כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

שמחות קטנות: הרגעים של סוף שנת הלימודים // אפרת ברזל

תלמידות שנפרדות ממורות, מורות שנפרדות מתלמידות | אפרת ברזל בטור אישי על שמחות קטנות בחינוך בנותינו וגם מה עשתה אפרת כשנותרה לבדה בכיתה של בתה – המורה יצאה להפסקה

שמחות קטנות: הרגעים של סוף שנת הלימודים // אפרת ברזל
אילוסטרציה צילום: freepik

רגעים של שמחת סוף שנת הלימודים

בשמחות קטנות אני חושבת שאני יותר טובה. באיסופי רגע. ועוד רגע. פשוטים. בסוף, זה הגובלן האמיתי שעושה את החיים.

באירועים בומבסטיים אני פחות טובה. אני לא מדברת על שלב ההפקה וההכנות, באלה אני עוד די בסדר, מלאת רעיונות, אני פחות טובה בלהנות בזמן הארוע הגדול עצמו.

הדציבלים הגבוהים של המוסיקה ברמקולים, הנסיון לדבר ולהתגבר על הווליום שלהם, הלהגיד שלום לכולם, לפעמים נתפסות לי הלסתות, נשחקים לי המיתרים, אני תמיד מרגישה שלא הספקתי להיות מספיק עם מי שרציתי ועם מי שחשוב, עם מי שהגיע, ומי שטרח, דואגת אם כולם נהנים, וראו את הפרקטלים של הברוקולי שהוספנו עליהם כסף למנות.

לא יודעת אם כולם שמים לב מספיק לשיק של קו השמלות, אם קלטו איך רזינו כולנו כדי להיכנס אליהן, לא בטוחה שבסחבות של בישולי השבת אני פחות צוהלת. אם היה אפשר אולי לשלב אירועים גדולים במטבחים קטנים, היתה החצוצרה שלי מביעה יותר רננות.

אני לא בטוחה שבארועים גדולים אני מתפקדת במיטבי,

הצפיפות של הפרחים על השולחנות ובכניסה, והמון אגוזי לוז מרוסקים בגדלים שונים על כל מנה,

אני לא בטוחה שאני טובה במסות,

אולי זו הסיבה שכשהתחלתי לכתוב כאן את כור הברזל, וביתי השניה, התחתנה, אמרתי לה שבמקום זרי ענק על כל שולחן, נשים בחלק מהשולחנות צנצנת עגולה שקופה עם דג. זהב. אחד. בשקל.

בעזרת הנשים כמובן.

מעטים הם הגברים שבכלל שמים לב ממה מורכב מרכז השולחן שלהם, ולכן אפשר לשים להם גם חומוס גרגרים, בזמן שבאותה עת של מנה הנשים יקבלו 'סלט שורשים', מנה שהתאהבתי בה לאחרונה. שורש סלרי, שורשי סלק, שורשי פטרוזיליה, חתוכים חוטים חוטים דקיקים, מעורבבים עם איטריות אורז שקופות באותה דרגת עובי בדיוק.

בחתונה ההיא, של בתי, חלק מהבנות נכנסו לדיאטה קשה עקב חוסר יכולת לאכול ליד הדג ששחה להם מול העיניים, דג זהב אחד, אבל חי, קיים, שמח לפי הקצב של הבומים, קשקשים וסנפירים מרקדים במעגלים.

כשהבנות תיכף מסיימות את שנת הלימודים הזאת, אני טובה בשמחות קטנות של רגעים, ולא במסיבות סיום גדולות. למרות, שגם הן, כנראה חשובות.

חושבת על פסיפס מפגשי האינסוף שבנו את בנותינו, בוקר בוקר, לב מול לב, איך יוצאת בבוקר מביתה מורה, ומהצד השני של העיר, יוצאת תלמידה, והן נפגשות. בכיתה.

וזו תקבל וזו תיתן, ותמיד, כמובן הנתינה דיפוזית לשני הצדדים, בדיוק כמו בכל מערכת יחסים. מורה מקבלת לא פחות מתלמידה, עבור עצמה, מהרגע הזה שאישיות פוגשת אישיות.

"כשהתלמיד מוכן המורה מגיע", אף מערכת יחסים אינה רק נתינה או קבלה, אלה לא רק התלמידות שיכולות לסכם שנה עם כמה גדלנו וכמה קיבלנו, כמה למדנו ואיך העשרנו את עצמנו השנה, אותן השאלות יכולות להישאל על ידי המורות.

ב"עכשיו אני מתפללת", פרקים שלמים השקעתי בלנסות להסביר על הביחד הזה של מערכות יחסים בשדה החינוך, כמה מערכות כאלה יכולות לבנות לשני הצדדים, וכמה צריך להיזהר ממערכות כאלה שיכולות להיות חולות.

באסיפת האמהות האחרונה, שהיתה ממש לא מזמן, בבית הספר של הקטנה שלי, "תפארת תמר", זכיתי לשמחה קטנה שעשתה לי המון. אני חושבת שגם לה. לילדה.

תעודות, ודפי משוב, בטח. אבל בדיאדה ההורית, זו המחנכת באמת, בסיס הקשר, יום יום, שמחות קטנות של סנדוויץ': קרה לי משהו באסיפה הזו, שלא ידעתי איך להודות עליו לאלוקים. יש לו כזאת שליטה על זמנים.

נכנסתי לכיתה בתורי, וישבתי עם המורה, דוברת.

שנייה אחרי שנכנסתי, היתה הודעה מהמנהלת שכעת יש הפסקה, הפסקת ערב, עבור המורות היושבות בכיתה כבר כמה שעות.

אמרתי למורה דוברת, שבטח בטח, שתצא להפסקה, שתרגיש הכי בנוח, שתיקח את כל הזמן שבעולם, אבל שתשאיר אותי לבדי כאן בכיתה של בתי.

וזה מה שקרה.

נשארתי. ילדה בת חמישים ואחת וחצי.

בתוך כיתה ז 4.

לא רציתי שהוא יגמר לי.

הייתי לבד זמן רב במקום בדיוק בו נמצאת יום יום בתי.

מה עשיתי עם עצמי?

העתקתי מהקירות על דף את כל המסרים, זיהיתי בצד את הסידור של הקטנה שלי, בכיתי אליו כמה דמעות שבורא עולם ישמע ממנה את התפילות. זיהיתי סווטשירטים שהיא שכחה, מיימיה שלה, עזובה,

זזתי ימינה ושמאלה עם המחשבות, קראתי שוב את המסר משמאל ללוח,

וגיבשתי לי תוספת של ניסוח.

לתפילה:

"בורא עולם, זכינו כהורים וכמורים, לגדל את הבנות לאהבתך, לקיום מצוותיך בשמחה, לדעת להיות קשובות למיוחדות שלכן כל אחת ואחת, מצד אחד, ומהצד השני לדעת איך ברכות לעשות נכון שתמשיכו את שרשרת הדורות, גם כשאתן הולכות ומתבגרות".

"כי בחרתן מורות לתת את הלב,

אין ספור תלמידות שבאות להודות,

תודה לכם- צוות",

מתוך שיר ששלחה לי המורה יסכה עזר, תיכון, נתיבות.

אפרת ברזל טור אישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}