כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
המסע אל הפיליפינים

תופעת טבע היפה בעולם: הכירו את תאורת החירום הביולוגית שכרמלי פגש

יצחק כרמלי משתף בסרטון נוסף ממסעו לאיי הפיליפינים, והפעם על הגחליליות המאירות בלילה. "התופעה של הגחליליות המאירות על נהר אבטאן כשהן רצות אצות ומנצנצות, נחשבת לאחת מתופעות הטבע היפות בעולם"

תופעת טבע היפה בעולם: הכירו את תאורת החירום הביולוגית שכרמלי פגש
כרמלי בפיליפינים צילום: יצחק כרמלי

פרשת שלח: "וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה"

על שיט על נהר אבטאן ועל תאורת חירום ביולוגית שאולי מותרת בשבת

היתה זו אכזבה גדולה, גדולה אף מאוד. יצאנו לשיט מיוחד על נהר אבטאן לחזות באחת מתופעות הטבע המענינות שבפיליפינים, ואולי בעולם כולו.

כרמלי בפיליפינים צילום: יצחק כרמלי

עם רדת החשיכה, עלוות העצים שלאורך הנהר מתחילה להאיר כגרילנדה ענקית הנמשכת לאורך עשרות ק"מ והמאירה במיליוני נצנצים.

אז, מה שקורה שם עם החשיכה, מיליוני גחליליות השוכנות על העצים שלגדות הנהר, מתחילים להבהב ולהאיר באור יקרות (הסבר קצר על תאורת הגחליליות תמצאו בפינת ההלכה).

התופעה של הגחליליות המאירות על נהר אבטאן כשהן רצות אצות ומנצנצות, נחשבת לאחת מתופעות הטבע היפות בעולם.

למזלי, באותו ערב החל לרדת גשם קל, מה שמנע מהגחליליות לייצר אור ולהרוס את המסיבה.... אבל היו שם כמה בודדות עקשניות שהתעקשו כן להאיר ולשמח אותי, אחת מהן בחרה לנחות על כף ידי והשניה נכנסה והאירה מתחת לחולצתי.

ולפינת ההלכה: הסתפקתי האם יהיה מותר בשבת להחשיך חדר שיש בו גחליליות? ואולי אפי' במתכוין שיאירו הגחליליות? שהרי עם ההחשכה הגחלילית מתחילה לייצר את האור. והנה יש להבין כיצד נוצר האור. למעשה אור הגחלילית אינו דולק בשעות היום, רק בשעת החשיכה מפרישה הגחלילית מתחת לבטנה חומר כימי וכשהוא בא במגע עם האויר הוא מתחמצן ויוצר תגובה כימית הנקראת ביולומינסנציה מה שמביא לתאורה הביולוגית. ולא ברור לי עדיין האם היא מייצרת את האור מיד, או לאחר שהות קצרה, מה שהופך את הפעולה לגרמא.

והנה איסור דאורייתא מצד מבעיר ודאי שאין, שכן התאורה מוגדרת כ "אור קר", וזה לא היה הדרך במשכן להבעיר אש ובודאי אין משום מוליד אור.

והנה אפי' בתאורת הלד (שכולם אסרו להדליקו בשבת) מתאמצים הפוסקים להסביר מדוע לאסור. ויש אפי' שאסרו לד מצד מוליד ריח... ואולי יהיה מותר מעיקר הדין להאיר חדר בשבת עם גחליליות?

ויש עוד המון לדון בענין... ואכמ"ל

יצחק כרמלימודעת פרסוםצילום: יצחק כרמלי

 
יצחק כרמלי פיליפינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד