כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
פרופיל מרתק

מתנגד חריף של ישראל: הרוקח שמכהן כנציג היהודים בפרלמנט האיראני

הוא מגנה בכל הזדמנות את מדינת ישראל, מביע תמיכה בלתי מסויגת במשטר האיראני ואף בחיזבאללה, אך מנגד פועל ללא לאות לשמר את התרבות היהודית ברפובליקה האסלאמית ואף נחל הצלחות בנושאי כשרות ושמירת שבת • פרופיל מרתק

מתנגד חריף של ישראל: הרוקח שמכהן כנציג היהודים בפרלמנט האיראני
נציג היהודים בפרלמנט האיראני, דר' הומיון שמח צילום: באדיבות המצלם

מאז החלה המלחמה בין ישראל לעזה, נשמעים קולות של יהודים תושבי איראן שתוקפים באופן פומבי את מדינת ישראל. אחד הבולטים שבהם הוא דר' הומיון שמח, נציג היהודים בפרלמנט האיראני.

דר' שמח, בן 60, נולד בשנת 1964 למשפחה יהודית אדוקה בטהראן. אביו, יעקב שמח, היה איש עסקים מוכר בטהראן. הומיון סיים את לימודיו היסודיים בבית הספר בטהראן, ועשה את כל המבחנים הדרושים להיכנס לאוניברסיטה והתקבל לאוניברסיטת משהד ללימודי רפואה.

הוא התמחה בתרופות, וקיבל תעודת רוקח, ונחשב לבקי בתרופות. באיראן כולם מחויבים בשרות צבאי, ולכן הוא נשלח לעיר קרמנשה לעשות שם את שירותו הצבאי. לאחר שנתיים שירות הוא חזר לטהראן ופתח בית מרקחת באזור עני בטהראן.

הוא קיבל תשבוחות מהבסיג' (המשטרה החשאית) וממוסדות מדינה נוספים על סיוע למעוטי יכולת, במיוחד בתחום התרופות ועזרה לנזקקים. הוא גם ראש ועד הקהילה (אנג׳ומן קלימיאן) כבר במשך 15 שנה.

הומיון שמח החל את פעילותו החברתית והתרבותית בגיל צעיר כחבר בבית הנוער היהודי בטהראן, הוא היה פעיל בארגון הסטודנטים בעיר משהד, ונהכ להתפלל לעיתים בבית הכנסת בעיר. ד"ר שמח נשוי לדוריטה מעלמי ולזוג שני בנים.

לפני הבחירות הפנימיות בקהילה היהודית ב-2018, "אגודת הקילימיאן" היהודית, קראה לו להתמודד על נשיא הקהילה. בקהילה אמרו כי למרות לו"ז עמוס, ועבודה בתעשיית התרופות, הוא השתתף בבחירות וניצח ברוב גדול, והחל בפעילות לתקופה של ארבע שנים בתפקיד.

שמח פעל לסגור את בתי הספר בטהראן בשבתות לאחר 37 שנים של פעילות גם בשבת, וכן בלם את הירידה במספר התלמידים בבתי הספר היהודיים, וכן קיבל אישור מוועדת המקרקעין לקחת חזרה שטחים שהיו שייכים לקהילה היהודית.

שמח פעל להשיג תמיכה בארגוני נוער יהודיים, ופעל לשיפוץ בית הנוער היהודי בטהראן ויצר קשרים עם עמותות עירוניות נוספות. הוא פעל שמקומות הללו יעמדו תחת כל כללי הכשרות. 

שמח פעל למען יהודים בערים אחרות כולל שליחת מורים ללימודי עברית, הקים כיתות ללימודי דת, וסייע להקים משחטה כשרה עבור יהודי קרמנשה, כולל סיוע בנושאי כשרות ליהודי העיר איספהאן.

הפעילות של הומיון שמח התאפיינה במהלך כהונתו כראש "אגודת הקילימיאן" תמיד לשמר את הזהות והתרבות העתיקה של הקהילה היהודית באיראן. זה התבטא ביצירת מערכת יחסים קרובה מאוד עם הממשלה ומדינאים.

באדיבות המצלםנציג הקהילה היהודית בפרלמנט האיראני, ד"ר הומיון שמח בראיונות לתקשורת האיראניתצילום: באדיבות המצלם

בקהילה היהודית באיראן מציינים כי הומיון פעל יחד עם הרבנים לסגור את בתי הספר בשבת. רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גראמי שליט"א, פעל ללא לאות לוודא שבתי ספר יהודים סגורים בשבתות. הרב גראמי עמד מאחורי כיתות לימוד בנושאים יהודיים, כולל משחטה כשרה למהדרין, ומערך כשרות שחולש על כלל הקהילות היהודיות ברחבי איראן.

לשם כך שיתף פעולה נציג היהודים בפרלמנט עם הרב הראשי גראמי, וקידם יחד עם הרב מהלכים רבים לטובת היהודים באיראן, שמספרם מוערך ב-15.000 לערך, ליהודים יש חופש דת נרחב באיראן, ונדיר מאד לשמוע על תקיפת יהודים או אירועים אנטישמיים. גם ההתנכלות לקבר מרדכי ואסתר בעיר המאדאן, קרה על ידי גורמים מאד קיצוניים, והשלטונות גדעו את הדברים במהירות.

שמח שמכהן כיום כנציג היהודים בפרלמנט האיראני, מגנה באופן קבוע את ישראל בחריפות, הוא גינה את ישראל בגלל המלחמה בעזה, ושיבח את התקיפה האיראנית נגד ישראל בחודש מאי עם 300 טילים ומל"טים.

לדבריו: "זו רק תחילתו של הסיפור. המטרה שלנו לא הייתה לפגוע עם כל הטילים, אבל קודם יצרנו בלבול עם המל"טים ואז פגענו בעמדות הרצויות. ישראל הוציאה כ-1.5 מיליארד דולר כדי להדוף את התקיפה של איראן, בעוד שרחפנים והטילים שלנו עלו הרבה פחות. אנו מקווים שבקרוב העם הפלסטיני יחזור לבתיו ויחיה בשלום, ישראל הייתה צריכה ללמוד לא לפלוש שוב לאדמת פלסטין, אני מברך את האומה האיראנית על הניצחון הגדול הזה".

באדיבות המצלםנציג היהודים בפרלמנט הומיון שמח בטקס בטהראן לזכרו של חומייניצילום: באדיבות המצלם

אחרי חיסול בכירי המשטר האיראני בדמשק ב-1 באפריל האחרון, הוא פרסם כי הקהילה היהודית מביעה "שאט נפש מהפשע המביש הזה, אין ספק שבקרוב ננצח וננקום על העוול, ובחסדי הכול יכול יהיה שלום בר קיימא המבוסס על צדק, וההגינות תתגבר על הדיכוי".

בצעדות נגד ישראל, מקפיד שמח להופיע עם דגלי הרפובליקה האסלאמית של איראן, לפעמים גם יש דגלי פלסטין ודגלי חיזבאללה בין הצועדים. הוא גם שרף בעבר דגל ישראל ואמר כי "היהודים אינם מכירים בציונות".

דר' הומיון שמח הוא חבר בוועדת הבריאות של המועצה האסלאמית הפרלמנט האיראני. לפני המהפכה בשנות ה-70 חיו באיראן כ-100,000 יהודים, רובם ברחו מאיראן לאחר עליית האיסלאמיסטים לשלטון.

שמח אמר על ההפגנות בארה"ב נגד ישראל: "כל אדם חופשי רואה את חובתו להגן על המדוכאים. סטודנטים אמריקאים, כולל סטודנטים יהודים החיים באמריקה, השתתפו בהתקוממות נגד המשטר הציוני".

 
איראן מלחמת חרבות ברזל הומיון שמח הרב גראמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד