כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
קידום חקיקה

לצורך הבטחת ביטחון המזון במדינה: הסדרי פיקוח על המלאי התפעולי של גרעיני חיטה

משרד החקלאות מקדם חקיקה לקביעת הסדרי דיווח ופיקוח על המלאי התפעולי של גרעיני חיטה למאכל ורכיבי מזון לבעלי חיים

לצורך הבטחת ביטחון המזון במדינה: הסדרי פיקוח על המלאי התפעולי של גרעיני חיטה
חיטה. אילוסטרציה צילום: pixabay

מדינת ישראל מחזיקה מלאי חירום במגוון מוצרים קיומיים וחיוניים, באמצעות משרדי הממשלה הרלוונטיים. משרד החקלאות מנהל את מלאי החירום של חיטה למאכל אדם ומספוא להזנת בעלי חיים. מלאי חירום זה הוא קריטי לשם הבטחת אספקת המזון לתושבי מדינת ישראל. 

מלאי החיטה חיוני להבטחת זמינותם של לחם ומוצרי מאפה בסיסיים נוספים ומלאי המספוא חיוני להבטחת זמינותם של מוצרי המזון שמקורם מהחי – בשר, ביצים, חלב ומוצריו. כיום, המשרד מנהל את מלאי החירום במסגרת הליך מכרזי ובהתאם לתרחיש הייחוס שמועבר על ידי הרשות לחירום לאומית (רח"ל).

במשרד החקלאות מציינים שניטור קבוע ושוטף של המלאי התפעולי יסייע לספק לדרג המקצועי תמונת מצב לא רק של החירום אלא גם של השוטף ותהווה כלי חשוב בקבלת ההחלטות. כך יהיה ניתן לשלוט במלאי התפעולי שלא ירד מתחת לרמות שייקבעו, כאמצעי נוסף על מלאי החירום. על סמך המידע ונתוני המלאי, יתאפשר למשרד לקבל החלטות, בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון ובמערכות רלוונטיות נוספות, אודות המהלכים אשר בהם יש לנקוט לשם השמירה על ביטחון המזון של אזרחי מדינת ישראל.

כל מי שברשותו ובאחזקתו חיטה המיועדת למזון לאדם או רכיבי מזון לבעלי חיים, יהיה מחויב בניהול כל סוגי המלאים שברשותו בגיליון ממוחשב, ובדיווח למשרד החקלאות באופן מקוון. בין הגרעינים המדווחים: גרעיני תירס, גרעיני שעורה, כוספת סויה, כוספת ליפתית, כוספת חמניות, גלוטן תירס, שומן דקלים, ויטמינים ומינרלים לבקר צאן ועופות ועוד. הדיווח יתקבל מכלל השחקניות בשוק: טחנות קמח, מכוני תערובת, מרכזי מזון, תאגידים לסחר בגרעיני חיטה למאכל ומספוא, רפתות, לולים ודירים.  

לאחר מעבר החקיקה, המשרד צפוי לקבל דיווח על כל סוגי המלאים. חובת הדיווח תכלול גם ציון מיקום גיאוגרפי של סוגי המלאים ופרטי בעלי המלאי בסוגי המלאים. המשרד אף יסמיך מפקחים לטובת הנושא, לטובת בקרה, ניטור ולקיחת בדיקות מעבדה. 

בימים הקרובים, צפוי המשרד לצאת בהליך שיתוף ציבור לציבור הרלוונטי למהלך זה, על מנת לדייק את דרישות המשרד ושקילת כלל השיקולים שיביאו לאיזונים הנדרשים, תוך הבטחת ביטחון המזון הלאומי. לצד זאת, פועל המשרד לתקצוב שוטף של מלאי החירום המוחזק על ידי המשרד, בהתאם לתרחיש הייחוס הנקבע על ידי רח״ל.

מדינת ישראל משרד החקלאות חיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד