.

חסידות סקווירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד