כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
"לא מסתתרים"

יהודי דאגסטן נחושים לבנות מחדש את בית הכנסת לאחר הפיגועים

לאחר ההרס של בית הכנסת בעיר דרבנט בן 110 שנה, שהיה מרכז לחיים יהודיים באזור, הרב הראשי אומר שהקהילה המקומית "לא מתכוונת להסתתר מאחורי חומות גבוהות ולהיבהל"

יהודי דאגסטן נחושים לבנות מחדש את בית הכנסת לאחר הפיגועים
פנים בית כנסת השרוף בדאגסטן צילום: צילום מסך TASS

יהודים באזור המוסלמי של דאגסטן בדרום רוסיה אומרים שהם נחושים להתארגן מחדש ולבנות מחדש את בית הכנסת לאחר מתקפה קטלנית של טרוריסטים איסלאמיים על כנסיות ובתי כנסת בשתי ערים בסוף השבוע שעבר.

בהתקפות בבירה מחצ'קלה ובעיר דרבנט ביום ראשון לפני כשבוע נהרגו 21 בני אדם - רובם שוטרים, ולפחות 43 נוספים נפצעו באזור בצפון הקווקז בים הכספי.

בית כנסת בדרבנט בן 110 שנה, שהיה מרכז לחיים יהודיים באזור, נהרס בשריפה במהלך הפיגועים. בין ההרוגים היה הכומר ניקולאי קוטלניקוב, בן 66.

"המסר שאנו מקבלים מהקהילה היהודית בדאגסטן הוא שהם לא מתכוונים להסתתר מאחורי חומות גבוהות ולהיבהל מקיצונים", אמר רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר לסוכנות הידיעות AP.

"הם יקיימו את מצוות הדת שלהם בגלוי", אמר הרב. "הם אופטימיים שהממשלה תנקוט צעדים כדי להגן עליהם. הם מאמינים שהם יכולים לבנות מחדש ולהתחזק".

דאגסטן, עם אוכלוסייה של כ-3 מיליון איש, מגוונת מבחינה אתנית עם יותר מ-40 שבטים עם כמה שפות. כולן קהילות קטנות.

הרב לאזאר אמר שלרוב האוכלוסייה המוסלמית בדאגסטן עדיין יש מערכת יחסים טובה עם יהודים והוא שותף לחרדה בגלל הפיגועים.

"זו לא הייתה רק התקפה על יהודים, אלא גם על כנסיות, המדינה וכל האנשים", אמר. "רוב המוסלמים בדאגסטן מודאגים גם מהגל החדש הזה של קיצוניות. אבל אנחנו יודעים שזה מגיע מחוץ למדינה ואחוז קטן מאוד מהמוסלמים מושפע מאידיאולוגיה כזו".

להערכת הרב, לאחר יציאה של יהודים רבים במהלך מלחמות צ'צ'ניה, נותרו בדרבנט כ-500 משפחות בלבד וכ-200 במאצ'חלה.

הרב אמר כי לא שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר התקיפה, אך הוא מקווה שדאגסטן, כולל הקהילה היהודית שלה, יקבלו הגנה מהמדינה.

הרב לאזאר אנטישמיות טרור רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד