כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
לאחר מחלה קשה

אבל כבד בעולם החסידות: האדמו"ר מקאסוב זצ"ל מגדולי אדמו"רי ארה"ב

עם צאת השבת התעטף עולם התורה והחסידות באבל כבד עם הסתלקותו של האדמו"ר מקאסוב זצ"ל שהלך לעולמו לאחר מחלה קשה בגיל 66 | אלפים היו משחרים לפתחו של הרבי | הלוויה הבוקר מבית מדרשו בבורו פארק למונסי

אבל כבד בעולם החסידות: האדמו"ר מקאסוב זצ"ל מגדולי אדמו"רי ארה"ב
הרבי מקאסוב צילום: אברומי ברגר - די וואך

אבל כבד בעולם החסידות: מארה"ב מגיעה הידיעה עם צאת השבת על הסתלקותו בשבת קודש של האדמו"ר הגאון הצדיק רבי שרגא פייבוש הגר מקאסוב זצוק"ל מגיד מישרים, פה מפיק מרגליות, דולה ומשקה ממעיינות מאורי החסידות ומגדולי האדמו"רים בארה"ב בעל ה'עבדא דמלכא', שהלך לעולמו לאחר שחלה במחלה קשה והוא בן 66 בפטירתו.

מסע הלוויה תצא הבוקר (ראשון) בשעה 10:45 (שעון ניו יורק) מבית מדרשו בשדרה ה- 13 פינת רחוב ה- 55 בבורו פארק בדרכה למונסי שם תצא הלוויה בשעה 12:45 מביהמ"ד 'אמרי חיים' ויז'ניץ בשיכון ויז'ניץ לבית החיים במקום שם ייטמן. 

מביאים את המיטה של האדמו"ר זצ"ל צילום: ברוך גודלבסקי

האדמו"ר זצ"ל נולד ביום כ"ו טבת תשי"ח בברוקלין לאביו הרה"צ רבי אברהם יהושע השל הגר זצ"ל, האדמו"ר מקאסוב-זאלישטשיק, בנו של הרה"ק רבי שרגא פייבוש מזאלישטשיק זצ"ל, שהיה בנו של האדמו"ר ה'אמרי ברוך' מויז'ניץ זצ"ל, וחתנו של בעל ה'לקט עני' זצ"ל מקאסוב.

בהגיעו לגיל המצוות נכנס ללמוד בישיבת 'באר שמואל' בבורו פארק וכן בישיבת 'שערי יושר' בברוקלין, ברבות הזמן ביקש האדמו"ר לקיים את מאמר חז"ל "הוי גולה למקום תורה", ובעידודו של אביו האדמו"ר זצ"ל ואמו הרבנית ע"ה, שם פעמיו ללמוד תורה בהיכלה של ישיבת פוניבז' בבני ברק. עד מהרה נודע שם כאחד ומיוחד מהאריות שבחבורה, כשראשי הישיבה ורמי"ה שמים את עיניהם עליו ומתפלפלים עמו בריתחא דאורייתא שעות ארוכות. כמו כן למד בישיבת חכמי לובלין אצל מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל.

שוקי לררעם חמיו הגרח"מ וואזנר זצ"לצילום: שוקי לרר

באותו העת עת למד תורה בבני ברק, היה שם את פעמיו להיכלו של ש"ב האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' מויז'ניץ זצ"ל, וכבן משפחה זכה לקרבה יתירה ממנו. כעבור שנים מספר שב לביתו שבברוקלין, ושוב גלה למקום לתורה לישיבת בית מדרש גבוה לייקוד שבניו ג'רזי שם המשיך בלימודיו והפליא את רבותיו בשקידתו על התורה יומם ולילה.

בהגיע לפרקו נשא את רעייתו הרבנית הצדקנית שרה רעכל שתחי' בתו של הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזנר זצ"ל בעל ה'מחשבת הלוי' ובנו הגדול של מרן פוסק הדור בעל ה'שבט הלוי' זצ"ל שהכירו מישיבת חכמי לובלין. לאחר נישואיו היה במשך תקופה ארוכה סמוך על שולחנו של חותנו זקנו הגדול שברוב חביבות השתעשע עמו וקירבו והדריכו בנבכי דרכי ההוראה, ובהמשך הביע קורת רוח מרובה כשנתקבל נכדו זה לכהן פאר כמו"ץ קהילת וויז'ניץ בבורו פארק ונתפרסם כאחד מגדולי מורי הוראה המובהקים בארה"ב.

לאחר כמה שנים שהתגורר בארץ הקודש ברחוב רשב"ם בבני ברק עבר לארה"ב בכדי לקיים מצוות כיבוד אב ואם שביקשו ממנו לבוא להיות להם לעזר. על פי בקשת האדמו"ר בעל ה'תורת מרדכי' מויז'ניץ זצ"ל, שם גם נמנה על חשובי החסידים, התמנה לכהן פאר כדומ"ץ קהל 'תורת חיים' ויז'ניץ בבורו פארק, ועד מהרה תפס את מקומו בשולחן המזרח של גדולי מורי ההוראה בעיר.

בחודש אייר תשנ"ט הסתלק אביו האדמו"ר הרה"צ רבי אברהם יהושע השל הגר זצ"ל, האדמו"ר מקוסוב- מזאלישטשיק, מסע הלוויה היה בהשתתפות האדמו"ר ה'תורת מרדכי' מויז'ניץ זצ"ל, וכן מחותנו האדמו"ר ה'חכמת אליעזר' מסערט ויז'ניץ זצ"ל ששהה אז בארה"ב. ואז התמנה לעלות על כסא האדמורו"ת כממשיך שושלת הקודש לבית קאסוב.

איציק ו.הרבי מקאסוב בתפילה בכותלצילום: איציק ו.

מאז החלה הנהגתו בקודש וכאיש על העדה עמד בראש המלכות לבית קאסוב כשהוא משמש כאב רחום לחסידיו באצילות רחימאית דקדושה בדרכו השמורה והסלולה לו מבית אבותיו לבית קאסוב - ויז'ניץ.

האדמו"ר נודע כאיש חינוך רב פעלים, כשהורים רבים היו מבקשים את עצותיו המחכימות בשדה החינוך. שיחותיו הנלהבות נודעו לשם דבר בתוך אמוני עם סגולה, ובכל עת היו רבים נוהרים להאזין למשאיו המאלפים בהם הדריך את השומעים מכל החוגים והעדות בנפתולי החיים, לדעת אשר הדרך אשר ילכו בה.

משחר נעוריו נודע בעבודת התפילה הנאדרת בקודש בהתפשטות הגשמיות ממש, תפילתו הייתה כמונה מעות ממש, כשהיה עובר לפני התיבה היה מעורר את כל הקהל כשהוא משתפך כבן המתחטא לפני אביו שבשמים. הרבי היה מהמשפיעים הגדולים ביבשת אמריקה, ממפיצי תורת החסידות, מעורר ומלהיב המונים לתורה ועבודת הבורא. בלשון לימודים הרים קרנם של מאות תלמידים לתורה וליראת שמים, שעיצב את דמותם ואישיותם של רבים וטובים ברחבי ארה"ב.

די וואךהאדמו"ר מקאסוב בחג הסוכותצילום: די וואך

הרבי הנהיג ברמה את קהילתו בבורו פארק בה עובדים את הבורא במסירות, התפילות נערכות שם בכוונה ובהתעוררות עצומה, עשרות אברכים היו מודרכים על ידו בתורה ועבודת ה'. 

דרשותיו המלאות וגדושות בדברי חיזוק והתעוררות עמוקים היו נובעים מפנימיות הלב, הם משכו קהל רב, ובעיקר בלילי שבתות ובשעת רעווא דרעווין בסעודה שלישית, היו מגיעים ומתאספים לבית מדרשו יהודים הצמאים לדבר ה'. שיעורי התורה שלו מהדהדים בהיכלי תורה והוראה.

הרבי חיבר את הספרים 'שבת מלכא קדישא', שני כרכים, על ענייני שבת במשנת החסידות. 'מעיינא דמלכא', מאמרים ביסודות החסידות וספרו 'עבדא דמלכא', על ענייני תפילה על פי החסידות.

הרבי היה קשור בכל נימי נפשו לארץ ישראל ולעיר הקודש ירושלים והיה מגיע תדיר בימי בין הזמנים בימים שבהם כל הציבור החרדי שוהה בקאנטרי. לקראת סיום שהותו בארץ ישראל נוהג היה להגיע ל'משכן שילה' שבאתר שילה הקדומה שם נערך מעמד תפילה רבתית לעורר רחמים לישועת הפרט והכלל  ובמיוחד לחשוכי ילדים.

שלומי טריכטרהרבי מקאסוב בשילהצילום: שלומי טריכטר

זכה האדמו"ר זצ"ל והותיר דור ישרים מבורך. בניו: הרה"צ רבי מנחם מנדל דוד הגר חתן האדמו"ר מסערט ויז'ניץ ורב בית המדרש קאסוב בירושלים, הרה"צ רבי יעקב שמשון הגר, הרה"צ רבי ברוך הגר רב חסידי קאסוב בלייקווד, הרה"צ רבי משה הגר, הבחור הנפלא מרדכי ישראל הגר, והרה"צ רבי יהושע העשיל הגר.  

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

האדמור מקאסוב קאסוב הרב חיים מאיר הלוי וואזנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד