כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
מתבצעות עבודות שיקום

הקהילה היהודית פועלת להציל בית כנסת מהמאה ה-18, שנפגע ברעידת אדמה

הקהילה היהודית בפירנצה שבאיטליה פועלת להציל את בית הכנסת שנפגע ברעידת האדמה בסיינה. בית הכנסת עומד מהמאה ה-18. בית הכנסת, שתוכנן על ידי ג'וזפה דל רוסו בשנת 1786, מושך אליו אלפי מבקרים מדי שנה

הקהילה היהודית פועלת להציל בית כנסת מהמאה ה-18, שנפגע ברעידת אדמה
בית כנסת: אילוסטרציה צילום: Pixabay

הקהילה היהודית בפירנצה איטליה גייסה מאות אלפי יורו כדי להציל בית כנסת מהמאה ה-18 בסיינה, לאחר רעידת אדמה שפגעה בבניין בשנה שעברה.

בית הכנסת תוכנן על ידי האדריכל פלורנטיני ג'וזפה דל רוסו בשנת 1786, פנים בית הכנסת מעוטר בעיטורים. מיוחדים ומכיל חפצי אמנות רבים, כולל כיסא מגולף של אליהו הנביא וחפצים קטנים יותר שנשמרו בארון קודש שלצידו עמודי שיש. 

לוחות זיכרון לזכר מאות שנים של רדיפות: הפוגרום ב-1799 והגירושים למחנות המוות על ידי הנאצים ב-1943. הבניין הפך למוזיאון  ומושך אליו אלפי מבקרים מדי שנה, זהו אחד מבתי הכנסת היהודים הבודדים שנותרו באירופה לפני המאה ה-19 שעדיין השתמשו בהם לתפילה.

רעידת אדמה בעוצמה 3.5 בסולם ריכטר התרחשה בסיינה בפברואר 2023, קורות התקרה זזו הצידה, והגג של בית הכנסת הפך ללא יציב. הכניסה הייתה חסומה, המבקרים יכלו להציץ לתוך חדר התפילה אך לא יכלו להיכנס אליו, התפילות עברו בעזרת נשים בקומה הראשונה.

באפריל האחרון הוצב בית הכנסת ברשימת 7 המונומנטים ואתרי המורשת שנמצאים בסכנת הכחדה באירופה, יוזמה משותפת של פדרציית המורשת התרבותית הפאן-אירופית Europa Nostra ומכון ההשקעות האירופי (EIB). "ההכרה סייעה לקבל תרומות עבור התיקונים", אמרה ברט לונדה, סגנית נשיא הקהילה היהודית של פירנצה, לתקשורת המקומית, "זה באמת הגביר את המודעות לאתר הזה", היא אמרה.

עבודות השיקום החלו במאי והסיום צפוי להימשך שלושה חודשים. מומחים ייצבו תחילה את פנים בית הכנסת לפני תיקון גג הבניין ויחזירו את העיטורים הניאו-קלאסיים.

אתרי מורשת יהודיים רבים אחרים ברחבי איטליה נמצאים אף הם בסיכון. האוכלוסייה היהודית במדינה הצטמצמה לכ-28,000 מ-47,000 ב-1938, ובתי כנסת נהרסו, או הוסבו לכנסיות, הפכו למוזיאונים או נהרסו.

אנה די קסטרו, הארכיונאית של הקהילה היהודית של פירנצה, מעריכה שרק כ-20 בתי כנסת פועלים כיום באיטליה, רבים נוספים פתוחים למבקרים.

איטליה פירנצה בית כנסת רעידת אדמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד