כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
תיעוד

עלייה לקבר והכרזה על הקמת ישיבה: 279 שנה לפטירתו של רבי שבתי מרשקוב זיע"א

279 שנים לאחר פטירתו, הופך קברו של המקובל רבי שבתי מרשקוב זיע"א למוקד עליה לתפילה • מסע הקודש לציון בעיירה רשקוב, שבחבל הבדלני טרנסניסטריה נערך בראשות רבה של מולדובה הרה״ג פנחס זלצמן ובהובלת משפיעים חסידיים • במעמד ההילולא הוכרז על הקמת ישיבה בקישינב מולדובה

עלייה לקבר והכרזה על הקמת ישיבה: 279 שנה לפטירתו של רבי שבתי מרשקוב זיע"א
המתפללים בציונו רבי שבתי מרשקוב צילום: באדיבות המצלם

עשרות שנים לאחר השואה שהכחידה כמעט לחלוטין את הקהילה היהודית במולדובה, תיפתח לראשונה ישיבה על טהרת הקודש בקישינב מולדובה. 

על הקמת הישיבה שתיקרא על שמו של המקובל רבי שבתי מרשקוב זי"ע, הכריז רבה של מולדובה הרה"ג פנחס זלצמן במעמד ההילולא של מחבר 'סידור רבי שבתי', בנוכחות עשרות יהודים מישראל ומהעולם שהשתתפו במסע הקודש לרגל יום ההילולא של המקובל רבי שבתי מראשקוב זי"ע. 

את המסע המיוחד לעיירה רשקוב הוביל המשפיע הרב יהושע שיינפלד, שחיזק את הקהל מדברי תורתו של בעל ההילולא.

רשקוב שוכנת בחבל טרנסניסטריה, חבל עצמאי בדלני במולדובה שנשלט על ידי הרוסים ואינו מוכר כישות עצמאית על ידי רוב מדינות העולם.

המתפללים בציונו רבי שבתי מרשקוב צילום: באדיבות המצלם

הקהילה היהודית במולדובה בראשות רבה של המדינה הרב פנחס זלצמן שמארגנת את המסע זו השנה השלישית ברציפות, מקימה בסמוך לציון את בית הכנסת האורחים שיעניק אש"ל למתפללים שיעלו לציון הקדוש לאורך השנה.

מסע הקודש, ששיאו היה בציון הקדוש בעיירה רשקוב, החל בעיירה דובסרי בציונו של רבי מענדל מבאר זי"ע וכן בגיא ההריגה בקברי אחים של אלפי יהודי בסרביה שנרצחו על קידוש השם על ידי הנאצים בשואה.

בביקור ברשקוב, נכנסו משתתפי המסע גם לשרידי בית הכנסת במקום, שנבנה לפני מאות שנים ובו התפללו ולמדו גדולי תורה וחסידות שהתגוררו ופעלו ברשקוב לאורך הדורות.

למסע נלוו גם חבורת בעלי מנגנים, שהפליאו בניגוני דבקות חסידיים מרטיטים. בשיאו של המסע, השתטחו המשתתפים על ציונו הקדוש של רבי שבתי זיע"א. בתפילה המרגשת נאמרו פרקי תהילים על מצב עם ישראל ולהצלת עולם התורה.

רבה של מולדובה, הרב פנחס, זלצמן אמר: "כשמתהלכים בעיירות בטרנסניסטריה, מרגישים באוויר את העוצמה של ההיסטוריה היהודית שפרחה כאן לפני השואה הנוראה. בכל מקום ניתן לחזות במבנים ובתי עלמין שמלאים בעדויות לא רחוקות על חיים שלמים של קהילות יהודיות ענפות. הקהילה היהודית במולדובה, לקחה על עצמה את האחריות להחיות את ההיסטוריה ולשמר את המורשת האדירה כמו בציון רבי שבתי ובערים נוספות. בשנים האחרונות זכינו לפריחה והתעצמות של הקהילות ברחבי החבל, ובמיוחד בטירספול בירת טרנסניסטריה".

רבי שבתי מרשקוב הילולה ישיבה חדשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד