כ"ד סיון התשפ"ד
30.06.2024
איזה מין נפוץ בישראל?

יוצאים לרחוץ בים? שימו לב! נחילי המדוזות בדרך

בעקבות עומסי החום צפוי להופיע בשבוע הבא נחיל מדוזות ולהפיץ את ים תיכון. הרוחצים בים כבר מדווחים על צריבות ומפגש עם מדוזות מסוגים שונים | איזה מהמינים נפוצים יותר בחופי ישראל?

יוצאים לרחוץ בים? שימו לב! נחילי המדוזות בדרך
נחילי מדוזות בחיפה צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים

חודש יוני ועומסי החום מביאים איתם את נחיל המדוזות שאמור להגיע בשבוע הבא ולהציף את ים תיכון. כעת נחיל המדוזות באזור מפרץ חיפה, הרוחצים בים כבר מדווחים על צריבות ומפגש עם מדוזות מסוגים שונים בים החל מהמדוזה הלבנה החוטית הנודדת, המדוזה החומה פעמונית נקודה והמדוזה הכחולה כחולת שוליים.

ד״ר אורי פריד אקולוגית ימית ברשות הטבע והגנים: מדוזות הן בעלי חיים חסרי חוליות השייכות למערכת הצורבים שכוללת גם אלמוגים ושושנות ים. בישראל מוכרות כ- 10 מיני מדוזות, רובן פולשות. המין הנפוץ ביותר הוא החוטית הנודדת היא המדוזה הצורבת בה אנו נתקלים לרוב בחופי הרחצה בחודשי הקיץ. אך ניתן לעיתים להבחין גם במינים נוספים הנסחפים יחד איתה. למשל המין כחולת שוליים חלקה היא מין מקומי של מדוזה שהייתה בעבר נפוצה יותר בחופינו.

מדוזה יפייפה עם שוליים כחולים בולטים שצריבתה אינה כואבת כמו של החוטית. ניתן להבחין גם בעוד מינים פולשים של מדוזות יפיפיות שצריבתן אינה כואבת כשל החוטית, כמו פעמונית נקודה או פרחונית סגולה. המדוזות מאוד מושפעות משינויי אקלים והתחממות המים.

בשנים האחרונים קשה לתזמן בדיוק מתי יגעו הנחילים לחוף. היו גם שנים שלא ראינו כ"כ הרבה מדוזות בקיץ אלא דווקא בחורף. באתר מדוזות בע"מ יש הרבה מידע על המדוזות השונות ועל מיני צורבים נוספים. אם נתקלתם במדוזות ניתן ואף מומלץ לדווח באתר מדוזות בע"מ על התצפית. הדיווח עוזר לחוקרים למפות ולתזמן את הגעתן של המדוזות לאורך חופי ישראל ולשפר את הידע שלנו עליהן.

על פי האתר של מדוזות בע"מ ניתן לראות את הנחילים מתקרבים אלינו וכי בשבוע הקרוב נראה הרבה מדוזות בחופים ונרגיש את צריבתן. המדוזות הרבה יותר יפות במים, לאמיצים שבינינו מומלץ להיכנס ולשנקל באזור החוף ולחפש את המינים השונים, במרחק ביטחון כמובן.״

מפרץ חיפה הים התיכון מדוזות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד