כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
רבים יחרימו

אחרי התרסקות המסוק: האיראנים יוצאים לבחור נשיא חדש

61 מיליון תושבים איראנים יוצאים היום לבחור נשיא, לאחר מותו המפתיע של הנשיא הקודם ראיסי בהתרסקות מסוק. ההשלכות של בחירות אלו יהיה נרחבות וישפיעו על אופייה של איראן בארבע השנים הקרובות

אחרי התרסקות המסוק: האיראנים יוצאים לבחור נשיא חדש
חמינאי מצביע בבחירות לנשיאות צילום: צילום מסך

איראן מצביעה היום (שישי) לנשיא הבא שלה, לאחר מותו הבלתי צפוי של הנשיא לשעבר איברהים ראיסי בהתרסקות מסוק. לתוצאה עשויות להיות השלכות הרבה מעבר לגבולותיה של איראן. 

אמנם לא היה מועמד מוביל ברור לקראת ההצבעה, אבל כולם פרט לאחד מששת המועמדים שאושרו להתמודד נחשבים לשמרנים אדוקים  - ועל מחציתם הוטלו סנקציות על ידי ממשלות המערב. מתוך ששת המתמודדים הראשוניים, ארבעה נשארו במירוץ לאחר ששניים נשרו אתמול. 

אם לא יהיה רוב ברור לאחר ההצבעה היום, שני המועמדים המובילים יעמדו בפני סבב הצבעה שני ב-5 ביולי. הזוכה יכהן במשך ארבע שנים - שצפויות להיות סוערות ורוויות אתגרים. 

אחוז ההצבעה בבחירות הללו צפוי להיות נמוך. האיראנים ילכו לקלפי על רקע כלכלה מוכה, חוסר שביעות רצון נרחב ופעולות קשות נגד התנגדות מצד המשטר. איראן מתמודדת גם עם אינפלציה גבוהה, סנקציות מערביות כבדות, מתיחות גוברת עם ארה"ב, וההשפעה של מלחמת ישראל בחמאס. 

ההצבעה פתוחה לכ-61 מיליון איראנים, אך רבים התחייבו להחרים את הבחירות. מועצת השומרים האולטרה-שמרנית של איראן היא זו שקובעת מי רשאי להיבחר, והיא אישרה רק לשישה מועמדים להתמודד לנשיאות, מתוך רשימה של 80 נרשמים.

 
איראן האיתוללה עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד